1 587 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Betala för koll på arbete av elektriker
Ja, man får ta betalt för en lärling. Det finns inga speciella regler om hur mycket. Samtidigt har du såklart rätt att bestrida om du inte tycker att det är rimligt.S Susanne Johansson1 skrev:
Normalt sätt debiteras lärlingar med en lägre timtaxa. Det är ett sätt att förenkla (framförallt för den som skriver fakturorna). Jag tycker att det är dumt.
Hos oss debiterar vi samma taxa för lärlingen som för yrkesmannen. Men det debiteras enbart den tid där lärlingen är till lika stor nytta som yrkesmannen. Det kan innebära (beroende på vad man gör) att lärlingen debiteras med mellan 0-8h per dag. Om det till som med är så illa att lärlingens närvaro har sinkat arbetet så drar jag av tid. Det blir lite mer jobb för oss, men jag slipper diskussionen om vad lärlingen har tillfört.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 420 inlägg
Framförallt är det väl kul att du fått ut ett företag som tar ansvar för att det blir några färdigutbildade elektriker... Det är inte överdrivet lätt för krakarna som kommer ut gymnasiet att hitta en sån plats...
Jag undrar fortfarande om fakturan är rimlig och om TS är nöjd med arbetet som genomfördes..
Jag undrar fortfarande om fakturan är rimlig och om TS är nöjd med arbetet som genomfördes..
Upplärning av sina anställda ska givetvis företagen stå för, om det skulle kosta något extra. I det här fallet kostar det inget extra om man tar ut en lärlingsavgift istället för fullt betalt. Lärlingen har ju bra mycket lägre lön, det ska man inte tjäna extra pengar på om du frågar mig.R Rejäl skrev:
Ja jag har i alla fall ingen lust att betala en krona extra för mitt arbete genom att välja en elektriker som tar något slags samhällsansvar genom att medverka till att elektriker utbildas.Müssli skrev:
@Rejäl har dock en naturlig poäng i att i slutändan är det givetvis konsumenterna som betalar för att det utbildas nya elektriker, om det nu var så han menade.
Många sänker inte timpenningen för lärlingar, men ni har väl en lägre och längre stege att klättra i inom El? Våra lärlingar tjänar i genomsnitt 20-70kr/tim mindre så har vi oftast inte dragit ner kostnaden för dessa men våra lärlingar står sällan still utan det finns alltid att göra..Müssli skrev:
Liknande trådar
-
Samfällighet - Vem betalar för inkoppling av vägbelysning?
Juridik -
Byggföretag vill betala del av lönen svart kontant
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Behöver protokoll från styrelsemöten i ideellförening justeras?
Juridik -
Återvinningsfirma kollade om någon var hemma, varför?
Hantverkare -
Avslutad: Vinn en Ohmigo server för koll på elpriset
Tävling