31 761 läst · 67 svar
32k läst
67 svar
Behöver jag nolla?
I inlägg # 28 och # 38 framgår det klart att det finns jord -fas-noll kopplade i alla uttag. Så zoma bilderna så ser du att det inte är fel på något ställe, det är ingen biledare med som jord, det är enkelledare. Så var lite sparsam med att säga något som inte är med verkligheten och franför allt inte skriva gubben på väggen, så fort det gäller el.A Avemo skrev:På bilderna i inlägg #28 kan man se att en kabel med 2 ledare går vidare från det jordade uttaget. Om jag förstår vad TS säger rätt så matar denna kabel de jordade uttagen som syns på bilderna i inlägg #38. Därmed ser det ut som att uttagen inte har någon skyddsjord.
Det hände förr att man använde biledaren i en kabel som jord. Jag kan inte se på bilderna om det är gjort så. Men det bör kollas upp. Inte för att det är hempul utan för att jord skall finnas i jordade uttag. Det kan också tilläggas att man idag inte får använda biledaren till jord.
Hej igen. Här har ni en till bild från andra sidan där skarven till uttagen är kopplade. Då blir det kanske tydligare. Vad jag kan se är det alltså biledaren (?) som ansluter jorden vidare mot uttagen. Tyvärr har jag ingen bild där biledaren kommer in i uttaget.
Jag tänker som sådant: När jag åker dit nästa gång tar jag med multimeter och mäter kontinuitet mellan jorden vid radiatorerna och röda jordblecket i uttaget där skarven går från.
Man bör ju kanske även byta kabeln helt o hållet som har nämnts. Denna installation har nog suttit här ett tag!
redigerat: glömde lägga till bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker som sådant: När jag åker dit nästa gång tar jag med multimeter och mäter kontinuitet mellan jorden vid radiatorerna och röda jordblecket i uttaget där skarven går från.
Man bör ju kanske även byta kabeln helt o hållet som har nämnts. Denna installation har nog suttit här ett tag!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jepp biledaren är med på jordskruven tillsammans med med den röda jorden och det ska den vara. Din kabel du har där. är säkert en gammal EKLK som har en blymantel, med svart-vit-röd + biledare. inget fel i det. Fungerar som dom nya kablarna med annan kulör på ledarna. Men ordnars det upp så det ser bättre ut, så blir säkert ett byte av dom kablarna, till dagens kulörer och ingen biledare. Kanske t.o.m byte av uttagen till modernare sort, dom där har passerat datumet.C corrannys skrev:Hej igen. Här har ni en till bild från andra sidan där skarven till uttagen är kopplade. Då blir det kanske tydligare. Vad jag kan se är det alltså biledaren (?) som ansluter jorden vidare mot uttagen. Tyvärr har jag ingen bild där biledaren kommer in i uttaget.
[bild]
Det är nog ingen risk att någon skulle bli skadad av en elstöt i dagens läge, med den installationen, så ropa inte på vargen.Q Qunaki skrev:
Så djupa brunnar och annat som jordfelsbrytare (+ PEN PE+N och potentialutjämning etc.) är bara noja då som tillkommit under åren.J jonaserik skrev:
Har vi helt plötsligt då bara gått från farliga/dödliga 220v till dagens ofarliga 230v.
Trodde man skulle ha respekt för el, inte fråga och få svar på gammalt skit som borde bytas ut.
Du ska nog inte hålla på med el alls.C corrannys skrev:Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
På fysiken i årskurs 7 eller så fick du lära dig att el är ett kretslopo, dvs en ledare fram och en tillbaka.
Du har helt säkert fas och nolla, men ingen skyddsledare.
Röd fick man ha till vad som helst, måga nyttjade rör fas tex.
Är så trött på alla hempulare som bara ställer till för oss installatörer, men det verkar aldrig ta slut. Och om man ställer en sån här fråga, då saknar man verklugen den grundläggande nödiga kännedomen.
Låt det vara till en elarbetare, så kanske ingen dör eller brinner upp.
Förresten går det under allmänt åtal att lattja elektriker, helt gratis att anmäla.
Så var glad så länge du slipper tingsräten.
På bilden i inlägg #38 kan man ana att något svart går upp mot samma skruvklämma som den gulgröna. Det är förmodligen biledaren tejpad med eltejp.C corrannys skrev:
Det är alltid bra att mäta kontinuitet. Uttagen ser gamla ut och i dagsläget använder man inte biledaren till jord på det viset. Med det sagt är det ingen panik att byta något. Det är gammalt och slitet och ganska fult gjort. Men inte felaktigt eller trasigt.C corrannys skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det som tyder på hempul är valet av klammer och det taffliga utförandet när det gäller klamringen. Ingen yrkesman med den minsta självaktning skulle lämna ett sådant jobb efter sig.P PappasHammare skrev:
Och ja jag brukar tro på hempul när jag ser arbeten endera "överarbetade" eller "underarbetade"
Medlem
· Västernorrland
· 2 inlägg
D Dilato skrev:
Se till att du har en jordfelsbrytare, bra för säkerheten. Om inte sätt in en!C corrannys skrev:Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
Förmodligen är din röda en nolla, trots att den användes som jord förr.
Jag skulle nog byta ut trådningen till dagens standard. Kanske ett eller några rum i taget, speciellt kök toaletter och tvättstuga!
Billig livförsäkring!
Har du läst alla inlägg innan du svarade? Nej, för du har inte sett bilden i #48.... röd är INTE nolla utan jord.P pederostman skrev:Se till att du har en jordfelsbrytare, bra för säkerheten. Om inte sätt in en!
Förmodligen är din röda en nolla, trots att den användes som jord förr.
Jag skulle nog byta ut trådningen till dagens standard. Kanske ett eller några rum i taget, speciellt kök toaletter och tvättstuga!
Billig livförsäkring!