3 561 351 läst · 18 730 svar
3561k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vasaloppet på söndag verkar bli en blöt historia. För att skidorna inte ska suga fast i blötan så ger man dom en räfflad struktur med ett verktyg som kallas riller som endera skär eller präglar räfflorna.
Jag köpte för många år sedan ett dylikt verktyg med rullar för flera olika grovlekar på räfflor. Men nu hittar jag bara en rulle som ger en ganska fin struktur.
Tur att jag har en svarv.
Utgångsämnet är en knivhållare till en gammal åkgräsklippare. Den är av automatstål och därmed rätt trevlig att arbeta med. Här håller rullen på att få sin grundform.
Bäst att kolla att den ser ut som originalet.
Den passar!
Det är svårt att se strukturen, men det blev bra. 2,25mm rak.
Får se om jag får godkänt på söndag. Det är inte jag som ska åka.
Jag köpte för många år sedan ett dylikt verktyg med rullar för flera olika grovlekar på räfflor. Men nu hittar jag bara en rulle som ger en ganska fin struktur.
Tur att jag har en svarv.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgångsämnet är en knivhållare till en gammal åkgräsklippare. Den är av automatstål och därmed rätt trevlig att arbeta med. Här håller rullen på att få sin grundform.

Logga in
Skapa konto
Bäst att kolla att den ser ut som originalet.

Logga in
Skapa konto
Den passar!

Logga in
Skapa konto
Det är svårt att se strukturen, men det blev bra. 2,25mm rak.
Får se om jag får godkänt på söndag. Det är inte jag som ska åka.
Läste nånstans att gängstång skulle funka bra också, M5 upp M8 typ för olika rillor men tror din är bättre.
Automatstål är väldigt trevligt att svarva 👍(säger jag som jobbat som automatsvarsoperatör)
Automatstål är väldigt trevligt att svarva 👍(säger jag som jobbat som automatsvarsoperatör)

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 724 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 724 inlägg
Duckade svt ikväll och gjorde ett snabbt projekt jag viljat göra ett tag istället. Delarna började i varsin bandsåg och fortsatte i varsin hyvel
Efter det så hamnade allt igenom samma pelarborr och kommer sluta i samma låda mellan användningar.
Rent aluminium är ett test då jag sett folk använda det men jag har aldrig riktigt saknat det och vet inte heller när jag kommer vilja plocka fram dom men trä och läder har jag provat tidigare och gillar för att hålla små och udda saker, tyvärr hade jag bara dåligt läder hemma med det duger en stund och är lätt att byta.

Logga in
Skapa konto
Efter det så hamnade allt igenom samma pelarborr och kommer sluta i samma låda mellan användningar.

Logga in
Skapa konto
Rent aluminium är ett test då jag sett folk använda det men jag har aldrig riktigt saknat det och vet inte heller när jag kommer vilja plocka fram dom men trä och läder har jag provat tidigare och gillar för att hålla små och udda saker, tyvärr hade jag bara dåligt läder hemma med det duger en stund och är lätt att byta.
Att efter en vecka i fjällen komma hem till en trasig tvättmaskin innebar att omedelbar åtgärd krävdes.
I förebyggande syfte hade jag beställt en ny pump så denna byttes, men vid närmare efterforskningar hittade jag anledningen till att maskinen inte tömde...
I förebyggande syfte hade jag beställt en ny pump så denna byttes, men vid närmare efterforskningar hittade jag anledningen till att maskinen inte tömde...

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bygger om min hemmagjorda och platsbyggda kompressor, designad för att ta lite plats. Tidigare stod tanken (från nån frysgrej, klassad för 26 bar) på golvet men det har haft problemet att vatten samlats i botten och det går inte att få allt tömt ur den.
Så genom att montera tanken upp och ner från en väggkonsol får jag naturlig vattenavrinning, har en kran på botten som kan öppnas för att släppa ut vattnet.
På andra sidan väggen utomhus finns en svetsad konsol med en 3-fas motor och rejälare kompressorblock som ska kopplas in också.
Så genom att montera tanken upp och ner från en väggkonsol får jag naturlig vattenavrinning, har en kran på botten som kan öppnas för att släppa ut vattnet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
På andra sidan väggen utomhus finns en svetsad konsol med en 3-fas motor och rejälare kompressorblock som ska kopplas in också.
Verktygstokig
· Halland
· 7 729 inlägg
Fixat med slöjdmaterial

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Har satt lister i köket! Pga lite skåp, bänksskivor och en balk behövde jag smala av listerna till mellan 3 och 5 cm från 69 mm.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Använde mig av den beryktade kap- och gersågmetoden som är känd för att vara förbjuden i 167 länder pga FN! Skämt å sido, det fungerar bra för ändamålet!
Låter isolerkniven jobba i mellotider. Känns som ett bra alternativ.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Grävmaskiner i Sverige, är ISO eller SAE vanligast?
blocket tips
Verktyg, Maskiner & Fordon