3 561 351 läst · 18 730 svar
3561k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det är tanken. Behöver egentligen inte den heller men senaste ved leveransen hade kubbar som mådde bra av att klyvas lite mera och för att göra tändved. Har en kubbe till, ännu tjockare, i ek som står bakom friggan sen -96, men det är för trångt att hugga där och orkar inte flytta på den kubben utan hjälp.ClasseClas skrev:
Grannen är på snickerikurs, men det är lite en blind leder en döv 😅 jag har aldrig lagat ett river table förut men har många många timmar youtube skolning i rocken, så som Pippi brukar säga "det har jag aldrig gjort förut så det kan jag säkert".
Det ska bli 245x100cm, 2 rejäla bitar ask (säger han som sågade upp dem men andra menar att det ser mer ut som alm?)
Det ska bli 245x100cm, 2 rejäla bitar ask (säger han som sågade upp dem men andra menar att det ser mer ut som alm?)
Renoverare
· Uppsala
· 1 889 inlägg
Hellre laskade askaskar än maskade laxaskar.
Verktygstokig
· Halland
· 7 729 inlägg
Bonusdottern på 6 år ville ha "3 lika långa plankor som ska sitta ihop" "Jag ska limma saker på dem"
Så hon fick vara med och kapa och limma ihop dem.
Jag borrade in 3 st avklippta mindre spikar och använde trälim för att sammanfoga dem. Kanske inte det mest stabila men det fungerar nog.
Men hur BORDE man ja gjort för att sammanfoga dem på bästa sätt ?
/Jocce

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag borrade in 3 st avklippta mindre spikar och använde trälim för att sammanfoga dem. Kanske inte det mest stabila men det fungerar nog.
/Jocce
Jag tror faktiskt att du precis har gjort det på precis bästa sätt! Bonusdotter fick vara med och lära sig saker och hon fick brädor, bara wins!Jocce81 skrev:
Bonusdottern på 6 år ville ha "3 lika långa plankor som ska sitta ihop" "Jag ska limma saker på dem"
[bild]
/Jocce
Jag gjode en bordsskiva i massiv björk idag. En stor limfog. Då kap/klyver/rikthyvlar/planhyvlar jag. Sen limmar, inga spik eller annat utan bara clamping cauls eller tvingar som ser till att plankorna inte tandar. Efter limning skrapas limknutor bort och sen riktas, planas, kapas och putsas det.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Grävmaskiner i Sverige, är ISO eller SAE vanligast?
blocket tips
Verktyg, Maskiner & Fordon