3 475 446 läst · 18 533 svar
3475k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gör kilformiga hyllplan/skiljeväggar, det blir hur fräckt som helst!Ola C skrev:Jag borde fan ha barnspärr på Dominon när jag börjar bli trött i huvudet. Finns ingen maskin jag är i närheten att klanta mig lika mycket med. Glömmer ändra bredd, glömmer ändra djup, ämnet upp o ner så fogarna blir off...osså den här roliga klassikern som jag provat nu ett par gånger, fräser på fel sida om referenslinjerna. Brukar va duktig o sätta pilar som visar vilken sida det ska fräsas men tydligen inte idag.
[bild]
Det lustiga är, att precis när man gör misstagen så är man ganska säker på att det är rätt. Tills man efteråt upptäcker att man hade hål i huvudet...
Igår gjorde jag färdigt ännu ett yxskaft, satte på det, oljade in och slipade om fasen radikalt. Voilà, slöjdyxa!
Skaftet är okonventionellt nog ek, men denna yxa kommer inte utsättas för några större påfrestningar. Eken är fälld för att ge plats för snickarboden där jag skapade handtaget, så det är ju lite roligt.
Skaftet är okonventionellt nog ek, men denna yxa kommer inte utsättas för några större påfrestningar. Eken är fälld för att ge plats för snickarboden där jag skapade handtaget, så det är ju lite roligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fortsatt lite på mitt soffbord. Alla bitar riktade och planade och bordskivan satt i limning.
Köpte lite Lärk av @Daniel_N för att prova bygga ett bord med. Tanken är att bygga ett i körsbär eller valnöt sen. Ville först öva på
något billigare material först.
Köpte lite Lärk av @Daniel_N för att prova bygga ett bord med. Tanken är att bygga ett i körsbär eller valnöt sen. Ville först öva på
något billigare material först.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började med lite rå ask och ek, riktade, planade och satte i limning. Eken, som ska bli ben, hann jag inte pilla så mycket på. Istället provskaftade jag ännu en yxa, samt inventerade yxförrådet. Har tre yxor att kila, fyra att låsa kilen på, och fem att slipa. Så terapeutiskt "jobb".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Akta dig för stickor i handen bara. Ek spjälkar lätt.jonmo skrev:Igår gjorde jag färdigt ännu ett yxskaft, satte på det, oljade in och slipade om fasen radikalt. Voilà, slöjdyxa!
[bild]
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 628 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Skaftade på tre yxor till, detta är facit efter senaste dagarna. Förutom det egensnidade ekskaftet är det tre skaft från biltema som jag strippat lacken på, samt ett återvunnet på den längsta, även det med bortslipad lack. Imorgon kan jag förhoppningsvis låsa kilen och olja in en eller ett par av de nyligen pålimmade, och sen ge en omgång på tormeken.
Logga in
Skapa konto