El
Bo.Siltberg: Hur är dina ljuskällor specade? Om de säger att de klarar 12 V AC/DC så ska de klara 12 V AC RMS och 12 DC. Däremot kan strömmen variera mellan två olika drivdon. Men det finns alldeles för många faktorer som kan gå fel med denna gamla lösning. Först o främst är det bra att komma bort ifrån den gamla dimmertekniken.
Josth: Spishällen är dubbelisolerad och ska inte jordas. De blå är två nollor som kopplas ihop överallt utom i Nederländerna. Men inkopplingen ser mystisk ut med grövre bruna och svarta ledningar?!? Måste undersökas närmare. Som sagt varför saknas den tredje fasen? Hur ser det ut i elcentralen osv.
Silas Hansen: [citat] Ja, exakt så.
whoubla: Hej! Funderar på att köpa en Homevolt ifrån Tibber. Har en fastighet med solceller, där vxl-riktaren är ansluten i en för ändamålet ny undercentral. Tänker att jag ska sätta Homevolt på samma ställe, men hittar inga installationsanvisningar på nätet. Tibber pratar om ”energiflödessäkringar” eventuellt. Men är det inte så att jag har det i denna undercentral? De tre gula 25A
GK100: [citat] Det är ingen trefasmotor och det är i princip aldrig fallet om det som drivs är i original och avsett för enfasmatning. Att köra en mindre trefasmotor med kondensator är inte kommersiellt gångbart med en mer komplicerad motor som sen nedgraderas och körs icke optimalt med konding. Det är något man kan göra i efterhand om det inte finns trefas och maskinen man vill köra är
Atom: [citat] Vill ha ett extra uttag i anda ändan av huset. Bilen laddas framför garaget just nu. Har dock 3 parkeringsplatser i andra ändan... Och inga uttag där...
Schacko88: Ah, tack för svar! Då byter jag den 👍
Bo.Siltberg: Här: https://www.elbutik.se/product.html/rhh-h05sj-k Edit: 1 meter sa du...går de bra med tre? https://www.conrad.se/sv/p/faber-kabel-030971-flatad-kabel-sif-1-x-1-50-mm-brun-metervara-1499103.html
etompau: Vanliga belysningsgrupper i en bostad är normalt avsäkrade med 10 A och inga andra säkringar ska vara nödvändigt. Huvudsäkringarna vid elmätaren är vanligtvis 16 A eller högre.
Daniel 109: [citat] Jag funderar snarare på att höja huvudsäkringen när jag får effektavgifter. Avgiften baseras på snittet över en timme, säkringen löser för korta toppar. Så att sänka säkringen skulle jag inte rekommendera. Men det är väl bra att inte köra tvätt, matlagning och diskmaskin samma timme.
Magnus E K: "Nära nog obegränsad livslängd och kräver inget underhåll", "lätt att reparera". Detta låter ju kanon.
Rippen85: [citat] De flesta förut du då förstår att det går bra att ta lite vad som för att isolera bort jord. Men alltid kul att visa sin nivå på intellekt, här på forumet.
jonaserik: Anslutning längre bort ? Är det nätbolagets punkt med mätare eller ska det vara mätarskåp på huset. Stor skillnad. Föranmälan för anslutning är nog gjord. Ska ni betala dessa 200 meter med kabel och gräva ner skyddsrör. Eller närbolaget. 200 meter tillfällig byggström, max 16 amp sommartid, 20 amp vinter då värme behövs i huset. Då blir det en grövre kabel, mint 5 X 6 mm2
Allan Sladd: Ser rätt kopplat ut kanske saknas det fjädrar i strömbrytarna. Måste vara återfjädrande knappar annars är det konstans spänning på ingångarna 1 och 2 på plejdpucken
Totte_S: [citat] Ändhylsor är svaret 😉 Haha, förstår precis vad du menar med ögonen - behövs stark pannlampa och läsglasögon för att få till det ibland.
Bo.Siltberg: [citat] Borde du ha känt till detta då? Vad har du för relation till tandläkaren? Tandläkaren borde som innehavare själv känna till det, men denne har nog implicit lagt det i händerna på försäkringsbolaget. Det är dom som har ett ekonomiskt intresse av att anläggningen är säker, och som därför anlitar EN för besiktning. Tråden gick OT i inlägg 4 så jag kan lägga till att
digg75: [citat] Får gräva fram multimetern. Ok. Ja det går som sagt till utebelysning och till lampan innanför dörren.
jonaserik: [citat] Det är en cebtral styrning av värmen och kan vara en termostat som sitter i något rum, som i sin tur styr en kontaktor som kan sitta i lådan eller i en låda på utsidan elcentralen. Mycket vanlig installation för en del år sen. Vid el-element så var det termostaten som bestämde tempen i huset på tider som uret ställts för. I övrigt när uret sa till om värme, så var det
snaggletooth: Mer regel än undantag att dom där lägger av, räcker med att byta insatsen men "Trend" finns nog tyvärr bara som ett komplett uttag och är orimligt dyrt (och fortfarande lika dåligt). Meningen är man ska ersätta med Exxact men det involverar elektriker.
bergquist: Lånar tråden, tänkte jag skulle styra min frostvakt på liknande sätt. Att frostvakten startar vid ex. -2 grader Är ni nöjda med deltaco eller ska man skaffa en smart plug med egen termometer, om det finns !?
Rejäl: [citat] Jag är någ mycket mer konservativ än du verkar vara, vill ha så lite radiovågor som möjligt i mitt hem, inte så att vi ingett trådlöst har men det känns säkrare med trådbundet när det kommer till elen.. Larm är trådlöst, jäkla jobb o byta batterier med alla dessa olika sorter tror jag har tre olika sorters i larmet..
BAv11: Närmare bestämt är det denna strip jag funderar på som ger 800 lumen per meter, samt trafo och dimmer, men räcker det ljuset… Om jag har tid och lust så kan det hända att jag sätter den i en för LED-strip-syftet avsedd alu profil med täcklock i plast. https://ledmegastore.se/enkeltfargad-led-strip-12v/8744-v-tac-8w-m-led-strip-5m-60-led-per-meter.html
hempularen: Man borde kontrollmäta att det finns spänning på alla 3 faserna till pumpen. Innan man ger sig på dyrare experiment. Det kan du relativt lätt göra själv (ev. med lite instruktioner härifrån forumet). Köp en multimeter, kostar typ 200 kr (finns avsevärt billigare, om man söker lite). Köp en som går till minst 500V AC, de billigaste mäter ofta bara upp till 250V AC. Man vill kunna
mgranbom: Gäller 15 kg även i snedtak? Jag tänker att det blir en brytkraft på kroken som den kanske inte är dimensionerad för. /M
Demmpa: I vilka dosor har du fas? Är det en eller två tändtrådar i de ljuspunkter som tänds från två håll? Trappkoppling finns i två varianter, dels den vanliga med fas i ena änden å två mellantrådar å tändtråd i andra änden. Sen finns sparkoppling, med fas i bägge ändar en mellantråd å en kombinerad tändtråd/mellantråd. Rita upp hur du tror att det ska kopplas.
Cebaztian: [citat] Tack... Jag postade detta i fel forum, men fick bra svar ändå.