G GoGetLost skrev:
[bild]

Näpp, inga wagos på bilden 👍
Asch då. De var ju på tok för snarlika . Det räknas inte. 😜

G GoGetLost skrev:
[bild]

Näpp, inga wagos på bilden 👍
Asch då. De var ju på tok för snarlika . Det räknas inte. 😜
Alfredo Alfredo skrev:
Tror ni att fabrikatet av toppklämma är avgörande för (bristen på) funktionen? 😂😱🙃🙄
klart den gör. Hellermans går ju baklänges. 🤭

S Sven Bjurenholt Wolf skrev:
Hellermans går ju baklänges
Vi har normalt växelström så även dessa behövs!

S
jonas_da jonas_da skrev:
Alltså vilket gytter det är. Tändtrådarna ut från plejd är ju inte rätt de heller, svart och brun är ju reserverade för obruten fas. Och på ena bilden ser det ut som att blå används som tändtråd ut från plejden?! Ta in en elektriker.
Jättefint att ha en distinktion mellan faser och tändtråd. Men det du påstår är inte sant.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Men alla förstod vad som avsågs.👍
Vad avsågs?

K
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad avsågs?
Ok. Fel av mig. De flesta förstod.
Det var denna anslutnings-/kopplingsklämma som avsågs.

• En anslutningsklämma kopplad till flera kablar omringad av en röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kardan79 skrev:
EDIT - Bo hann svara innan jag postade mitt inlägg, men om det finns någonting att skratta åt så bjuder jag på det. :)

Jag är inte elektriker, men försöker agera tvättsvamp så snart någon delar med sig av sin kunskap på området. Jag har aldrig kommit i närheten av Plejds prylar (har bara använt Sonoff och Fibaro).
Jag är dock, eller kanske av just dessa skäl, otroligt "nyfiken" på hur det här är tänkt att funka.

Som jag förstår TS finns det tre takuttag i vardagsrummet.
I rummet finns 2 st 3x1 pol-strömställare med återfjädrande vippor (om jag inte misstolkar bilderna).
Det sitter en Plejd dim-01 bakom ena brytaren, och en dim-02 bakom den andra.
På något vis ska effekten av en "trippeltrapp" uppnås.

Om vi helt bortser från möjligheten att de uppgifter TS har lämnat är felaktiga (vilket de kan vara), ser då nedanstående rätt ut?

Tar inte illa vid mig av hån (kan ha fattat helt galet), men skulle föredra något lite mer konstruktivt. 😅
Ursäkta kladdet. Har använt "paint" och har noll vana av att försöka rita upp kopplingar på detta vis.
Om någon med koll på läget, kanske @etompau eller @Bo.Siltberg, kunde förklara hur det borde vara kopplat skulle jag (och kanske flera med mig) vara tacksam!

[bild]

Och ursäkta att jag kanske delvis drar fokus från TS problem.
Snyggt tolkat. Tror spontant detta är precis den funktionen TS vill åt. Men svårt att veta exakt utifrån okulär tolkning. Men ser heller ingen annan funktion med en kron och en annan 1-pol dim plejd.
Men tror TS trasslat till det med fas till X plintarna i första bild. För att inte vara elektriker har du bättre insikter och logik än vissa onämnda icke engagerade elektriker.
Hade Plejd en 3-pol trådlös brytare skulle detta förmodat vara löst med både mer plats i dosa och i funktion.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Jättefint att ha en distinktion mellan faser och tändtråd. Men det du påstår är inte sant.
Det finns ingen regel som säger det men i samma dosa måste du väl hålla med om att det är rätt olämpligt att använda brun som inkommande fas och sen använda den som tändtråd (från plejden i detta fall)?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
@MaryH har ni gjort som Bo föreslog, och kollat anslutningarna till dim-2? Att ni inte ser den i appen indikirerar att något är tokigt.

Har ni någon form av mätinstrument?

• Elektriska ledningar och anslutningar markerade med röda cirklar, anslutna till en enhet märkt "plejd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser rätt kopplat ut kanske saknas det fjädrar i strömbrytarna. Måste vara återfjädrande knappar annars är det konstans spänning på ingångarna 1 och 2 på plejdpucken

• Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.