V vectrex skrev:
Bygger robot med 6-åringen!
[bild]
Najs! Vilken av alla robotbyggarsatser är det?
 
jonmo jonmo skrev:
Najs! Vilken av alla robotbyggarsatser är det?
Förpackning för en mBot robot från Makeblock med STEM-utbildningsteman och ingen lödning krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Sådär ja, 7 yxor slipade. Produktivt trots 2-åring!
Sju nyslipade yxor uppradade på ett köksbord med slipsten och ölburk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cocktail och 2 till
  • Laddar…
Digitaliserat fräsbordet. Det syns inte så tydligt på bilden, men både anhållet (Y) och spindelhöjden (Z) har fått digitaler. Nu har jag två st. 300 mm digitaler kvar som jag inte riktigt har tänkt ut var de ska monteras. Köptes till ett projekt som visade sig vara svårt att genomföra. Jag hittar nog på något vad det lider.
Digitaliserat fräsbord med anhåll och spindelhöjdsdigitaler, verktyg och festool-utrustning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Digitaliserat fräsbordet. Det syns inte så tydligt på bilden, men både anhållet (Y) och spindelhöjden (Z) har fått digitaler. Nu har jag två st. 300 mm digitaler kvar som jag inte riktigt har tänkt ut var de ska monteras. Köptes till ett projekt som visade sig vara svårt att genomföra. Jag hittar nog på något vad det lider.
[bild]
Gärna fler bilder tack!
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Jag fotograferar lite mer i morgon när jag har städat lite. Anhållets digital blev lite klurig, eftersom de här digitalerna bara har 100 mm i mätomfång. Därför fick den "fasta" delen monteras med en T-track som frästes ned i bordet. Då kan jag göra omtag om det skulle behövas. Totalt har jag då drygt 200 mm i omfång. Det kommer troligen räcka. Man kan nollställa (totalnollan) precis var man vill och dessutom kan man växla med tillfälliga nollor med "increment" utan att man tappar totalnollan. Det kommer att bli lättjobbat.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Köptes till ett projekt som visade sig vara svårt att genomföra.
Berätta mer!...4 digitaler till ett o samma projekt låter som nåt spännande var planerat.

...ja det blev väl snyggt så här också, digital på fräsbordet sparar väldigt mycket tid o testkörningar men det där vet du redan:)
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag fotograferar lite mer i morgon när jag har städat lite. Anhållets digital blev lite klurig, eftersom de här digitalerna bara har 100 mm i mätomfång. Därför fick den "fasta" delen monteras med en T-track som frästes ned i bordet. Då kan jag göra omtag om det skulle behövas. Totalt har jag då drygt 200 mm i omfång. Det kommer troligen räcka. Man kan nollställa (totalnollan) precis var man vill och dessutom kan man växla med tillfälliga nollor med "increment" utan att man tappar totalnollan. Det kommer att bli lättjobbat.
Jag är lite nyfiken på var du köpt digitalerna...
Kollat på massa olika men inte fått tummen ur.
Har varit inne på att köpa och skrota digitala skjutmått då dessa brukar ge 200mm till bra kostnad av vad jag har hittat. Men har känts lite för meckigt för jag ska få tummen ur.
 
Hängt nyoljade yxor på tork.
Nyoljade yxor upphängda på en arbetsbänk i en verkstad för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Gärna fler bilder tack!
Här kommer lite fler bilder, men först svar på några frågor:

1. Jag beställde fyra digitaler, varav de två 300 mm skulle användas till ett bord till pelarborren. Anhållet var tänkt att parallellföras med ett länkagesystem som såg väldigt fiffigt ut på ritbordet. Daniel_N sabbade allt genom att hävda att länkaget skulle ta för mycket plats. Han hade självfallet rätt. En av digitalerna skulle användas på anhållet, och den andra på ett stopp på anhållet. På så sätt skulle jag få både x- och y-koordinater på ett bord mer anpassat för snickeriarbete, än vad ett traditionellt koordinatbord kan erbjuda. De två mindre digitalerna införskaffades som reserv, med motiveringen att de skulle kunna användas för fräsbordet om de inte behövdes till pelarborren.

