6 730 läst · 53 svar
7k läst
53 svar
Hur/vad dra kabel till laddning av bil?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Menar du tillrättavisning? Nej, jag har inte tillrättavisat dig utan bett dig förklara vad din agenda är. Jag vet fortfarande inte varför du är här. Jag förstår nu att du är en elektriker liksom jag. Kan du inte hjälpa till istället?B boped skrev:
Vad har du för problem med det? Jag ser inga problem alls med att förklara hur saker o ting ska göras, t.o.m hur man bygger ett kärnkraftverk om nån orkar.B boped skrev:
Ja, somliga verkar det som.B boped skrev:
Min Agenda i denna tråden är inte pilla på saker man inte får o jag hjälper gärna till men ger fasiken inte råd i detta ämne möjligen lite tips på utrustning man tänkt få installerad!Bo.Siltberg skrev:Menar du tillrättavisning? Nej, jag har inte tillrättavisat dig utan bett dig förklara vad din agenda är. Jag vet fortfarande inte varför du är här. Jag förstår nu att du är en elektriker liksom jag. Kan du inte hjälpa till istället?
Vad har du för problem med det? Jag ser inga problem alls med att förklara hur saker o ting ska göras, t.o.m hur man bygger ett kärnkraftverk om nån orkar.
Ja, somliga verkar det som.
För övrigt ett bra forum🤗
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Bra. Vill du låta oss ge råd då under ditt överinseende? Jag vill påstå att det mycket sällan ges farliga råd här då det är mycket svårt att få sådant att passera oemotsagt på forumet.B boped skrev:
Behörighetsfrågan lämnar vi till frågeställaren. Vi kan inte uppmana till lagbrott. Skälen till att någon ställer en fråga varierar stort. Oberoende vad TS tänker göra så är nog det bästa att berätta hur saker o ting görs korrekt enligt reglerna. De som inte får svar kanske gör jobbet i alla fall utan kunskap.
Visst har somliga insett att det inte är så svårt och gjort jobb som de inte tänkt göra först, men huvudsaken är att det görs rätt. Behörighetskravet kommer faktiskt i andra hand.
Du som elektriker har säkert gjort jobb hemma som du inte får göra utanför arbetet. Det har jag...
Några av de som svarat dig här har jag betydligt större förtroende för än en genomsnittlig ”elektriker ”.B boped skrev:
Några är dessutom vad jag förstår auktoriserade, på riktigt, inte bara jobbar på elfirma under någon annans cert/kontroll.
Många andra här, som jag själv, har universitetsutbildning där fysik och el ingår.
Överlag brukar det gå att få oerhört bra svar.Men som alltid måste man vara källkritisk och känna att man själv verkligen vet och förstår vad som gäller innan man agerar.
Det är bra att trådarna är tydliga vad man får eller inte får göra, vad sedan folk gör tycker jag är upp till dem sålänge man inte uppmanar till brott.
Vill ha ett extra uttag i anda ändan av huset. Bilen laddas framför garaget just nu.ppoonnttuuss skrev:Varför måste du dra den så långt inomhus? Och genom vilka utrymmen? Du skriver ju att du har din elcentral vid garaget, menar du att du har husets proppskåp där ute, eller menar du att huvudsäkringarna sitter där som de gör i många hus? Laddar du inte bilen vid garaget?
Jag hade hsh också fullt sjå med att bena ut bästa vägen från mitt proppskåp ut till laddaren. I mitt fall genom en källare och ett garage så utanpåliggande kabel skulle inte ha någon estetisk effekt. Sen kom elektrikern och satte en ny central innanför huvudsäkringarna och därmed blev avståndet så kort att merkostnaden för en monsterkabel va försumbar.
Har dock 3 parkeringsplatser i andra ändan... Och inga uttag där...
Liknande trådar
-
Varför kan jag inte dra tillbaka kabeln
El -
Osäkert att ha dra ut IP kabel till trädgården?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Dra kabel till garage från hus med 16A
El -
Hur skarva kabel till dränkpump i djupborrad brunn?
El -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G