Grannens Häck
F fsn skrev:
Ja, 10A säkring är ett sätt att hålla sina effekttoppar på max 7-9kW ungefär. Men konsekvensen kan bli rätt bökig.
7-9kW hur räknar du?

F fsn skrev:
Det som ör otroligt är att efter allt som skrivits så har du ändå inte förstått. ”Snitt” HAR INGET MED DET ATT GÖRA…. ÖHT. Det är bara ditt effektuttag under timman som räknas, inte hur det effektuttaget står sig mot nåt månadssnitt.
Det var ett rackarns snack om att jag inte begriper något och du har en otrolig förmåga att dumförklara någon. Gör inte det. Jag kanske tänker lite längre än näsan räcker som du gör. Men efter som du är en expert på detta, så får du på adekvat sätt förklara det med snittet som överstiges enligt nedan och kom inte med något om halvtimmar eller annat. Det så kallas snittet är en gräns som överskrids
EXpl, tar ut 3 kW/h under 24/7 normalt , men så blir det under 4 timmar 5 kW/h i uttag på ett dygn, oturligt blir det lika under fler dygn, låt oss tänka att det sker på flera dygn. Då tempen ute dalar en bra bit ner på minus och huset måste värmas. Vad blir då effekttaxan om den är 50 kr Kw/h

• Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det var ett rackarns snack om att jag inte begriper något och du har en otrolig förmåga att dumförklara någon. Gör inte det. Jag kanske tänker lite längre än näsan räcker som du gör. Men efter som du är en expert på detta, så får du på adekvat sätt förklara det med snittet som överstiges enligt nedan och kom inte med något om halvtimmar eller annat. Det så kallas snittet är en gräns som överskrids
EXpl, tar ut 3 kW/h under 24/7 normalt , men så blir det under 4 timmar 5 kW/h i uttag på ett dygn, oturligt blir det lika under fler dygn, låt oss tänka att det sker på flera dygn. Då tempen ute dalar en bra bit ner på minus och huset måste värmas. Vad blir då effekttaxan om den är 50 kr Kw/h
Effektavgiften blir totalt för hela månaden 5 kWh * 50 kr = 250 kronor.

Eftersom dina tre högsta toppar (spritt på 3 olika dagar) var på 5 kWh vardera.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
N
Jag roade mig med att se hur det skulle slå i november om jag haft Ellevios modell på effekttariff istället för Vattenfalls nya taxa (utan effekttariff) från årsskiftet som är det som gäller för min del.
Jag hade sparat c:a 75:- på Ellevios alternativ.
Högsta effektoppen i november var 2,93 kW och då är det ändå uppvärmning med enbart el som gäller.

Högsta toppen hittills i december ligger på 3,05 kW. Då körde jag motor- och kupévärmare, en elradiator på övervåningen och givetvis LLVP samtidigt. VVB var påslagen men hur mycket den gick vet jag inte. Det var -7 ute i stort sett hela dygnet.

Min slutsats blir ännu en gång att effekttariffer är inget att oroa sig för med lite planering.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Jag hade sparat c:a 75:- på Ellevios alternativ.
Fast det blir inte särskilt rättvisande att jämföra Ellevio med Vattenfall. Vattenfall är dyrare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det med att spara är signifikativt och en sanning av modifikation. Nu kanske det blir så men framöver, vad blir det då, när det börjar bli vår/höst och behovet kommer att åka jojo över dygnets timmar. Då först kan du se om det är är plus eller minus på fakturan.

Grannens Häck
C cpalm skrev:
Fast det blir inte särskilt rättvisande att jämföra Ellevio med Vattenfall. Vattenfall är dyrare.
Effektavgifterna ska vara kostnadsneutrala enligt krav från EI, de får inte öka intäkterna till elnätsägarna.

Det går inte att säga att en är dyrare och en billigare generellt.

Vissa kunder hos en nätägare kan spara och för vissa kan det bli dyrare för, men totalt får inte intäkterna öka.

Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Det var ju precis det som var min poäng.

Jag hade sparat pengar på den modell Ellevio inför jämfört med den (gamla) Vattenfall har.
Vattenfall lär bli tvungna att sänka säkrings- och överföringsavgift (eller åtminstone den sistnämnda) den dag de väl inför effekttariffer.
Om man enbart tittar på överföringsavgiften skulle mina 6500 kWh kosta 406,25:- hos Ellevio och 2 535:- hos Vattenfall (priser 2025). En diff på 2128,75:-. Det räcker till en hel del effektavgift.

Då hamnar högst sannolikt priserna inte alltför långt från de Ellevio kommer att ha.

Idag, innan effekttarifferna trätt i kraft, ligger Ellevio och Vattenfall ganska lika i avgifter så det är nog rimligt att anta att det blir så även när bägge har effekttariffer i bruk.