2. Digitalerna införskaffades på machine-dro.co.uk

3. Jag tror att jag kan tänka mig att skiljas från de större digitalerna. Skicka PM i så fall. De heter Wixey WR550. Båda är oanvända och kompletta, men Daniel har ritat en skiss på en av kartongerna.

Bilder: Anhållet från baksidan. Den rörliga delen i T-spåret sitter ihop med avläsaren med två Nd-magneter:
Digital avläsningsenhet monterad på arbetsbänk med t-spår och Nd-magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett digitalt mätverktyg monterat på verktygsmaskin med ledningar och justeringsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Z-axeln är mer enligt manualen. Jag skruvade bort handtagen och satte en byggvinkel i fästet till ena handtaget. Andra delen sitter fast direkt i iläggsplattan:
Anhållet bakifrån med en rörlig del i ett T-spår och Nd-magneter som håller ihop avläsare, visar komponenter av en pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anhållet med Nd-magneter och en digital avläsare monterad under en bordskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det visade sig bli bäst om jag satte tillbaka en av fjädrarna i pelaren närmast höjdregleringsgängstången. Det ledde till att jag kände att jag behövde förse del förargliga ratten till regleringspinnen med en vev. Inte snyggt, men det fungerar bra:
Fräsborrdetaljer med digital linjal, T-spår och en frässpindel synlig genom ett öppet insats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montage av displayer. De sitter rätt skyddade innanför bordskanten:
Två digitala avläsare monterade under en arbetsbänkskant för precisionsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Daniel_N sabbade allt genom att hävda att länkaget skulle ta för mycket plats.
Ja dom där praktikerna har en förmåga att förstöra för oss teoretiker. Snyggt jobbat med fräsbordet.

Här fräses det in försänkta handtag i kökslådorna, 30st. Trodde jag skulle fixa det snabbt men oj va trögt det går.

...ta av lådfronter från skåpen, skruva av temporära knoppar som satt i väntan på handtagen, släpa ner så många fronter jag kan till verkstan 5 trappor ner, märka ut, förborra för att spara fräsen, fräsa grytan, banka ut hörnen med stämjärn, fräsa kantfas med lillfräsen (annars kommer inte handtaget ända ner), öppna handtagsförpackning, syla två hål, skruva fast handtag, bära upp fronterna 5 våningar, återmontera, repetera.

Nyfräst försänkt handtag i en träpanel för kökslåda med synliga verktygsmärken, fäst med röd klämma på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild med en vit kökslådfront på ett arbetsbord, försänkt handtag är fräst, omgivet av verktyg och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita kökslådor med nyfrästa försänkta handtag på ett fräsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 8 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
, men Daniel har ritat en skiss på en av kartongerna.
Har han signerat alstret? (Skulle väl i teorin kunna höja värdet isåfall). ;)
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja dom där praktikerna har en förmåga att förstöra för oss teoretiker. Snyggt jobbat med fräsbordet.

Här fräses det in försänkta handtag i kökslådorna, 30st. Trodde jag skulle fixa det snabbt men oj va trögt det går.

...ta av lådfronter från skåpen, skruva av temporära knoppar som satt i väntan på handtagen, släpa ner så många fronter jag kan till verkstan 5 trappor ner, märka ut, förborra för att spara fräsen, fräsa grytan, banka ut hörnen med stämjärn, fräsa kantfas med lillfräsen (annars kommer inte handtaget ända ner), öppna handtagsförpackning, syla två hål, skruva fast handtag, bära upp fronterna 5 våningar, återmontera, repetera.

[bild] [bild] [bild]
Ja det verkar ju knöligt så det räcker. Du får trösta dig med att det blir förbaskat snyggt!

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Ja det verkar ju knöligt så det räcker. Du får trösta dig med att det blir förbaskat snyggt!

//Ronnie
Tack, nog mest Aliexpress förtjänst att det blir snyggt men ändå:)

...nu har jag kommit till lådorna som Heidi packat så allt ramlar ut om jag plockar fronten. Så, lägg till "töm låda" innan proceduren ovan.
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tack, nog mest Aliexpress förtjänst att det blir snyggt men ändå:)...
Det var snyggt med svart botten. Försökte hitta dem på Ali, men det gick ingen vidare... har du möjligtvis en länk att bjuda på? Är du nöjd med finishen på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.