6 661 läst · 53 svar
7k läst
53 svar
Hur/vad dra kabel till laddning av bil?
Vilken kompetens känner du behövs här i kabelvalet?B boped skrev:
Kabeln icke synlig/inga estetiska krav = välj billigaste möjliga kabel som uppfyller spec.
Ang dimensionering, dra fram 5G2,5. Jobbet kostar mer än kabeln (om man inte blir blåst på materialet) och troligen räcker det utmärkt om inte huset ligger långt ut i skogen.
Kanske svårt att hitta en elektriker som utan att kräva betalt + en massa bilersättning åker ut och tittar på förutsättningarna för ett sådant här småjobb och även lämnar en shoppinglista så att kunden kan köpa allt material själv.B boped skrev:
Finns en sådan elektriker så låter det ju som en lysande idé, men jag misstänker att de är svåra att finna.
Som lekman kan man använda detta forum som en sanity check av vad hantverkarn rekommenderar. Om nu TS vill framtidssäkra och inte bara lösa dagens behov kan de ju va bra att fråga runt så att elektrikern inte bara hugger det mtrl som ligger i firmabilen eller kan få bra rabatter på även om det inte är det som är bra på lång sikt.
Inte meningen som ett misstroende på hantverkare men de beteendet finns i viss omfattning hos alla som säljer en tjänst ( hantverkare, bankens rådgivare, tandläkare, mobiloperatören……)
Inte meningen som ett misstroende på hantverkare men de beteendet finns i viss omfattning hos alla som säljer en tjänst ( hantverkare, bankens rådgivare, tandläkare, mobiloperatören……)
Har du behörighet för detta och får utge dig för detta?Alfredo skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...sforetag/vilka-krav-ska-elforetagen-uppfylla/
Enkelt att tala med ansvarig som skall stå för jobbet som har behörighet!tommib skrev:Vilken kompetens känner du behövs här i kabelvalet?
Kabeln icke synlig/inga estetiska krav = välj billigaste möjliga kabel som uppfyller spec.
Ang dimensionering, dra fram 5G2,5. Jobbet kostar mer än kabeln (om man inte blir blåst på materialet) och troligen räcker det utmärkt om inte huset ligger långt ut i skogen.
Du ifrågasätter elektrikers kunskap som dessutom har ansvar för de jobb de utför!Alfredo skrev:Vad yrar du om?
T topmount skrev:Som lekman kan man använda detta forum som en sanity check av vad hantverkarn rekommenderar. Om nu TS vill framtidssäkra och inte bara lösa dagens behov kan de ju va bra att fråga runt så att elektrikern inte bara hugger det mtrl som ligger i firmabilen eller kan få bra rabatter på även om det inte är det som är bra på lång sikt.
Inte meningen som ett misstroende på hantverkare men de beteendet finns i viss omfattning hos alla som säljer en tjänst ( hantverkare, bankens rådgivare, tandläkare, mobiloperatören……)Alfredo skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
B boped skrev:
Du menar att detta är din åsikt? Vad är din agenda här på forumet? Är du orolig för elsäkerheten, är du rädd om ditt jobb eller är du polis? Det underlättar om vi vet varför du skriver inlägg som dessa.B boped skrev:
Du är ny här så jag rekommenderar att du hänger på forumet ett tag så att du ser nivån. Det finns flera erfarna behöriga elinstallatörer här. Ser du inlägg som är felaktiga, speciellt med bäring på elsäkerheten, så kan du väl reagera på dem istället för dessa svepande åsikter. Du kommer aldrig att vinna någon mark med sådana inlägg. Du kommer längre med konstruktiv kritik.
Detta är ifall du är orolig för elsäkerheten. Annars har IN ett forum som kanske skulle passa dig bättre.