Redigerat:
Alla tittar snett på någon annan, så kan dom lägga sig jämnsides med priser så gör dom det. även om det är överkurs på prissättningen. Det är som att ingen är närmare än sin egen plånbok.

N
J jonaserik skrev:
Alla tittar snett på någon annan, så kan dom lägga sig jämnsides med priser så gör dom det. även om det är överkurs på prissättningen. Det är som att ingen är närmare än sin egen plånbok.
Vi får helt enkelt vänta och se.
För min egen del är effekttariffer inget som kommer att påverka min elanvändning (har redan vant mig att inte göra stora effektuttag samtidigt) eller ge mig sömnlösa nätter.
Hoppas detsamma gäller så många andra som möjligt också.

C
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Det går inte att säga att en är dyrare och en billigare generellt.
Klart det går. Det är dyrare att vara kund i Vattenfalls nät än Ellevios nät. Allra dyrast är det att vara kund i E.On:s nät, om vi ser till de stora aktörerna. Det har inget med effekttaxan att göra.

Diagram som visar elnätskostnader i Sverige 2004-2024 för olika bolag: E.ON, Vattenfall, Ellevio. E.ON är dyrast, Ellevio billigast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Klart det går. Det är dyrare att vara kund i Vattenfalls nät än Ellevios nät. Allra dyrast är det att vara kund i E.On:s nät, om vi ser till de stora aktörerna. Det har inget med effekttaxan att göra.

[bild]
Skillnaden för min del är idag (2024) så här:
Vf = Vattenfall, El = Ellevio.
Fast avgift 16A: Vf: 4390:-, El: 4140:-
Överföring: Vf: 34 öre/kWh, El: 30 öre/kWh.

2025:
Fast avgift: Vf: 5050:-, El: 4380:-.
Överföring: Vf: 39 öre/kWh, El: 6,25 öre/kWh.
Effektavg: Vf: -, El: 81,25/kW (halva effekten räknas 22-06.
Har man ett relativt högt effektuttag kommer Ellevios avgifter förutom den rörliga delen ganska snabbt springa om Vattenfall.
Håller man sig på ett lågt effektuttag kommer högst sannolikt Ellevio bli billigare i och med den mycket låga överföringsavgiften.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Det var ett rackarns snack om att jag inte begriper något
Det mesta du skriver angående effektavgift visar faktiskt på att du inte begriper något.
I den här tråden har du till exempel skrivit:
"Det otroliga i det med effekttaxa är att nästan ingen kommer att undgå den, nästan oavsett hur man mixtrar med en massa elektronik."
Jag fetmarkerade alltså "nästan ingen". Det visar ju tydligt på att du inte förstått, för alla får effekttaxa enligt alla modeller vi sett hittills, undantaget är endast den som inte gör av med någon ström alls, och det har inget med något mixtrande av elektronik att göra.

Nästa grej du skriver: "Men alla är saliga i sin tro, att klara sig från effektaxan til 100 %."
Åter igen, ingen undgår effekttaxan.

Nästa: "Sen om ni kan få till att inte överstiga ett uttag som passerar något snitt kan gå, det högsta uttaget under gällande dygn."
Du förstår fortfarande inte utan yrar om något snitt och om man kommer över det så får man betala effekttaxa. Man får alltid betala effekttaxa. Genomsnitt av dina 3 högsta toppar är det som gäller för Ellevio. Att du inte begriper att det alltid finns en topp om förbrukningen är över noll är obegripligt.

Så innan du klarat av att räkna ut vad snittet är på de tre högsta topparna i månaden för någon som kör konstan förbrukning på 4kW, så försök inte förkalra något för någon annan.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Du ger dig inte utan ska vara bäst, så då ger jag mig för att få ett slut på det med Effekttaxan mellan oss. Så kanske det kommer mer som är relavant i tråden om effektaxan, från andra. Ingen mening med att få en långbänk av något. Så för att vara lite artig , GOD JUL på dig och så får du se var framtiden ger dig med taxan.

Grannens Häck
Effekttaxa kommer inte gälla på lägenhetsabbonemang hos Ellevio. Åtminstone inte till nästa år. De undkommer.

Från Ellevios sida

"Alla kunder med abonnemang Enkel och Tid som har säkring 16-63 A kommer få effektabonnemang. Du med säkring 16-63A som har ett effektabonnemang sedan oktober 2022 kommer att gå över till denna typ av abonnemang. Om du har abonnemang Lägenhet berörs du inte av denna förändring. Om ni är företagskund och idag har ett effektabonnemang, t ex L04L eller L10L, så sker det inga förändringar kring ert abonnemang."

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.