3 458 608 läst · 18 496 svar
3459k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Köp inte Julas. Jag har haft ett halvdussin (de byter på garantin, no questions asked...), och inget har överlevt mer än kanske 20 meter, några poppade lagret på efter bara 10-20 cm.B badtastex skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 586 inlägg
Kort uppdatering:
Grundtal 120cm är relativt dyr, men gör att det finns längre längder.
Grundtal och Tjusig har samma diameter på stålrören.
Bifogar en bild på en numera 110cm lång Tjusig.
Rören kapas lätt med en rörkap, och sedan kan man slå ur islagsmuttern och banka i den på nytt. Tur att man bara behöver göra det 4 gånger (eller i mitt fall 8 gånger då jag gjorde stängerna 1cm för långa första gången)
Grundtal 120cm är relativt dyr, men gör att det finns längre längder.
Grundtal och Tjusig har samma diameter på stålrören.
Bifogar en bild på en numera 110cm lång Tjusig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören kapas lätt med en rörkap, och sedan kan man slå ur islagsmuttern och banka i den på nytt. Tur att man bara behöver göra det 4 gånger (eller i mitt fall 8 gånger då jag gjorde stängerna 1cm för långa första gången)
Logga in
Skapa konto
Pappsens lilla 12-åring leker med en lamellsåg.
Logga in
Skapa konto
Det verkar som om dataspelande ungdomar lär sig snabbare än oss inte lika unga.
Jag borde fan ha barnspärr på Dominon när jag börjar bli trött i huvudet. Finns ingen maskin jag är i närheten att klanta mig lika mycket med. Glömmer ändra bredd, glömmer ändra djup, ämnet upp o ner så fogarna blir off...osså den här roliga klassikern som jag provat nu ett par gånger, fräser på fel sida om referenslinjerna. Brukar va duktig o sätta pilar som visar vilken sida det ska fräsas men tydligen inte idag.
Logga in
Skapa konto
Skönt att se att även proffsen gör bort sig ibland!Ola C skrev:Jag borde fan ha barnspärr på Dominon när jag börjar bli trött i huvudet. Finns ingen maskin jag är i närheten att klanta mig lika mycket med. Glömmer ändra bredd, glömmer ändra djup, ämnet upp o ner så fogarna blir off...osså den här roliga klassikern som jag provat nu ett par gånger, fräser på fel sida om referenslinjerna. Brukar va duktig o sätta pilar som visar vilken sida det ska fräsas men tydligen inte idag.
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Byggt en julklapp till tvååringen hemma. På pappas jobb finns ju världens häftigaste bil, i alla fall om man är en tvåårig grabb. (Vad pappa tycker om en snart 20 år gammal och rätt så trött och sliten Scania är en annan sak.)
Provmontering
Klassisk snett framifrånbild.
Gångbart tak och Hansabräda, som givetvis går att ta loss. Stegar och jalusiluckor bedömde jag som omöjligt att tillverka på ett vis som tål hanteringen.
Provmontering
Logga in
Skapa konto
Klassisk snett framifrånbild.
Logga in
Skapa konto
Gångbart tak och Hansabräda, som givetvis går att ta loss. Stegar och jalusiluckor bedömde jag som omöjligt att tillverka på ett vis som tål hanteringen.
Logga in
Skapa konto