Karl B. Karl B. skrev:
Hej väcker upp den här tråden eftersom jag leker med tanken att frekvensstyra (varvtal) en mindre bänksvarv som har en enfasmotor och varvtalen ändras genom att kränga remmen över olika remskivor. Onödigt besvärligt så jag tänker kunna finlira på det här sättet.
Fungerar den här omriktaren och är den isf att rekommendera?
Med vänlig hälsning, Karl B.
Det finns iaf 1 fas frekvensare att köpa
https://www.googleadservices.com/pa...HoECAgQEw&dct=1&suid=30132688932&ri=27&adurl=

J jonaserik skrev:
Den är för 1-fas in och 3 fas ut och passar inte en rökgasfläkt, vilje effekt är det på fläkten, står amper på skylten om den finns.
Den jag länkade till finns för både 1fas ut och 3fas ut, men det är bara den med 1fas ut som är valbar i länken.
Det står på massor av ställen att detta är en converter för "single phase motor".
Det står också att man bör välja en eller två storlekar större än motorn för att klara startströmen. Det ska nog tolkas som att man ska välja en med redigt mer (dubbelt?) effektangivelse än vad motorn är märkt med.

J J-banan skrev:
[länk]
B Bjober skrev:
Den jag länkade till finns för både 1fas ut och 3fas ut, men det är bara den med 1fas ut som är valbar i länken.
Det står på massor av ställen att detta är en converter för "single phase motor".
Det står också att man bör välja en eller två storlekar större än motorn för att klara startströmen. Det ska nog tolkas som att man ska välja en med redigt mer (dubbelt?) effektangivelse än vad motorn är märkt med.
Nu kan jag inte svara på det med 1 -fas och kondensator, har bara kört med en ren 3 -fas på en motor och en frekvensare för 1 -fas in och 3 - fas 230 V ut. Alla enfas med kondensator är 3 - fas, men då ska det vara en plint med 6 anslutningar för att koppla 3 -fas 230 V i deltakoppling.

J J-banan skrev:
[länk]
Njae det här är nog inget för den applikation som jag håller på med. Ok för vinkelslip med kolborstar eller ett rent termisk fläkt med element eller nåt annat liknande.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
J J-banan skrev:
[länk]
Det står ganska tydligt att det är en spänningsregulator. The voltage is adjusted by a Precision potentiometer ,med stor ratt och voltmeter med LED display inbyggt.

Sen är det ju lite kul att de visar att den passar till en borrmaskin med batteripack... Amazon...

• Voltregulator med precisionsratt och LED-display för borrmaskin, med skala från 0-100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Det står ganska tydligt att det är en spänningsregulator. The voltage is adjusted by a Precision potentiometer ,med stor ratt och voltmeter med LED display inbyggt.

Sen är det ju lite kul att de visar att den passar till en borrmaskin med batteripack... Amazon...
Jaså, jag som sökte på 1 fas frekvensomvandlare, men det jag mena att det fanns prylar, länkade till det första som dök upp, trodde vredet var justera frekvensen😂

J J-banan skrev:
Jaså, jag som sökte på 1 fas frekvensomvandlare, men det jag mena att det fanns prylar, länkade till det första som dök upp, trodde vredet var justera frekvensen😂
Det har blivit jobbigt att googla grejer för man få sponsrade träffar som är lite tokfel ibland 😉

blackarrow blackarrow skrev:
Det har blivit jobbigt att googla grejer för man få sponsrade träffar som är lite tokfel ibland 😉
Speciellt när det är från Amazon har jag märkt😂

Rickard.
A Avemo skrev:
De kan vara det. Finns det en kopplingsbos på motorn? hur många trådar syns i den? Ta ett par bilder så kan du kanske få hjälp att tala om vad det är.

Om det är en trefasmotor går det att vinna lite prestanda genom att koppla den till trefas. Det tål att påpeka att frekvensstyrningen alltid ger trefas ut.
Tvåkapacitets kondensatormotor med specifikationer: 750W, 230V, 50Hz, 2800 rpm, skyddsklass IP44, klass E. Tillverkningsdatum: mars 2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tolkar detta som att det inte verkar så troligt men jag vet inte.
Har inget intresse av att varvtalsstyra denna utan gick bara igång på idén av lite mer kraft.

Rickard. Rickard. skrev:
[bild]

Har inget intresse av att varvtalsstyra denna utan gick bara igång på idén av lite mer kraft.
Normalt kallas en trefasmotors tre lindningar u, v, w. Dessas två respektive ändar kallas u1, v1, w1, u2, v2, w2. Alla dessa plintar finns på etiketten. Så det är inte omöjligt att det går med den motorn. I så fall skall den Y-kopplas. De tre faserna läggs på u1, v1, w1 och plintarna u2,v2,w2 byglas ihop. Vad är det för pryl? Har den problem med orken?

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
A Avemo skrev:
Vad är det för pryl? Har den problem med orken?
Det är en bandslip för metall och ja det kan man lungt säga. Egentligen skulle man kanske bytt motor till en 1,5kW men motorn är så inbyggd/integrerad så jag kommer nog inte göra det. En seriös stor metallbandslip har 3kW och uppåt.

Redigerat:
Det kan nog vara bra att kolla så lindningarna har samma resistans. Jag tror inte det är helt självklart att en motor avsedd för enfasdrift är helt symetrisk i lindningarna.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]

Det är ingen trefasmotor och det är i princip aldrig fallet om det som drivs är i original och avsett för enfasmatning. Att köra en mindre trefasmotor med kondensator är inte kommersiellt gångbart med en mer komplicerad motor som sen nedgraderas och körs icke optimalt med konding. Det är något man kan göra i efterhand om det inte finns trefas och maskinen man vill köra är lämplig dvs man kan klara sig med lägre startmoment och effekt.

Ditt exempel med slipen ligger även på gränsen i effekt 1.5 kW där man använder enfasmotorer.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.