3 535 632 läst · 18 664 svar
3536k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Dagens prokrastinering; Några mellanlägg för att slippa såga sönder MFTn. Stuvas i facket under skivan. Ersätter yogamattan som är för jobbig att hålla på med.
Det jag egentligen borde ta tag i är att göra hål för överljus över fyra innerdörrar. Plank, puts, hönsnät och elände som dammar och allmänt djävlas med både klingor och axlar 😅

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Det jag egentligen borde ta tag i är att göra hål för överljus över fyra innerdörrar. Plank, puts, hönsnät och elände som dammar och allmänt djävlas med både klingor och axlar 😅
Det har blivit några sådana håltagningar genom åren i det här huset också. Vass i original och hönsnät där det är omputsat någon gång efter infällning av el. Det gäller att inte använda roterande verktyg och när en är igenom putsen fixera kanterna med en lim&vattenblandning så att inte puts lossnar i all evighet innan man klätt in hålet igen 😅stigen skrev:
Jag använder multiverktyg med karbid för putsen och sedan trä/metall-karbidblad för planken. Dammsugarmunstycket i ena handen och maskinen i andra.
...också hunnit riva motorn på andra skotern.
Det jävlades en del i början, men efter en snabb tur över till Finland kunde jag fylla på garagevätskan. Sen gick det bättre.

Logga in
Skapa konto
Det jävlades en del i början, men efter en snabb tur över till Finland kunde jag fylla på garagevätskan. Sen gick det bättre.

Logga in
Skapa konto
Tredje skärbrädan påväg mot finish. Första med "juice-groove" och fyfan säger jag bara vilket gnidande... lönnen bränner mer än lovligt, raka partierna var relativt lättslipade efter att jag fräste till en träbit med rätt profil för spåret (1/2" radie) men hörnen, hörnen! Kom efter ett bra tag ihåg ett tips jag sett på YT någon, att använda frässtålet som skrapa. Blev helt okej, men är man perfektionist så duger ju ingenting man lyckas pynja ihop 😅
Ett tips är att fräsa en gång till och då gå ner nån 1/10-dels mm. Tar bort det mesta av brännmärken.T Taren43 skrev:Tredje skärbrädan påväg mot finish. Första med "juice-groove" och fyfan säger jag bara vilket gnidande... lönnen bränner mer än lovligt, raka partierna var relativt lättslipade efter att jag fräste till en träbit med rätt profil för spåret (1/2" radie) men hörnen, hörnen! Kom efter ett bra tag ihåg ett tips jag sett på YT någon, att använda frässtålet som skrapa. Blev helt okej, men är man perfektionist så duger ju ingenting man lyckas pynja ihop 😅
Jo jag gjorde det, men tror att mina bits inte är dom mest exklusiva (läs: vassa) och tror jag borde dragit ner på hastigheten. Sen blev jiggen för klen i 1/2" björkplyfa så den sviktade om jag körde resolut så blev lite onödiga stopp och greppbyten😅V vanpire skrev:
En gitarrmakare berättade varför en gitarr hade just den formen den hade. "Det är den form där vi kommer åt med slipen så vi slipper handslipa".T Taren43 skrev:Tredje skärbrädan påväg mot finish. Första med "juice-groove" och fyfan säger jag bara vilket gnidande... lönnen bränner mer än lovligt, raka partierna var relativt lättslipade efter att jag fräste till en träbit med rätt profil för spåret (1/2" radie) men hörnen, hörnen! Kom efter ett bra tag ihåg ett tips jag sett på YT någon, att använda frässtålet som skrapa. Blev helt okej, men är man perfektionist så duger ju ingenting man lyckas pynja ihop 😅
Jag har inte testat men det finns sicklar som är kurviga för att passa i olika radier.
Stor igenkänning på den, det här är resultatet efter helgens hemmajobb. Det ska bli nytt innertak i köket med spottar och för det nya dimmers med infällda vp-rör.nanowire skrev:
Det har blivit några sådana håltagningar genom åren i det här huset också. Vass i original och hönsnät där det är omputsat någon gång efter infällning av el. Det gäller att inte använda roterande verktyg och när en är igenom putsen fixera kanterna med en lim&vattenblandning så att inte puts lossnar i all evighet innan man klätt in hålet igen 😅
Jag använder multiverktyg med karbid för putsen och sedan trä/metall-karbidblad för planken. Dammsugarmunstycket i ena handen och maskinen i andra.

Logga in
Skapa konto
Man blir ju klart avis på de med gipsväggar där man bara kan göra några hål och släppa ner en VP-slang så är det klart...
Jo, fast jag vet inte. För vad gör de med den insparade tiden? Putsar sina bilar med mikroskopiskt små polermaskiner visar det sig.. 🙄D Dublin skrev:
Skruvat ihop och lyft tillbaks motorn. Tyvärr var magneten i svänghjulet trasig, så jag får vänta till nästa resan norrut innan det blir någon provstart.
Är det någon som har ett svänghjul till en rotax 503 med el-back över?
Men jag har i alla fall en fungerande skoter av tre. Det var bättre kvalitet förr...
Är det någon som har ett svänghjul till en rotax 503 med el-back över?

Logga in
Skapa konto
Men jag har i alla fall en fungerande skoter av tre. Det var bättre kvalitet förr...

Logga in
Skapa konto
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Slangvinda till (högtrycks) spolslang?
Lidl verktyg denna vecka.
Verktyg, Maskiner & Fordon