4 324 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Hur veta vilken huvudsäkring man ska välja?
Intressant, men gör inte vattenfall kontroller? Om vi helt plötsligt byter ned från 35A till 16A? Vi har 2x 35A på samma tomt.E elmont skrev:
Känns som det blir många nej ifall man inte har en god vän som är elektriker.
Nu när de har fjärravläsning så tror jag risken för kontroll är relativt liten. Är man väldigt bundis med elektrikern så kan man ju alltid låtsas p.g.a . att säkringarna började gå så var elektrikern där typ dagen innan och bytte och inte skickat in bytesanmälan ännu. Borde vara svårt att motbevisa för nätägaren.D David Fredriksson1 skrev:
Har man dock förbrukat så mycket att 16A inte skulle räckt är det ju möjligt att de genom datan som mätaren skickar kan se att det varit något skumt.
Vilket är det lättaste sättet stt se vilken storlek på huvudsäkring man har? Ringa elnätsleverantören? Jag misstänker att vi har två stycken. En till ladan och en till huset. Elförbrukningen är 19 000 kwh/år och elkostnaden har legat på 44 000 kr. (Precis påskrivet, ej tillträtt fastigheten än).
Du kan:B Bjelkan skrev:
- Titta på en faktura.
- Ringa Elleverantören
- Titta på den lilla färgade pluppen i toppen på huvudsäkringarna, eller skruva ur propphuvarna och titta på passkontakten i botten: Grå=16A, Blå=20A och Gul=25A.
Men eftersom du inte tillträtt:
- Läs informationen från mäklaren
- Fråga mäklaren
- Fråga säljaren
Förutsatt att du har 3-fas så har du 3 stycken huvudsäkringar. Det är en huvudsäkring per fas och det har ingenting med hur många byggnader som finns på din fastighet. Om du har flera olika och oberoende abonnemang med egna anslutningar så har varje 3 stycken huvudsäkringar.B Bjelkan skrev:
Just detta är lite osäkert särskilt när det gäller en lantbruksfastighet. Enligt min erfarenhet är bönder rätt duktiga på att ändra huvudsäkring "privat". Ofta kan de ha viss utrustning som är väldigt effekthungrig, men kanske används rätt sällan. Så istället för att betala för t.ex. 64A så ändrar man lite i elskåpet när det behövs. Sen "glöms" det bort och den högre säkringen sitter i tills vidareO Oldfart skrev:
Liknande trådar
-
Vill ni veta vilken typ av laddbox som passar i olika installationssituationer ?
Laddboxar & Elbilar -
Vilken fas till huvudsäkring?
El -
Störande dunsar ifrån granne, svårt att veta vilken granne?
Övrigt husrelaterat -
Hur få veta vilken kabel jag ska använda, inomhus och till dragning till carporten?
El -
Vilken huvudsäkring Bergvärme?
Värmepumpar