3 547 064 läst · 18 684 svar
3547k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 312 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 312 inlägg
idag hjälpte jag en arbetskamrat med genomgående tapphål i en dörr. Han hade fräst och gerat innan.
För ett tag sen gjorde jag något liknande när jag byggde en dörr med kilade genomgående tappar till en byggnad från mitten av 1700-talet.
Tapparna är 10 mm tjocka Första gången jag gjorde en dörr på det sättet.
Gammal dörr.
Då gjorde jag geringarna i cnc:n också.
Handsmidda gångjärn. Nitade och spikade. 😅
Baksidan är finare men de har på 1960-talet vänt på dörrarna när man gjorde nya karmar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
För ett tag sen gjorde jag något liknande när jag byggde en dörr med kilade genomgående tappar till en byggnad från mitten av 1700-talet.
Tapparna är 10 mm tjocka Första gången jag gjorde en dörr på det sättet.
Gammal dörr.

Logga in
Skapa konto
Då gjorde jag geringarna i cnc:n också.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Handsmidda gångjärn. Nitade och spikade. 😅

Logga in
Skapa konto
Baksidan är finare men de har på 1960-talet vänt på dörrarna när man gjorde nya karmar.
Jag ogillar sticksågar. Visst, jag har använt min för att såga större hål och någon enstaka form men jag tror det var fem år sedan jag använde min.
Men jag har bestämt mig för att använda den oftare så idag kollade jag om den sågade rakt.
Det gör den inte. Men med lite justering så ser det bra ut.
Men jag har bestämt mig för att använda den oftare så idag kollade jag om den sågade rakt.
Det gör den inte. Men med lite justering så ser det bra ut.

Logga in
Skapa konto
När kapexen var utlånad funderade jag vilken av alla dom andra elmaskinerna man skulle ta för att såga 55 grader snett snitt… Blev tillslut fogsvansen, för det räknas ju också ett verktyg, fast utan motor. Tror jag. Snett blev det ju också, precis som det skulle.

Logga in
Skapa konto
Ibland inser man hur bra, enkel och smidig en fogsvans är!K kniv skrev:
Har sällan med mig de eldrivna verktygen upp till fjällstugan, så där uppe får fogsvansen göra mycket nytta
/Jocce
Hålen kan göras på lite olika vis, tex med https://swedendro-tools.se/se/produkter/jiggar/ujk/ujk-jigg-for-halborrning-mkii-parf-guide-systemnino skrev:
eller med en CNC-fräs av något slag
Pinnarna kallas dogs och är 20mm diameter. Tex https://swedendro-tools.se/se/produkter/arbetsbord-arbetsplats/axminster-ujk/ujk-parf-super-dog-1st
eller https://www.banggood.com/HONGDUI-Ho...ps-for-MFT-Tables-DIY-Projects-p-2030465.html
Finns ytterligare varianter. De man skruvar på som har o-ringar sitter jääääkligt bra. Finns också där du skruvar underifrån.
Jag använder en mall i plywood, https://makoen.com/mft-schablone-30mmnino skrev:
Köpte för något år sedan. Har slagit sig. Även innan den slog sig så var det kanske svårt att få exakt avstånd när man gör över en större yta. Hade jag fått göra om mitt köp hade jag satsat på parf guide som länkades ovan direkt.
Som tidigare skrivits finns det flera olika sätt att göra mft-hålen — alla mer eller mindre kostsamma.nino skrev:
Det man behöver fundera över är om man behöver absolut rätvinklighet i hålbilden.
Vill man bara kunna sätta dogs som tillfälliga anhåll och spänna fast ämnen i arbetsbänken funkar det med att rita upp ett rutmönster på bänkskivan och borra 20-millimeters hål med ett bra borr i kryssen. C/C-avstånd mellan hålen är valfritt men är 96 mm på originalet.
Min första egenbyggda mft-bänk kom till på det viset och funkade utmärkt för mig i flera år.
Vill man ha hålbilden rätvinklig för att t ex jobba med sänksåg på skena i vinkel mot dogs eller anhåll för att få rätvinkliga sågsnitt är det mall som gäller av något slag.
Bäst — och dyrast — är Parf-guiden men det finns andra lösningar. Peter Millard på Youtube har en egen work around som ger bra resultat men är lite knöligare.
Själv har jag valt att köpa en Festool reservdelsskiva som jag använt som fräsmall till min nuvarande arbetsbänk. Det skapar en ”exakt” klon men eftersom jag har en justersåg som jag sågar det mesta på behöver jag sällan rätvinkligheten i hålbilden.
Däremot kommer hålen till nytta hela tiden i andra situationer, så i ärlighetens namn hade jag mestadels kunnat jobba på en arbetsbänk där hålen borrats med hjälp av ögonmått om man ska hårddra det…
//Ronnie
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stavrex maskiner och verktyg till Julas skruvar
Altan & Uteplats -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg/maskiner från Senderpick
Vad gäller vid skador när man hyr verktyg och maskiner?
Juridik