3 563 433 läst · 18 737 svar
3563k läst
18,7k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Har konstsntströmsladdat MC-batteriet med 50mA I tolv timmar för att försöka fräscha upp det. Står i manualen att man kan göra så, hoppas det hjälper så jag slipper byta. Tråkigt att behöva byta varje vår.
Verktygstokig
· Halland
· 7 729 inlägg
Olika spön för olika slags fiske.Immobil skrev:
1 spö för flugfiske efter lax..
1 för mindre spö för flugfiske i bäck
Metspön med olika längd.
1 grovt spö för gäddfiske
1 mindre spö för abborrfiske
Precis som verktyg, ju mer insatt dessto fler specialverktyg finns där, även om man teoretiskt skulle klara sig på ett spö/hammare..
Verkstaden pajade kupéfläkten när de bytte filter vid servicen. Jag noterade det veckan efter när jag märkte att fläkten/acc:n var avstängd. När jag påpekade att bilen inte lät som en skördetröska innan jag lämnat in den erbjöd de sig generöst att byta ut hela fläktpaketet, inkl arbetstid, på min bekostnad då diagnosen var att ”lagren gått” 😑
Utrustad med mobilkameran, lampa och 5-åringens barnhänder (som komplement till mina egna lite för stora) lyckades vi ”laga” den ”trasiga” fläkten 😅
Utrustad med mobilkameran, lampa och 5-åringens barnhänder (som komplement till mina egna lite för stora) lyckades vi ”laga” den ”trasiga” fläkten 😅

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
En verkstad mindre att besöka! 🤓nanowire skrev:
Verkstaden pajade kupéfläkten när de bytte filter vid servicen. Jag noterade det veckan efter när jag märkte att fläkten/acc:n var avstängd. När jag påpekade att bilen inte lät som en skördetröska innan jag lämnat in den erbjöd de sig generöst att byta ut hela fläktpaketet, inkl arbetstid, på min bekostnad då diagnosen var att ”lagren gått” 😑
Utrustad med mobilkameran, lampa och 5-åringens barnhänder (som komplement till mina egna lite för stora) lyckades vi ”laga” den ”trasiga” fläkten 😅[bild][bild][bild]
Igår blev det byte av Miniboxlåset (till Grindlås) från Biltema på ena grinden, det kärvade ihop under vintern + 6-åringen tycker det är för bökigt att öppna själv, samt även montering av lås på skjutgrinden, då sonen blev stark nog att dra loss grinden från magneten själv för några veckor sen (1 år och 10 månader ca).
Blev dock inte optimalt då han verkar kunna skaka loss denna grindklycka, så får nog bli en vanlig hasp eller liknande om ingen annan har en bättre idé?
/Jocce
Blev dock inte optimalt då han verkar kunna skaka loss denna grindklycka, så får nog bli en vanlig hasp eller liknande om ingen annan har en bättre idé?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
/Jocce

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 725 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 725 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 333 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 333 inlägg
Svängda, lötade fönsterbågar.
Lite mer CNC-körning åt en annan arbetskamrat. Nu verkar det kanske som om jag är stationerad vid CNCn men vi är hälften som använder maskinen så de andra ber om hjälp ibland.
Ett lötat ämne.
Höger/ vänster. Har man väl programmerat och testat en så är det snabbt gjort att spegla körningen.
Slitsad tapp.
Gering för spröjs. Det blir lite renskärning med stämjärn efteråt.
Lite mer CNC-körning åt en annan arbetskamrat. Nu verkar det kanske som om jag är stationerad vid CNCn men vi är hälften som använder maskinen så de andra ber om hjälp ibland.
Ett lötat ämne.

Logga in
Skapa konto
Höger/ vänster. Har man väl programmerat och testat en så är det snabbt gjort att spegla körningen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Slitsad tapp.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 059 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 059 inlägg
Är det ISO G-kod på en sån maskin eller vilket språk kör ni? Gissar att ni bereder det mesta i nått form av CAM-program?S sinuslinus skrev:Svängda, lötade fönsterbågar.
Ett lötat ämne.
[bild]
[bild]
[bild]
Slitsad tapp.
[bild][bild]
[bild]
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 333 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 333 inlägg
Det är G-kod i grunden med hjälpmedel i form av makron och så.U Utsliten och utdömd skrev:
Maskinen är 13 år gammal tror jag så till nya maskiner är det modernare program. Maskinen klarar det mesta förutom femaxliga friformskörningar för då behöver man köpa till dyr programvara.
Vi programmerar direkt i maskinen, väldigt lite Cam men det är mest för att programmet är rätt begränsat. Caddar vid behov i ett annat program och sen till cam.
Så här ser gränssnittet ut.
Det blir några rader…
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Kapat en utsugsslang mitt itu med en sidavbitare och sen kommer jag på varför jag köpte den längden från början.
Sen brände jag curryn så det enda jag gör mer idag med verktyg är att efter att oljan fått verka göra rent en gryta.
Sen brände jag curryn så det enda jag gör mer idag med verktyg är att efter att oljan fått verka göra rent en gryta.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Fel hjul
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Hur fixar man sönderfryst ejektor i högtryckstvätt?
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon