3 552 065 läst · 18 713 svar
3552k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 709 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 709 inlägg
Jag har lyckats para ihop chuckflänsar och chuckar (en backskiva). Noggran svarvning av chuckflänsen för passa respektive chuck föjt av borrning, gängor eller försänkning. Trebackschucken gick att skruva framifrån så där var det enkelt att använda transfer punsch för att få ut vars hålen ska vara.
Backskivan var lite lurigare då den skruvas bakifrån så då fick jag används det klassiska knepet med stoppskruvar för att märka hålen istället, inte lika exakt men mer än tillräckligt bra. Skruvarna håller bara fast chucken och det är styrningen på flänsen som låser chucken från att glida runt på flänsen, hålen på chucken är 9mm för m8 så jag gjorde likadant för backskivan.
Gamla chucken har hittat sin nya plats vid pelarborren där den ska få fortsätta sitt liv, väldigt smidigt.
Nu funkar svarven riktigt bra faktiskt, i alla med tanke på åldern och vad det är så nu ska jag ta tag i några svarningsprojekt som väntat på detta läge.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Backskivan var lite lurigare då den skruvas bakifrån så då fick jag används det klassiska knepet med stoppskruvar för att märka hålen istället, inte lika exakt men mer än tillräckligt bra. Skruvarna håller bara fast chucken och det är styrningen på flänsen som låser chucken från att glida runt på flänsen, hålen på chucken är 9mm för m8 så jag gjorde likadant för backskivan.

Logga in
Skapa konto
Gamla chucken har hittat sin nya plats vid pelarborren där den ska få fortsätta sitt liv, väldigt smidigt.
Nu funkar svarven riktigt bra faktiskt, i alla med tanke på åldern och vad det är så nu ska jag ta tag i några svarningsprojekt som väntat på detta läge.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Snyggt jobbat! Svarven ser ut att vara rätt lik min, vad är det för gänga på chuckflänsen och vart köpte du flänsen? Hade svårt att hitta en med rätt gänga i Sverige.Rickard. skrev:
Jag har lyckats para ihop chuckflänsar och chuckar (en backskiva). Noggran svarvning av chuckflänsen för passa respektive chuck föjt av borrning, gängor eller försänkning. Trebackschucken gick att skruva framifrån så där var det enkelt att använda transfer punsch för att få ut vars hålen ska vara.
[bild]
[bild]
[bild]

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 709 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 709 inlägg
Det är 1-1/2" 8tpi men mät för det finns både större och mindre varianter.P pinec0ne skrev:
Jag hittade inte heller i Sverige utan det fanns att välja på från Asien eller USA. Jag valde denna som kom från Indien och jag har inga direkta klagomål än så länge, lite dyr frakt kanske men den kom på ungefär en vecka för mig och 1400kr för två kändes inte så farligt jämfört med alternativen som jag hade.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08NZDKDXN?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 709 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 709 inlägg
Det är ett straff att leta saker på amazon men det finns mycket grejer...
Ett litet tips är ett "varumärke" som heter HHIP och dom har att vanligt kinesiskt skit man ser överallt men också en hel del olika gängade chuckflänsar, dock inget som passade mig bra då jag skulle behövt köpa 6" och svarva ner till 125mm.
Ett litet tips är ett "varumärke" som heter HHIP och dom har att vanligt kinesiskt skit man ser överallt men också en hel del olika gängade chuckflänsar, dock inget som passade mig bra då jag skulle behövt köpa 6" och svarva ner till 125mm.
Gav mig på att göra egna ”maskinfötter”. 30mm björkplyfa från jobbet med M12 mutter/maskinskruv samt metallplatta från det blåa varuhuset. Ska sätta dit dem på hyvelbänken och arbetsbänken i helgen.
Den gängade plattan som fästs på benen i bänkarna fick smén här ute på ön göra då jag inte har en gängsats.
Den gängade plattan som fästs på benen i bänkarna fick smén här ute på ön göra då jag inte har en gängsats.

Logga in
Skapa konto
Lillen måste sitta stadigt i sadeln och det finns ingen gräns för tid och resurser jag kan tänka mig att lägga för att spara en hundring.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Gott och blandat från veckan. Börjat sätta golvspån i badrummet på ovanvåningen, sista rummet i huset som är ofärdigt såhär 8 år efter inflytt😅
Slängde också ihop en skärbräda till min mors sambo som tack för virket och bandsågen jag fått av honom, lönn och valnöt. 40mm tjock, 48x30cm
Slängde också ihop en skärbräda till min mors sambo som tack för virket och bandsågen jag fått av honom, lönn och valnöt. 40mm tjock, 48x30cm
Har uppdaterat hyllsystemet här hemma i garaget. Nu slipper man dra ut plastlådan med pant varje gång man ska göra sig av med tomburkar. Dessutom i rätt höjd så 2,75 åringen som gärna hjälper till också når!
Redigerat:
Svarvat en knopp i körsbär till ratten för höj och sänkning av pelarborren. Konstaterade att chucken på svarven slår på någon millimeter så hålet blev offcenter men det får duga i verkstaden.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ändträfräsjiggen briljerar. Inte jätteofta jag plockar fram den men när jag gör det löser den ofta någon uppgift ganska enkelt, som varit riktigt trixig på annat vis.
Idag radiefräsning på ändarna av några vinklade lister. Vet i tusan har jag skulle gjort det annars.
Idag radiefräsning på ändarna av några vinklade lister. Vet i tusan har jag skulle gjort det annars.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vilken gersåg för tak och golvlister
Verktyg, Maskiner & Fordon