3 548 621 läst · 18 690 svar
3549k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Du är ute i fel säsong, här i storstan kostade en enkel krans av granris till ytterdörren 250kr runt första advent. Kan du spara riset så det ser lika grönt och fint ut i december kan du göra dig en förmögenhet 🙂TorpAnders skrev:
Monterat nya ug(n)en, fick byta från perilex till enfas uttag.
Allt detta pga att den 17år gamla inbyggnadsmicron lämnade in...
Ugnen beställdes för drygt 1 mån sedan men beräknat leveransdatum hölls på dagen.
Tack @Frustrator 😘

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Allt detta pga att den 17år gamla inbyggnadsmicron lämnade in...
Ugnen beställdes för drygt 1 mån sedan men beräknat leveransdatum hölls på dagen.
Tack @Frustrator 😘
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 713 inlägg
Har använt slägga och 13 nyckel till ett smått fantastiskt problem.
En axel fick tydligen inte sin låsning för 4 år sen när den monterades, så den har vandrat i sidled. Den kom först bara nån cm tills en rostfri plåt stoppade dess framfart, men sakta o säkert har axeln nött sig igenom och vandrat vidare.
Axeln är 20 mm i rostfritt och tillhör en rullport, den surrar alltså inte konstant, utan snabbt i 2 sek åt ett håll (öppnar) sen 5 sek sakta åt andra hållet (stänger)
Hur många gånger per dag denna port öppnar vet jag inte, men det borde krävas några gånger för att komma igenom 1,2 mm rostfrit med en slät axel !!!
En axel fick tydligen inte sin låsning för 4 år sen när den monterades, så den har vandrat i sidled. Den kom först bara nån cm tills en rostfri plåt stoppade dess framfart, men sakta o säkert har axeln nött sig igenom och vandrat vidare.
Axeln är 20 mm i rostfritt och tillhör en rullport, den surrar alltså inte konstant, utan snabbt i 2 sek åt ett håll (öppnar) sen 5 sek sakta åt andra hållet (stänger)
Hur många gånger per dag denna port öppnar vet jag inte, men det borde krävas några gånger för att komma igenom 1,2 mm rostfrit med en slät axel !!!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag har fortsatt bygga luckor till köket, no 9 och 10 på bänken.
Jag har kommit fram till att det smidigaste sättet att borra för gångjärnen är det som syns på bilden. Djupstoppen är plastdistanser.
Markerar centrum för 35 mm-hålet. Borrar med libell mot maskinen. Sedan använda ett slaktat gångjärn som mall för var de två 8 mm-hålen ska vara. För mig går det snabbare än med pelarborr.
Jag har kommit fram till att det smidigaste sättet att borra för gångjärnen är det som syns på bilden. Djupstoppen är plastdistanser.
Markerar centrum för 35 mm-hålet. Borrar med libell mot maskinen. Sedan använda ett slaktat gångjärn som mall för var de två 8 mm-hålen ska vara. För mig går det snabbare än med pelarborr.

Logga in
Skapa konto

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 706 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 706 inlägg
Påbörjat chuckbyte på svarven idag men först på agendan var att piffa till den lite så den svarvar så bra som möjligt helt enkelt. Började med att justera mässingsmuttern till tvärsliden och (tillfälligt) fått ner vändglappet till minst hälften av vad det var och bytt ut dom gamla trasiga "gibb-skruvarna" till nya uppgraderade med låsmuttrar. Rymdes mutter på 8 av 9 och det gjorde stor skillnad i hur lätt det var att få rätta känslan.
Näst på tur var att spänna upp kanske det sista jobbet den gamla chucken ska få göra vilket är att svarva ner baksidan av dom två chuckflänsar jag tänkt använda. Svarvade ner 3mm vilket motsvarar ungefär ett varv på gängan vilket ger ganska mycket mer yta som hjälper till att driva chucken, misstänker att spindelnosen ser lite annars ut på South Bend-svarven som denna snällt sagt är inspirerad av.
Avslutar med en idiot check så det blev som tänkt innan jag tar loss den ur chucken, resten av arbetet görs med flänsarna monterade direkt på spindeln.

Logga in
Skapa konto
Näst på tur var att spänna upp kanske det sista jobbet den gamla chucken ska få göra vilket är att svarva ner baksidan av dom två chuckflänsar jag tänkt använda. Svarvade ner 3mm vilket motsvarar ungefär ett varv på gängan vilket ger ganska mycket mer yta som hjälper till att driva chucken, misstänker att spindelnosen ser lite annars ut på South Bend-svarven som denna snällt sagt är inspirerad av.
Avslutar med en idiot check så det blev som tänkt innan jag tar loss den ur chucken, resten av arbetet görs med flänsarna monterade direkt på spindeln.

Logga in
Skapa konto
Insåg för ett tag sedan att ask är ett väldigt trevligt träslag, så nu håller jag på med lite olika repriser på gamla byggen i just ask. Dels för att jag är inne i vad framtida möbelsnickarhistoriker kommer benämna som ”den prisbelönte möbeldesignerns tidigljusa period”, men också för att jag lär mig minst lika mycket på att bygga samma sak en andra gång, som jag gjorde den första.
Ännu en te-förvaring på gång från en snickare som inte dricker te. Jag avskyr cigarrer också, så jag får väl bygga några humidorer som nästa projekt.
Ännu en te-förvaring på gång från en snickare som inte dricker te. Jag avskyr cigarrer också, så jag får väl bygga några humidorer som nästa projekt.

Logga in
Skapa konto
Idag färdigställde jag projekt kattstuga, byggd på spillbitar av reglar, slumpmässigt virke från garaget, trästickor från Biltema för panel och en matta från Rusta för taket.
Fick även damma av mina mellanstadie-sykunskaper för att sy bäddarna då frun är bortrest.
Fick även damma av mina mellanstadie-sykunskaper för att sy bäddarna då frun är bortrest.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
"Byggt" ett verktygsstativ.
I praktiken limmat på skivmaterial på utsidan av en hurts för att öka stabilitet, vikt och ge fäste för hjul. Jag var ett tag nere i fem lediga f-tvingar och en limknekt så paniken var nära.
Största svårigheten var att jag skaffat gubbglasögon (progressiva) så linjer "flyttade sig" och raka bitar såg krokiga ut. I verkstan spelar det mindre roll och det är bra övning.
Ev dyker det upp bilder när hjul, bänkskiva och maskin är på plats.
I praktiken limmat på skivmaterial på utsidan av en hurts för att öka stabilitet, vikt och ge fäste för hjul. Jag var ett tag nere i fem lediga f-tvingar och en limknekt så paniken var nära.
Största svårigheten var att jag skaffat gubbglasögon (progressiva) så linjer "flyttade sig" och raka bitar såg krokiga ut. I verkstan spelar det mindre roll och det är bra övning.
Ev dyker det upp bilder när hjul, bänkskiva och maskin är på plats.
Pillat vidare med pelarborren, det dröjer mellan gångerna. Hängt på motorn och börjat kolla på det elektriska.
Motorn har två hastigheter, i läge ett så är tre ledningar inkopplade och i läge två så är alla sex kablar inkopplade. Hur ska man koppla detta i motorn. Har sex kopplingspunkter i motorn som heter U, V och W samt U1, V1 och W1.

Logga in
Skapa konto
Motorn har två hastigheter, i läge ett så är tre ledningar inkopplade och i läge två så är alla sex kablar inkopplade. Hur ska man koppla detta i motorn. Har sex kopplingspunkter i motorn som heter U, V och W samt U1, V1 och W1.

Logga in
Skapa konto
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon