B badtastex skrev:
Började med att jag för en gångs skull kom ihåg att dominon inte är kompatibel med 12mm material, hade någon svag idé som jag snott härifrån (Ola C?)
Yes, DomiStoppern, glöm inte sätta in licenspengar på mitt konto.;)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Hrm, så var det ja. Men jag ser det snarare som gratis produktutveckling - billigare grundmaterial, enklare bearbetning och du behöver inte ta isär dominon för att sätta dit (eller ta av den) så jag skickar väl en faktura på utvecklingstiden. ;)
 
B badtastex skrev:
Hrm, så var det ja. Men jag ser det snarare som gratis produktutveckling - billigare grundmaterial, enklare bearbetning och du behöver inte ta isär dominon för att sätta dit (eller ta av den) så jag skickar väl en faktura på utvecklingstiden. ;)
Som vanligt, uppfinnaren går lottlös o ett gäng marknadsfolk packar det i trevlig förpackning o blir ekonomiskt oberoende:rolleyes:
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
S
Om man använder 4 mm domino så går det väl ändå bra med 12 mm eftersom 4 mm-fräsen är kortare. Eller missminner jag mig?
 
Njae, 12mm material är lite krångligare än tex 15mm. Med 5mm domino (eller större) går det inte att (utan domistopper© eller offerskiva) fräsa mindre än 12mm, vilket av förklarliga skäl är olämpligt. Med 4mm domino (där själva fräsen ju är 10mm kortare) går det att fräsa 2, 5 eller 10mm djup, men inte mer än 10. 5 vore fint, men det kräver att man kan fräsa 15mm i den andra biten, eftersom 4mm dominor bricka är drygt 18mm lång. Och det går alltså inte m 4mm domino. 10mm i båda bitar kan funka, men känns ju rätt riskabelt i 12mm material kan jag tycka.

Med domistoppern© går det att begränsa fräsdjupet för en 5mm domino för att funka i tunnare material. En annan lösning är att ta ner 4mm dominorbrickor till ca 14mm i längd, då kan man köra 5+10mm djup.
 
Dammskydd mellan metallsvarven och resten av verkstan, klippte till remsorna själva av billig material. Sådär efterklokt tror jag det hade funkat bättre med två delar bara som går över varandra istället för att försöka efterlikna det som finns i proffsigare ställen. Men det duger.

38204992535_19fb97db9f_b.jpg
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Efter att ha fått inspration ifrån forumet, så blev det lite extra arbetsyta på såg bordet. :)
Känns såhär på förhand att det är smart att ha vid kommande altanbygge i sommar.
 
  • Sågbord med utökad arbetsyta och verktyg i en organiserad verkstadsförvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pleqtiz och 6 till
  • Laddar…
Mina sågade körsbärsplank tar sig sakta nedåt i fuktighet. Ligger under trappan i draget från LL värmepumpen.

Fuktighetsmätare visar 1.9% fuktighet för körsbärsplank som ligger under en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Ligger de i spänn på något sätt? Var träet precis färskt när du sågade upp det? Har lite körsbär som legat några år på stock (kanske inte helt optimalt) som jag skulle vilja ta hand om.
 
B badtastex skrev:
Ligger de i spänn på något sätt? Var träet precis färskt när du sågade upp det? Har lite körsbär som legat några år på stock (kanske inte helt optimalt) som jag skulle vilja ta hand om.
Ja, det var så gott som färskt när jag sågade upp det. En vecka hade stockarna legat utomhus. Jag sågade upp dem i andra halvan av September. Sen dess har de legat inomhus i blåset från luft/luft värmepumpen.
 
Idag har jag förberett lite material för att fixa till ett av de gamla fönstren som sett bättre dagar... Skadat gammalt fönster på verkstadsbord och förberedda trälistmaterial med måttskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Färdigställt 3 av 10 plyoboxes till L9 fitness i skurup!

Tre staplade träplyoboxar i en verkstad, färdigställda för L9 fitness.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktorcloetta och 4 till
  • Laddar…
Lagat locket på en låda jag gjorde för ett tag sen.
Trä låda med lock lagat med blå tejp bredvid en tub trälim och en rulle tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svart T-shirt med geometrisk rävdesign i vinyl hängande på en klädhängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord tavla med texten "Välkommen till Nilssons" i vattenfärg och vinyl, inramad med glas över canvas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personaliserad tavla med text "Välkommen till Nilssons", stort 'N' och vattenfärgsbakgrund i en vit ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träslipbräda med utskurna mönster skapad med CNC-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varit en produktiv helg. Sålde en slipbräda som jag tugggat ut på cncn... sedan gjorde jag en T-shirt åt brorsan i julklapp med min vinylplotter samt en tavla åt morsan och farsan. Målade en canvas med vattenfärg och skar skyltvinyl som jag applicerade på insidan av en tavelram. Sedan är tavelramen djup så glaset är 3cm ovanför canvasen. De två sista projekten kanske inte platsar i tråden iofs så då får jag väl ta bort dom isf ;))
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Gjorde mig ett enkelt fräsbord, fick använt pelarborren för första gången. Just nu ligger jag på ca 1kkr per hål.
Egetillverkat träfräsbord med monterad handöverfräs och träbit fastsatt med klämmor på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använt sagda fräsbord till att fasa alla bitar till grinden.
Träbitar med utfrästa hål staplade ovanpå varandra på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygslista:
- Pelarborr
- Excenterslip
- Handöverfräs
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.