C corrannys skrev:
Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
Som jag ser på bilden. Det finns tre trådar vit, råd och svart är bakom vit tråden. Det borde vara vita tråden nollan svarta fas och råd jord.

• Gilla
corrannys
  • Laddar…
K
optimizer optimizer skrev:
Tror jag vet var nollan är nu...
Helt rätt.

• Gilla
corrannys
  • Laddar…
C corrannys skrev:
Jag har hittat ett ett eluttag till kylskåp i mitt nya hus som jag har frågor om. Till uttaget går en fas(Vit kabel) och en skyddsjord(Röd kabel) men det går ingen nolla dit. Huset byggdes 1939 och elen är insatt innan 1970 talet, osäker när men med tanke på kablarnas färg är det innan 1970. Behöver jag dra en nolla till kylskåpsuttag eller kan man låta det vara när huset e gammalt?
Tack för svar!
Du Har säkert nolla o fas men inte jord måste fixas

Det beror på... Den vita kabeln kanske går till ojordade uttag vid matplatsen. Då kan det vara ok. Det behöver kontrolleras först.

• Gilla
corrannys
  • Laddar…
Ta dit en elektriker och bry dig inte om alla gissningar här. Är det två trådar till ett jordat uttag så är det något som är fel. Det rättar elektrikern till.

• Gilla
Stefan B. och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C Claes Owe skrev:
Ta dit en elektriker och bry dig inte om alla gissningar här. Är det två trådar till ett jordat uttag så är det något som är fel. Det rättar elektrikern till.
Läs inlägg #28

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C Claes Owe skrev:
Det var TS som såg fel, det var tre ledningar. Det gällde bara att läsa lite till så slapp man gissningar... 😉

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Hej igen allihop, tack för engagemanget och för hjälpen! Många nyfikna 😀. Skarven som sitter i uttaget går vidare till vanliga uttag i köket, och därefter till 2st elradiatorer, se nedan!

Vägguttag med kablar och en skruvmejsel på golvet, del av elektriskt projekt i kök med elradiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbeluttag med kablar monterat på en vägg, del av kökets elsystem, kopplad till elradiatorer.
Skapa konto

Eluttag med anslutna kablar i kök, kablar fortsätter till elradiatorer.
Skapa konto

Tack så mycket igen allihopa.

C corrannys skrev:
Tack för svar!
Utan att läst hela tråden kan jag skymta en svart ledare. Har du kollat ordentligt?
Självklart måste du ha nolla!

B boander skrev:
Utan att läst hela tråden kan jag skymta en svart ledare. Har du kollat ordentligt?
Självklart måste du ha nolla!
Tror det är klarlagt i tråden att det inte finns något fel kvar att kommentera, bara lite justeringar på inkoppling och ev dosor behövs för att snygga till det.

• Gilla
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
C corrannys skrev:
Det gick 3 kablar till uttaget. Det svarta var en kabel och den röda gick till jord. Då är allt prima
Det ser ut som det inte är någon jord på kabeln som leder vidare till det vanliga uttaget. Ser man på bilder längre fram så finns jord när det sen går ytterligare vidare. Kolla så att det verkligen är jord hela vägen. Annars finns det ju inte även om uttagen har jord och de senare även har jordkabel.

C corrannys skrev:
Hej igen allihop, tack för engagemanget och för hjälpen! Många nyfikna 😀. Skarven som sitter i uttaget går vidare till vanliga uttag i köket, och därefter till 2st elradiatorer, se nedan! Dessutom blir det frustrerande när folk blandar orden kabel och ledare....

[bild]
[bild]

[bild]

Kabeln som går vidare till köket verkar vara 2-ledare (utan jord). Hur får uttagen till radiatorerna sin jordtråd (den gul-gröna) ?

Redigerat:
  • Gilla
chrd
  • Laddar…
C corrannys skrev:
Hej igen allihop, tack för engagemanget och för hjälpen! Många nyfikna 😀. Skarven som sitter i uttaget går vidare till vanliga uttag i köket, och därefter till 2st elradiatorer, se nedan!

[bild]
[bild]

[bild]

Uttagen som SKA ha en jord ansluten saknar jord, det är ett grovt fel.
Byt den befintliga kabel till en treledare lämpligen en EQEQ 3G1,5. Skaffa även lite snyggare klammer typ Letti eller APK/TKK , nu skriker det hempul.

P
E elmont skrev:
Uttagen som SKA ha en jord ansluten saknar jord, det är ett grovt fel.
Byt den befintliga kabel till en treledare lämpligen en EQEQ 3G1,5. Skaffa även lite snyggare klammer typ Letti eller APK/TKK , nu skriker det hempul.
Ja du gillar att skrika hempul men vad är det för fel i inlägg #38 som TS skrev och även la bilder en timme innan ditt inlägg. Läs så blir du nog lite lugnare.

P PappasHammare skrev:
Ja du gillar att skrika hempul men vad är det för fel i inlägg #38 som TS skrev och även la bilder en timme innan ditt inlägg. Läs så blir du nog lite lugnare.
På bilderna i inlägg #28 kan man se att en kabel med 2 ledare går vidare från det jordade uttaget. Om jag förstår vad TS säger rätt så matar denna kabel de jordade uttagen som syns på bilderna i inlägg #38. Därmed ser det ut som att uttagen inte har någon skyddsjord.

Det hände förr att man använde biledaren i en kabel som jord. Jag kan inte se på bilderna om det är gjort så. Men det bör kollas upp. Inte för att det är hempul utan för att jord skall finnas i jordade uttag. Det kan också tilläggas att man idag inte får använda biledaren till jord.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.