8 124 läst · 42 svar
8k läst
42 svar
Kan man frekvensstyra enfasmotor med hjälplindning?
Har du möjlighet så mät strömmen i hjälplindningen när du kör det kan passa bra att göra både med och utan konding och utan brytaren, Är det fläktar du ska köra så har du inget problem med starten öht så en bra lösning skulle kunna vara att sätta en mindre avpassad driftkondensator istället som inte kopplas och köra tvåtrådsvarianten från omformaren. Den verkade ju gå fint vid ditt senaste prov om man bortser från brytarens oljud och lite övermagnetisering pga den stora startkondensatorn.
Nu funkar allt som jag vill. Hjälplindningen kopplas ur med relä när motorn är >10Hz.
Fjärren styr 2 hastigheter. Full spätta och ungefär halv spätta.
Fulmultimetern visar strömmen i hjälplindningen.
Fjärren styr 2 hastigheter. Full spätta och ungefär halv spätta.
Fulmultimetern visar strömmen i hjälplindningen.
Jag har läst i manualen till en mindre frekvensomriktare att man aldrig skall ansluta en kondensator till dess utgångar. Det var ganska länge sedan så jag minns inte den exakta ordlydelsen. Men jag tolkade det då som att om man skall styra en tidigare enfaskopplad motor med frekvensomriktare så skall man ta bort kondensatorn.
Nu kanske jag går ut på djupt vatten, sitter det verkligen en centrifugalbrytare i den, verkar som att det är en 3 fas kopplad
( invärtes ) med konding för att köra den 1 fas, på en del enfaspumpar och framförallt i kyl/frysar så sitter det ett startrelä som drar på strömmen och när den minskar så släpper relät
( invärtes ) med konding för att köra den 1 fas, på en del enfaspumpar och framförallt i kyl/frysar så sitter det ett startrelä som drar på strömmen och när den minskar så släpper relät
Hej väcker upp den här tråden eftersom jag leker med tanken att frekvensstyra (varvtal) en mindre bänksvarv som har en enfasmotor och varvtalen ändras genom att kränga remmen över olika remskivor. Onödigt besvärligt så jag tänker kunna finlira på det här sättet.
Fungerar den här omriktaren och är den isf att rekommendera?
Med vänlig hälsning, Karl B.
Det saknas en länk. Vet du mer om motorn? Har du tur är det en trefasmotor med startkondensator. Men jag tror att du skall kunna frekvensstyra den även om det är en enfasmotor med bara två lindningar. Du bör i alla händelser ta bort startkondensatorn.Karl B. skrev:Hej väcker upp den här tråden eftersom jag leker med tanken att frekvensstyra (varvtal) en mindre bänksvarv som har en enfasmotor och varvtalen ändras genom att kränga remmen över olika remskivor. Onödigt besvärligt så jag tänker kunna finlira på det här sättet.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 545 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 545 inlägg
De kan vara det. Finns det en kopplingsbos på motorn? hur många trådar syns i den? Ta ett par bilder så kan du kanske få hjälp att tala om vad det är.Rickard. skrev:
Om det är en trefasmotor går det att vinna lite prestanda genom att koppla den till trefas. Det tål att påpeka att frekvensstyrningen alltid ger trefas ut.
Normalt med en pump som har en kondensator, så går det inte att ändra den till 3 fas, finns inga anslutningar för 3 faser. det måste var en ren 3 fas med 380 V Y-koppling och 230 V D för att dra den via en frekvensare och kopplas då Delta för 230 V drift. Det finns frekvensare för 3 fas direkt ut eller 1 -fas in och 3 fas ut, den sistnämda har bara 230 V ut 3 fas.
I just found this on AliExpress:
1 211,58kr | Frequency Converter 1phase 220V input and 220V Output Single Phase motor speed Control VFD Inverter 1.5KW/2.2KW/Converter
https://a.aliexpress.com/_EQWW23i
Har inte provat själv men är nyfiken på att varvtalsstyra pannfläkten.
Sökorden är:
single phase frequency converter
Man kör en enfasmotor med befintlig kondensator kvar.
1 211,58kr | Frequency Converter 1phase 220V input and 220V Output Single Phase motor speed Control VFD Inverter 1.5KW/2.2KW/Converter
https://a.aliexpress.com/_EQWW23i
Har inte provat själv men är nyfiken på att varvtalsstyra pannfläkten.
Sökorden är:
single phase frequency converter
Man kör en enfasmotor med befintlig kondensator kvar.
Plåtade några bilder på motorn och nog ser det ut som om det finns en kodning under skalet men lite lurigt för mig att det verkar vara bara tvåtrådar både in och ut ut kopplingsboxen.A Avemo skrev:
Jag tycker att det ser ut att vara fem trådar in i boxen. De fyra på plinten och en jordledare. Kondensatorn kanske sitter i reglaget. Finns det både fram och back?Karl B. skrev:
I alla händelser tror jag inte att det är en trefasmotor. Men du har båda motorlindningarna tillgängliga. Så det borde vara möjligt att frekvensstyra den. Men jag har inte provat själv.
Den blå och dem mörka på samma sida på plinten antar jag är inkommande matning den andra delen på plinten är isf matningen till lindningarna. Nån jordning ser jag inte. Under bullen på skalet längre ner tolkar jag som en kondensator. Maskinen är utrustad med fram/back men det kan jag inte se här men det finns en kopplingsdosa till möjligen sker omkopplingen där med kablar från kondningen. Får kolla det imorgon.Karl B. skrev: