Idag har jag svarvat metall. Gjorde en reservdel till 4-backschucken som saknades då jag köpte svarven, en bit gängstång som styr en av de fyra backarna.

Men först noterade jag i går att dubbdockan inte är centrerar. Jag svarvade en kon igår i svarven för att få reda på var centret ligger och såg dubbdockan linjerande inte upp. Idag plockade isär dubbdockan, det fanns tre shims där, jag flyttade om och provade olika inställningar, till slut tog jag bort en av dom och använde två.
38658907234_bd49a92b92_c.jpg

Jag fick nu det så bra jag kunde få det med ögonmått då svarvdubben är lite nött (trubbig):
38658957684_6b82e6b778_b.jpg

Efter det provade jag borra och denna gång funkade det bättre än igår då jag märkte något var fel. Och förvisso en 3 backs chuck centrerar ju inte så bra och denna är sliten som bara den, men en märkbar skillnad att borra nu ändå. Men jag behöver bättre borrar, speciellt sådana att starta hål med som jag helt saknar.
38489339195_b3edbb75a1_b.jpg

Sen fasade jag av hålet med en större borr:
39366792681_2acd271ddc_b.jpg

Orginaldelen och den nya delen:
38489350765_e404960d71_b.jpg

Detta är då en skruv som saknades till 4-backs chucken, den styr en av backarna. Nu måste jag börja fila upp ett fyrkantigt hål, brotcha vore väl bättre men utrustning saknas. Till svarvar finns det också s.k. "rotary broaches" - låter användbara men förmodligen dyra, har inte kollat så noga.
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Trägolv mitt i slipningsprocess med rotex sliptillbehör och slipat damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bekantat mig med rotexen.

Trägolv som nyligen slipats med roterande slipmaskin, redo för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

40-80-120 slipsteg. Ska lutas och oljas.

Svart uppfällt tält i ett rörigt garage, använt som lackbox för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har jag börjat förbereda för att lacka lite dörrar etc i garaget, köpte tältet för drygt ett år sen och det är första ggn jag fäller upp det...
Väl värt 900kr! Blir perfekt ”lackbox”
 
  • Gilla
pjodden och 4 till
  • Laddar…
Jckssn Jckssn skrev:
[bild]
Bekantat mig med rotexen.

[bild]
40-80-120 slipsteg. Ska lutas och oljas.

[bild]
Sen har jag börjat förbereda för att lacka lite dörrar etc i garaget, köpte tältet för drygt ett år sen och det är första ggn jag fäller upp det...
Väl värt 900kr! Blir perfekt ”lackbox”
Nyfiken på hur du tycker att det funkade att slipa golv med rotexen? Körde du rotexläget?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Idag har jag svarvat metall. Gjorde en reservdel till 4-backschucken som saknades då jag köpte svarven, en bit gängstång som styr en av de fyra backarna.

Men först noterade jag i går att dubbdockan inte är centrerar. Jag svarvade en kon igår i svarven för att få reda på var centret ligger och såg dubbdockan linjerande inte upp. Idag plockade isär dubbdockan, det fanns tre shims där, jag flyttade om och provade olika inställningar, till slut tog jag bort en av dom och använde två.
[bild]

Jag fick nu det så bra jag kunde få det med ögonmått då svarvdubben är lite nött (trubbig):
[bild]

Efter det provade jag borra och denna gång funkade det bättre än igår då jag märkte något var fel. Och förvisso en 3 backs chuck centrerar ju inte så bra och denna är sliten som bara den, men en märkbar skillnad att borra nu ändå. Men jag behöver bättre borrar, speciellt sådana att starta hål med som jag helt saknar.
[bild]

Sen fasade jag av hålet med en större borr:
[bild]

Orginaldelen och den nya delen:
[bild]

Detta är då en skruv som saknades till 4-backs chucken, den styr en av backarna. Nu måste jag börja fila upp ett fyrkantigt hål, brotcha vore väl bättre men utrustning saknas. Till svarvar finns det också s.k. "rotary broaches" - låter användbara men förmodligen dyra, har inte kollat så noga.
Bra gjort!

Om du ritar upp fyra radiella streck på ändan av skruven så blir det enklare att fila fyrkantigt eftersom du ser att hörnen skall vara mitt för ett streck.
Bara ett tips.
 
Tack för tipset, jag tänkte sätta mig ner och börja fila men det här har jag inte tålamod till kom jag på efter några minuter, händer ju ingenting... Filarna är ganska uppnötta, dom biter inte alls på metallen. Mina Tome Feteira filar biter bra men dom är för stora för att göra detta. Måste väl börja handla nya småfilar.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Nyfiken på hur du tycker att det funkade att slipa golv med rotexen? Körde du rotexläget?
Funkar okej.
Körde rotexläget med 40-papper för att få bort lacken sen vanliga läget på 80/120.
 
Jckssn Jckssn skrev:
Funkar okej.
Körde rotexläget med 40-papper för att få bort lacken sen vanliga läget på 80/120.
Var det lätt att få det jämnt eller blev det vågigt? Hur ser det ut i släpljus?
 
