314 265 läst · 1 130 svar
314k läst
1,1k svar
Thermopool 3x6 på en månad
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 379 inlägg
Husägare
· 379 inlägg
Poolen går nog snabbt men ska försöka bygga ihop ett rullbart trädäck att täcka poolen med. Håller på och klurar för fullt. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och de klarar sjukt mycket vikt. Dock har jag ingen teoretisk kunskap om hållfasthetslära.MathiasS skrev:
Tänker bygga enligt bild sen reglar ovanpå och på sidorna som skruvas i ramen. Eventuellt cellplast inuti vet inte om det ens är lönt.
För högre hållfasthet funderar jag på att färästa plåtar i undesidan av ramen.
Skenor och hjul köper jag färdiga samt någon form av gummilist eller borstlist i underkant för att förhindra att löv och annat bös blåser in i poolen.
Husägare
· 379 inlägg
Du har sett denna va? https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-kaklad-spapool-med-motoriserat-traedaeck.524638/Katarsis skrev:
Poolen går nog snabbt men ska försöka bygga ihop ett rullbart trädäck att täcka poolen med. Håller på och klurar för fullt. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och de klarar sjukt mycket vikt. Dock har jag ingen teoretisk kunskap om hållfasthetslära.
Tänker bygga enligt bild sen reglar ovanpå och på sidorna som skruvas i ramen. Eventuellt cellplast inuti vet inte om det ens är lönt.
Skenor och hjul köper jag färdiga samt någon form av gummilist eller borstlist i underkant för att förhindra att löv och annat bös blåser in i poolen.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 742 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 742 inlägg
Tänk på att poolen avger stora mängder vatten som kommer att kondensera på undersidan. Tror inte stålbalkar överlever detta över tid.Katarsis skrev:
Poolen går nog snabbt men ska försöka bygga ihop ett rullbart trädäck att täcka poolen med. Håller på och klurar för fullt. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och de klarar sjukt mycket vikt. Dock har jag ingen teoretisk kunskap om hållfasthetslära.
Nej egentligen inte. Blir lite större pool men kör teknikrum i garage som innan. Var jävligt nöjd med allt utom pooltäckning.M muffis skrev:
Jag har funderat på detta också men vi har byggt med dessa Järn utomhus massa gånger och har aldrig sett någon rost.Jonas Persson skrev:
Nu är förvisso poolvattnet klorat men tror inte det påverkar så värst mycket. Funderade på att måla med någon giftig färg.
Brukar vinterplåtar rosta mycket?