2 897 läst · 38 svar
3k läst
38 svar
Hur skarva kabel till dränkpump i djupborrad brunn?
Typ alla är skarvade av den anledningen att kabeln på pumpen bara är nån meter.
Det medföljde ett kit för att skarva på båda mina pumpar, den ena 1991 när brunnen borrades, och den andra 2008 när den första pumpen gav upp.
Det medföljde ett kit för att skarva på båda mina pumpar, den ena 1991 när brunnen borrades, och den andra 2008 när den första pumpen gav upp.
Vet inte vad en kostnad skulle bli, det är en spolbil med lång slang som kan gå ner till botten och ha kraft att fylla hålet så det rinner över. Då suger bilen skitvattnet, jag spolade mina 3 hål ( 100 meter ) för bergvärme för att få genomströmning av grundvattnet. Tog ca 3 timmar och har för mig med allt, var det ca 3500 kr, men för 20 år sen. Bara ringa spolfirmor och fråga, men uppge då att det är en färskvattenbrunn, lite skillnad på verktyg mellan avlopp och färskvatten. Tror du att nuvarande räcker utan att sänka pumpen, skulle jag låta det vara. Är det för att få ett större magasin och tillrinning, det sista blir mer om nivån är lägre i brunnen. Är du säker på att pumpen sitter på ca 35 meter. Det med att sänka den blir bara 10 meter om hålet är 50 m. Då den ska sitta ca 3 - 5 meter från botten. Har du haft pumpen uppe och mätt slangen, lika med hålets djup. Det lodar man lätt med ett kastspö och tyngd och mäter av linan.torparavgrund skrev:
Minns inte exakt hur lång slangen är idag, men vet att det är mellan 20 och 25 meter (23 meter är siffran som kommer upp i huvudet). Så en sänkning med 10 meter skulle vara en ökning på ca 50%. Brunnen ligger på lite av en höjd (marken sluttar på alla sidor tomten). Jag ska prova att loda mig till var vattenytan faktiskt ligger.J jonaserik skrev:Vet inte vad en kostnad skulle bli, det är en spolbil med lång slang som kan gå ner till botten och ha kraft att fylla hålet så det rinner över. Då suger bilen skitvattnet, jag spolade mina 3 hål ( 100 meter ) för bergvärme för att få genomströmning av grundvattnet. Tog ca 3 timmar och har för mig med allt, var det ca 3500 kr, men för 20 år sen. Bara ringa spolfirmor och fråga, men uppge då att det är en färskvattenbrunn, lite skillnad på verktyg mellan avlopp och färskvatten. Tror du att nuvarande räcker utan att sänka pumpen, skulle jag låta det vara. Är det för att få ett större magasin och tillrinning, det sista blir mer om nivån är lägre i brunnen. Är du säker på att pumpen sitter på ca 35 meter. Det med att sänka den blir bara 10 meter om hålet är 50 m. Då den ska sitta ca 3 - 5 meter från botten. Har du haft pumpen uppe och mätt slangen, lika med hålets djup. Det lodar man lätt med ett kastspö och tyngd och mäter av linan.
Livsmedelsverket rekommenderar att man spolar var 10:e år, och här har jag som sagt skäl att misstänka att det inte gjorts på 40 år, så jag ska kontakta några firmor oavsett bara för att se vad de tar.
Det har jag inte hört eller läst om. MIn brunn är 20 år och inte har jag spolat och vet inte med mig att någon annan har gjort det heller. Rekomendation är en sak och verklighet en annan. Så länge som vattnet är på nivå med kvaliet så behövs det inte på borrhål. Däremot om det är en grävd brunn så bör den sugas ur och byta sanden i botten och tidsfaktorn på det, vet jag inte, men kanske som sägs mellan 10 -15 är om kvaliten har blivit sämre. Stor skillnad på borrhål ( vatten ( grundvatten ) från urtiden kommer i berget ) och med grävd brunn är det grundvatten.torparavgrund skrev:
I min lilla by har alla egna brunnar och dom absolut flesta borrade. Ingen har spolat sin brunn, för ca 1 år sedan lämnade jag in ett vattenprov på mitt vatten, bara för att, det var helt ok med samma värden som det var då brunnen var ny.A avh67f skrev:
Brunnen är ca 73 m djup men pumpen hänger på ca 60 m
Jag skulle även berättat att min brunn är ca 45 årE elmont skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skarva tillkommande vattenslang med värmekabel
Vatten & Avlopp -
Skarva slang för kommunalt vatten med kabeln till egen brunn
Vatten & Avlopp -
Får man skarva kabel till golvvärme?
El -
(VARNING, SKRATTSHOCK) Skarva kabel till termostaten till elburen golvvärme