Kände för lite omorganisering i hörnet. stört mig en stund nu på vissa saker så jag försöker på ett annat vis. Gjorde nya hållare för stämjärnen och även en ny hållare för filarna:

24526532907_915673cc24_b.jpg

39361928922_4c3ca8b643_b.jpg

38683912794_f6686d78a1_b.jpg
 
  • Gilla
Shakula och 2 till
  • Laddar…
Julledigheten har inneburit lite snickarbodstid. Idag var sista passet, och man kan summera med att man som vanligt gapat över lite för mycket. Drog ett lager linolja till över de sex yxorna jag skaftat och slipat upp. Fixade till en spånhyvel (151, sweetheart) påbörjade restaureringen av en tjäckla (orkade inte fixa hela fasen, det kommer krävas ett jävla filande på insidan av eggen då den var väldigt ojämn), samt slösade säkert en timme värdefull shoptime på att fixa iordning en liten Eskilstuna-kopia av en Stanley 101. Gjutkvallan är så sunkig att spånorna alltid kommer fastna under spånklaffen. Kanske gör en kraftigare moddning av den i framtiden, men det får vara för nu. Synd, för jag älskar den storleken på stötis. Bytte även papper på min hembyggda rondellslip.

Det som inte hanns med i allt verktygsrestaurerande var att faktiskt producera något vettigt av trä. Men ni vet, utan vapenvård förlorar man som bekant kriget. Hann bara som hastigast med att testa min gigantiska pennvässare, a.k.a. veritas power tenon-cutter. Blev en fantastiskt fin tapp när man väl ställt in den korrekt. Tyvärr tog jag inga bilder, men det kan anas från den sista.
Sex nysskaftade och slipade yxor med oljebehandlade skaft liggande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg på en snickarbodsgolv: nyss skaftad yxa, en spånhyvel och en tjäckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rondellslip med nytt sandpapper, en kniv och en blockhyvel på snickarbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hembyggd rondellslip med nytt slipband och snickeriverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snajgel och 2 till
  • Laddar…
Prototypat spånbox till min Wadkin AGS 12 bordssåg.

Ska bygga en snyggare och lite förändrad variant som version 2.0.

Prototyp av en spånbox i trä på vit kartong med Polycasa skylt, del i ett byggprojekt för bordssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit prototypspånbox monterad på en Wadkin AGS 12 bordssåg, synliga sågdelar och verkstadsgolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av en vit spånbox som är fäst vid en Wadkin AGS 12 bordssåg med träspån som flyger runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av spånbox monterad på Wadkin AGS 12 bordssåg med tydliga modifieringar och spår efter sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av en spånbox i trä monterad på en Wadkin AGS 12 bordssåg, omgiven av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Julledigheten har inneburit lite snickarbodstid. Idag var sista passet, och man kan summera med att man som vanligt gapat över lite för mycket. Drog ett lager linolja till över de sex yxorna jag skaftat och slipat upp. Fixade till en spånhyvel (151, sweetheart) påbörjade restaureringen av en tjäckla (orkade inte fixa hela fasen, det kommer krävas ett jävla filande på insidan av eggen då den var väldigt ojämn), samt slösade säkert en timme värdefull shoptime på att fixa iordning en liten Eskilstuna-kopia av en Stanley 101. Gjutkvallan är så sunkig att spånorna alltid kommer fastna under spånklaffen. Kanske gör en kraftigare moddning av den i framtiden, men det får vara för nu. Synd, för jag älskar den storleken på stötis. Bytte även papper på min hembyggda rondellslip.

Det som inte hanns med i allt verktygsrestaurerande var att faktiskt producera något vettigt av trä. Men ni vet, utan vapenvård förlorar man som bekant kriget. Hann bara som hastigast med att testa min gigantiska pennvässare, a.k.a. veritas power tenon-cutter. Blev en fantastiskt fin tapp när man väl ställt in den korrekt. Tyvärr tog jag inga bilder, men det kan anas från den sista.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Finns det fler bilder, alt byggtråd på den där rondellslipen? Den såg intressant ut :)
 
S
Handhyvlat lite, två par clamping cauls i björk.

Handhyvlade clamping cauls i björk på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Handhyvlat lite, två par clamping cauls i björk.

[bild]
De ser fina ut, men har du provat dem? Jag är rädd att du har väl mkt rundning på dem, ser ut att vara uppemot 10mm lägre i kanterna än i mitten? Jag hade nog börjat med hälften. Men det är ju bara att prova sig fram och se till att du får tryck överallt.
 
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
De ser fina ut, men har du provat dem? Jag är rädd att du har väl mkt rundning på dem, ser ut att vara uppemot 10mm lägre i kanterna än i mitten? Jag hade nog börjat med hälften. Men det är ju bara att prova sig fram och se till att du får tryck överallt.
Tack, jag var osäker hur mycket urtaget skulle vara ute på kanterna, det blev runt 10-11mm och när jag provade såg det ut så här.

Vi får se när jag limmar ihop garderoben om det fungerar, hoppas hoppas:)

Detaljbild av trädetalj med 10-11mm urtag på kanten, på arbetsbänk med verktyg och klämmor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälist med 10-11mm urtagning fäst i skruvstäd på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.