B badtastex skrev:
Sedan var det dags för lite mallfräsning, kom halvvägs på ett hål innan jag insåg att lagret hade skrotat. Vore nog bra att hålla sig borta från billiga stål...
Köp inte Julas. Jag har haft ett halvdussin (de byter på garantin, no questions asked...), och inget har överlevt mer än kanske 20 meter, några poppade lagret på efter bara 10-20 cm.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Idag har jag (fortsatt att) tillverkat vagnar och lyftkranar till Brio-järnväg. Kranarna är lackade och ska bara torka och monteras, vagnarna med tillhörande containrar grundmålade.
Handgjorda delar till en Brio-järnväg, inklusive grundmålade vagnar och gula lyftkranar, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 12 till
  • Laddar…
Kort uppdatering:

Grundtal 120cm är relativt dyr, men gör att det finns längre längder.
Grundtal och Tjusig har samma diameter på stålrören.

Bifogar en bild på en numera 110cm lång Tjusig.
Anpassad 110 cm lång skohylla Tjusig med kapade stålrör, placerad vid en entré med skor och stövlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören kapas lätt med en rörkap, och sedan kan man slå ur islagsmuttern och banka i den på nytt. Tur att man bara behöver göra det 4 gånger (eller i mitt fall 8 gånger då jag gjorde stängerna 1cm för långa första gången)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är väl 8 rör?
 
N Noseone skrev:
Det är väl 8 rör?
Tio?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men muttrar bara i de fyra yttersta …
 
  • En tom dubbel skohylla i metall med fyra svarta stolpar och horisontella stänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ung person använder kontrollspak i en arbetsmiljö, omgiven av knappar och reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappsens lilla 12-åring leker med en lamellsåg.

Barn använder kontrollpanel för att betjäna en industriell lamellsåg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar som om dataspelande ungdomar lär sig snabbare än oss inte lika unga.
 
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Vad kom ut i andra änden? :thinking:
 
Det kom nog ut till en pacman för vidarebefordran ;)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag borde fan ha barnspärr på Dominon när jag börjar bli trött i huvudet. Finns ingen maskin jag är i närheten att klanta mig lika mycket med. Glömmer ändra bredd, glömmer ändra djup, ämnet upp o ner så fogarna blir off...osså den här roliga klassikern som jag provat nu ett par gånger, fräser på fel sida om referenslinjerna:mad:. Brukar va duktig o sätta pilar som visar vilken sida det ska fräsas men tydligen inte idag.

Träskiva med felaktigt frästa spår och markeringar på en arbetsbänk med mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag borde fan ha barnspärr på Dominon när jag börjar bli trött i huvudet. Finns ingen maskin jag är i närheten att klanta mig lika mycket med. Glömmer ändra bredd, glömmer ändra djup, ämnet upp o ner så fogarna blir off...osså den här roliga klassikern som jag provat nu ett par gånger, fräser på fel sida om referenslinjerna:mad:. Brukar va duktig o sätta pilar som visar vilken sida det ska fräsas men tydligen inte idag.

[bild]
Skönt att se att även proffsen gör bort sig ibland!
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Trist när det blir fel.
Själv premiärkörde jag min domino ikväll. När man väl räknat ut var hålen ska vara var den iaf väldigt lätt att använda.
 
Sorterat lite virke och mätt fuktkvot.. 18% i lönnen och 16% i päronen, plommonen verkar ligga mellan 14-16% för mätaren hoppar fram och tillbaka.. Sorterade träplankor stående på ett golv med tydliga märken efter fuktighetsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sorterat lite virke och mätt fuktkvot.. 18% i lönnen och 16% i päronen, plommonen verkar ligga mellan 14-16% för mätaren hoppar fram och tillbaka..[bild]
Hur får du in dem i torktumlaren? Har själva bara lyckats med mindre bitar:thinking:
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Byggt en julklapp till tvååringen hemma. På pappas jobb finns ju världens häftigaste bil, i alla fall om man är en tvåårig grabb. (Vad pappa tycker om en snart 20 år gammal och rätt så trött och sliten Scania är en annan sak.)

Provmontering
Hemgjord träleksaksbil inspirerad av Scania, provmonterad på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klassisk snett framifrånbild.
Hemmagjord leksaksbrandbil i trä med röd front och ansluten vit släpvagn på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångbart tak och Hansabräda, som givetvis går att ta loss. Stegar och jalusiluckor bedömde jag som omöjligt att tillverka på ett vis som tål hanteringen.
Hemmagjord leksaksbrandbil i trä med plastfigur, röd och grå färger, detaljer som släckningsmunstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 37 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.