En elektriker av klass har med sig grundutrustning (kabel/verktyg m.m) och har har ställt kompletterande frågor för att göra installationen direkt på plats eftersom förutsättningarna är tillräckligt angivna av frågeställaren. Knappast raketforskning detta handlar om,
Varför måste du dra den så långt inomhus? Och genom vilka utrymmen? Du skriver ju att du har din elcentral vid garaget, menar du att du har husets proppskåp där ute, eller menar du att huvudsäkringarna sitter där som de gör i många hus? Laddar du inte bilen vid garaget?A Atom skrev:Ett nymålat hus från 2005 /betongplatta.
Behöver dra kabel INOMHUS för nuvarande hybrid (10A) circa 20 meter.
Känner mig osäker vad satsa på? 3g1.5 eller 3g2.5 eller 5g2.5?
Ifall jag får kuku och skaffar ren elbil i framtiden.
Just nu har jag elcentralen intill garaget.
Och 1 m till en undercentral med 3 fas uttag och även 230/16A. Allt detta med 2.5mm².
Hur skulle ni göra själva? Dra i rör? Eller bara kabel EKK 5g2.5 utan rör inomhus men i rör utomhus?
Eller nöja sig med EKK 3g1.5?
Är närmare 70 och har ingen aning om hur länge vi stannar i huset / dör.
Jag hade hsh också fullt sjå med att bena ut bästa vägen från mitt proppskåp ut till laddaren. I mitt fall genom en källare och ett garage så utanpåliggande kabel skulle inte ha någon estetisk effekt. Sen kom elektrikern och satte en ny central innanför huvudsäkringarna och därmed blev avståndet så kort att merkostnaden för en monsterkabel va försumbar.
Mycket märklig tillrätta visning må ja säga "min åsikt"!Bo.Siltberg skrev:Du menar att detta är din åsikt? Vad är din agenda här på forumet? Är du orolig för elsäkerheten, är du rädd om ditt jobb eller är du polis? Det underlättar om vi vet varför du skriver inlägg som dessa.
Du är ny här så jag rekommenderar att du hänger på forumet ett tag så att du ser nivån. Det finns flera erfarna behöriga elinstallatörer här. Ser du inlägg som är felaktiga, speciellt med bäring på elsäkerheten, så kan du väl reagera på dem istället för dessa svepande åsikter. Du kommer aldrig att vinna någon mark med sådana inlägg. Du kommer längre med konstruktiv kritik.
Detta är ifall du är orolig för elsäkerheten. Annars har IN ett forum som kanske skulle passa dig bättre.
Märkligt att du anser att man kan ge goda råd i ett yrke där man kräver certifiering!
Förstår din inställning som hobby elektrikern att du anser kunna detta bättre än en hel yrkeskår.
Lev väl!!
Det har vi tyvärr sett åtskilliga exempel på att det ibland saknas just den kompetens du förutsätter finns.B boped skrev:
Sedan blir det ibland rent löjligt med regelverket, om man ska gräva ner ett kabelskyddsrör måste det göras av en elektriker om färgen är gul och avsedd för elkabel, och elkabeln i den måste dras av en elektriker.
Är en elektriker expert på att använda spade?
Är det särskilt kompetenskävande att dra en kabel i ett rör bara för att röret är gult?
Nä absolut inte och har aldrig påstått heller!D Dilato skrev:Det har vi tyvärr sett åtskilliga exempel på att det ibland saknas just den kompetens du förutsätter finns.
Sedan blir det ibland rent löjligt med regelverket, om man ska gräva ner ett kabelskyddsrör måste det göras av en elektriker om färgen är gul och avsedd för elkabel, och elkabeln i den måste dras av en elektriker.
Är en elektriker expert på att använda spade?
Är det särskilt kompetenskävande att dra en kabel i ett rör bara för att röret är gult?
Utan det man fördjupade sig i här var valet utav kabel EKK alt ELXQ även lednings area och det va de jag menade att man fråga den som ska ansluta utrustningen (elektriker) som har kunskap o certifierad.
Förlägga kabeln kan själv husaren göra då med efter följande kontroll av elektriker innan anslutning inget konstigt!