Fairlane
J jonaserik skrev:
Du ger dig inte utan ska vara bäst,
Det har inget med at vara bäst att göra. Alla säger att du totalt missuppfattat allt med snitt hit och dit.
J jonaserik skrev:
så då ger jag mig för att få ett slut på det med Effekttaxan mellan oss. Så kanske det kommer mer som är relavant i tråden om effektaxan, från andra. Ingen mening med att få en långbänk av något.
Bra så, då blir det kanske mer korrekt
J jonaserik skrev:
Så för att vara lite artig , GOD JUL på dig och så får du se var framtiden ger dig med taxan.
Jag önskar dig en god jul också.
Jag läser vissa av dina andra inlägg med stor glädje. Jag känner att du är kunnig inom vissa områden och mycket villig att dela med dig. Det uppskattas!

• Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Har man ett relativt högt effektuttag kommer Ellevios avgifter förutom den rörliga delen ganska snabbt springa om Vattenfall.
Jo, men räkna med exakt samma fenomen med Vattenfalls kommande effektavgifts-taxa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Har man ett relativt högt effektuttag kommer Ellevios avgifter förutom den rörliga delen ganska snabbt springa om Vattenfall.
Det är ju just det som är avsikten, högt effektuttag ska kosta extra så det undviks om möjligt.

E einar.claesson skrev:
Hur kan man undvika tariftoppar enkelt. Är 10 amper i huvudsäkring ett alternativ. Proppen går ifall man har en topp.
Rent tekniskt kan man göra som du föreslår/funderar på. Det är i princip en slags effektvakt.

Tja hur man än ser på saken så lär man få toppar. Hur höga dessa är kan man (försöka) styra om man tycker det finns anledning till det.

Nu har ju alla olika ekonomiska förutsättningar förutom de rent tekniska samt förbrukningsmönstret. Men om man på allvar tror att man kan klara sig med denna typ av effekt (eg ström) begränsning utgår jag från att man inte räknar med att säkringen skall lösa ut annat än i undantagsfall. Det betyder i min värld en ganska/mycket låg elförbrukning redan från början.

Om man räknar på att gå från 16A till 10A minskar den maximala effekttoppen med knappt 1,4kW, att gå från 20A till 10A säkring minskar den med 2,3kW

Därför misstänker jag att den besparing det kan ge är väldigt liten. Om den är värd besväret beror som sagt på de individuella förutsättningarna.

För att få lite mer info och kunna svara bättre undrar jag vad det är som skulle ge dessa höga effekttoppar och hur höga skulle de kunna bli?

F
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
7-9kW hur räknar du?
10-12A ungefär. En säkring går länge på moderat överlast. Och man har tre faser. Hur räknar du?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
J jonaserik skrev:
Det var ett rackarns snack om att jag inte begriper något och du har en otrolig förmåga att dumförklara någon. Gör inte det. Jag kanske tänker lite längre än näsan räcker som du gör. Men efter som du är en expert på detta, så får du på adekvat sätt förklara det med snittet som överstiges enligt nedan och kom inte med något om halvtimmar eller annat. Det så kallas snittet är en gräns som överskrids
EXpl, tar ut 3 kW/h under 24/7 normalt , men så blir det under 4 timmar 5 kW/h i uttag på ett dygn, oturligt blir det lika under fler dygn, låt oss tänka att det sker på flera dygn. Då tempen ute dalar en bra bit ner på minus och huset måste värmas. Vad blir då effekttaxan om den är 50 kr Kw/h
Först måste du bestämma om det är 4 eller 5 kW/h. Men om vi säger att det är 5kW/h då blir det en effektavgift på din faktura på 250kr. Det blir det oavsett om ditt ”normala” uttag är 1kW, 3kW eller 4,8kW.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E einar.claesson skrev:
Hur kan man undvika tariftoppar enkelt. Är 10 amper i huvudsäkring ett alternativ. Proppen går ifall man har en topp.
Vill man verkligen att strömmen bryts i hela huset med allt vad det innebär bara för att undvika att betala lite extra nån gång?

J jonaserik skrev:
Det otroliga i det med effekttaxa är att nästan ingen kommer att undgå den, nästan oavsett hur man mixtrar med en massa elektronik.
Exampel Bränner ni noll under en 27 dagar och bara tar ut 2 kW/h på 3 dagar , så är det över något dom kallar snitt, så blir det taxa
Bränner ni 5 kW/h konstant 24/7 i 27 dagar och tar ut 6 kW/h på 3 olika timmar, 3 olika dygn så blir det taxa.
Snittet passaret med 1kW/h .
Så att mixtra med att ta ut en större effekt på billig tid, blir bara att uttaget blir större av antal kW/h och då blir det taxa.
Sen om ni kan få till att inte överstiga ett uttag som passerar något snitt kan gå, det högsta uttaget under gällande dygn. Men då blir det nog lite anorlunda leverne för dom som bor i huset. att bli nattmäniska tilltalar inte mig, men så vill närbolagen ha det.
Sen övrig konstilation av beräkning från olika nätbolag, olika priser under ett dygn, kan ge billigare faktura.
Men därom vet jag intet.
Hur svårt kan det vara. Du har fått det här förklarat massor av gånger. Ändå upprepar du dina felaktiga påståenden.

Alla kommer att betala en effektavgift. Men för de flesta blir slutresultatet ungefär som tidigare.

Ditt snitt som du drar upp hela tiden är inget som finns med i beräkningen.

kW/h är ingen enhet som förekommer.

Sista meningen fick du till korrekt i alla fall.

E einar.claesson skrev:
Jag funderar snarare på att höja huvudsäkringen när jag får effektavgifter. Avgiften baseras på snittet över en timme, säkringen löser för korta toppar. Så att sänka säkringen skulle jag inte rekommendera. Men det är väl bra att inte köra tvätt, matlagning och diskmaskin samma timme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.