31 613 läst · 67 svar
32k läst
67 svar
Behöver jag nolla?
Hur vore det om man fick se hela uttaget snett framifrån, kanske typ 45°. Vad är det ni försöker gömma ovanför?C corrannys skrev:Hej igen. Här har ni en till bild från andra sidan där skarven till uttagen är kopplade. Då blir det kanske tydligare. Vad jag kan se är det alltså biledaren (?) som ansluter jorden vidare mot uttagen. Tyvärr har jag ingen bild där biledaren kommer in i uttaget.
[bild]
Jag tänker som sådant: När jag åker dit nästa gång tar jag med multimeter och mäter kontinuitet mellan jorden vid radiatorerna och röda jordblecket i uttaget där skarven går från.
Man bör ju kanske även byta kabeln helt o hållet som har nämnts. Denna installation har nog suttit här ett tag!
redigerat: glömde lägga till bild
Medlem
· Västernorrland
· 2 inlägg
Folk behöver hjälp, inte bli idiotförklarad så fort det skapas en tråd. Ge goda råd istället!R roli skrev:
Finns säkert skräckexempel på el i många hus och jag tror att alla vet att sakkunnig ska utföra jobbet med elen.
Skall man ge råd så behöver man läsa all tillgänglig fakta först. Och inte gissa att röd är nolla då det redan finns bildbevis att så inte är fallet.P pederostman skrev:
Jag tror tvärt om att vit är fas, svart är nolla, röd är jord. Den färgkombinationen var vanlig förr, i alla fall i detta området. MEN jag har sett många anläggningar där tex centralbyten har skett, och då har vitt och svart bytt funktion. Så säker kan man inte vara utan att mäta.A Ahmad 420 skrev:
Ja "tror" år ju en jäkligt bra start. Bara att köra på väl då...H hjelmen 1 skrev:
Som sagt , är det inte bara dags att byta ut skiten, sluta gissa, och göra rätt?
Än att diskutera detta i absurdum. Vad kommer ni egentligen fram till, utan att det blir bara fler och fler inlägg?
Någon säger si, någon annan så. Vad fan lär sig han om det?
Ännu värre när det kommer till just "tror".
Tur man inte är elektriker, och behöver se och ta i detta här. Man blir bara mörkrädd.
Tur att det finns säkringar i el i alla fall. Blir faktiskt mer rädd för alla vvs-tomtar som hemmapular (där finns ju inga säkringar). Är inte VVS-are heller...
Enkelt och kort svar.C corrannys skrev:Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
Om uttaget fungerar så kan du koppla in som det är.
Du behöver inte dra nolla.
Det kan vara tvärtom beroende på var i landet man bor.A Ahmad 420 skrev:
Vit kan vara fas och svart nolla.
Därför ska man mäta.
Produkter som diskuteras i tråden