Det finns bottenplattor till brunnar med "krage" på som sticker ut och gör att den inte lyfter så lätt. Det kanske kan vara något, antagligen inte skitbilligt dock.... Tex uponor kallar det "bottenplatta med utkragning".
 
  • Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns bottenplattor till brunnar med "krage" på som sticker ut och gör att den inte lyfter så lätt. Det kanske kan vara något, antagligen inte skitbilligt dock.... Tex uponor kallar det "bottenplatta med utkragning".
Jag förstår men nu är det lite för sent för min del. Kommer nog göra som så att jag skruvar i kättingar och sätter något tungt som hänger längs med.
 
Jonas Persson
E EasyCash skrev:
Jag förstår men nu är det lite för sent för min del. Kommer nog göra som så att jag skruvar i kättingar och sätter något tungt som hänger längs med.
Hålls inte den på plats av de inkommande dräneringsrören som leder in vattnet till brunnen? I mitt fall rinner det till vatten fortare än vad pumpen forslar bort det. Det är först på slutet som pumpen hinner få undan vattnet fortare än det rinner till.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hålls inte den på plats av de inkommande dräneringsrören som leder in vattnet till brunnen? I mitt fall rinner det till vatten fortare än vad pumpen forslar bort det. Det är först på slutet som pumpen hinner få undan vattnet fortare än det rinner till.
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hålls inte den på plats av de inkommande dräneringsrören som leder in vattnet till brunnen? I mitt fall rinner det till vatten fortare än vad pumpen forslar bort det. Det är först på slutet som pumpen hinner få undan vattnet fortare än det rinner till.
Jo men det är inte problemet. Jag tänker mer på brunnen som sådan att om vatten trycker upp underifrån så riskerar den ju att lyftas uppåt då den har en botten och jag kan inte återfylla runt hela då poolväggen är såpass nära. Poolen som sådan ska inte återfyllas utan ska ha utrymme runt.

Ja ja nu ska jag inte kapa denna tråden. Har ju en egen projekttråd
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Jo men det är inte problemet. Jag tänker mer på brunnen som sådan att om vatten trycker upp underifrån så riskerar den ju att lyftas uppåt då den har en botten och jag kan inte återfylla runt hela då poolväggen är såpass nära. Poolen som sådan ska inte återfyllas utan ska ha utrymme runt.

Ja ja nu ska jag inte kapa denna tråden. Har ju en egen projekttråd
Lås den med trädäcket ovan (y)
 
  • Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Jo men det är inte problemet. Jag tänker mer på brunnen som sådan att om vatten trycker upp underifrån så riskerar den ju att lyftas uppåt då den har en botten och jag kan inte återfylla runt hela då poolväggen är såpass nära. Poolen som sådan ska inte återfyllas utan ska ha utrymme runt.

Ja ja nu ska jag inte kapa denna tråden. Har ju en egen projekttråd
Finns snart inte en gata i hela landet som saknar plastbrunnar. Och jag har aldrig hört talas om att nån flyter upp.. de har ju hål i toppen. Därför fylls de mycket snabbare än den omgivande marken.

Tankar däremot. De är ju täta runt om
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Finns snart inte en gata i hela landet som saknar plastbrunnar. Och jag har aldrig hört talas om att nån flyter upp.. de har ju hål i toppen. Därför fylls de mycket snabbare än den omgivande marken.

Tankar däremot. De är ju täta runt om
Tack!
 
7ender
Katarsis Katarsis skrev:
Alla stående armeringsjärn och första lagret liggande är monterat. Regn idag också. Jättemysigt.

Jag använde koppen till slagborren för att slå i dem i hålen. Mycket enklare än att banka själv.

Jag kommer räta ut ena kortsidan imorgon för att få den i rätt längd. Jag ska även åka och hämta ett gäng EU-pallar att använda till stämp.

Betongen kommer på tisdag förmiddag. Känns svårt att hinna.

[bild] [bild]
Den där koppen till slagborren, var får man tag på en sån? Har googlat och letat på byggladorna utan att hitta. Heter den nåt speciellt?

Håller på med detta moment nu och märker det är tungt att banka.

Ps. Den här tråden har gett mig mod att ge mig på ett sånt här projekt, säkert läst den tre gånger. Grymt tacksam (y)
 
  • Gilla
Mackan_H och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Den där koppen till slagborren, var får man tag på en sån? Har googlat och letat på byggladorna utan att hitta. Heter den nåt speciellt?

Håller på med detta moment nu och märker det är tungt att banka.

Ps. Den här tråden har gett mig mod att ge mig på ett sånt här projekt, säkert läst den tre gånger. Grymt tacksam (y)
Vet inte vad den heter faktiskt mer än kopp. Jag är ventilationsmontör och vi använder den till att slå på guider på kanaler. Så Lindab, Ahlsell, Bevego eller liknande borde ha på hyllan.

Kul att höra. Bygga pool var ett av de roligaste och mest lärorika projekt jag har utfört.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Den där koppen till slagborren, var får man tag på en sån? Har googlat och letat på byggladorna utan att hitta. Heter den nåt speciellt?

Håller på med detta moment nu och märker det är tungt att banka.

Ps. Den här tråden har gett mig mod att ge mig på ett sånt här projekt, säkert läst den tre gånger. Grymt tacksam (y)
Slagdorn för gejder / gejderdorn kan du prova söka på. Funkar till armeringsjärn men produkten är från början framtagen för att driva på gejdrar på ventilationstrummor för att sammanfoga dessa därav namnet.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Den där koppen till slagborren, var får man tag på en sån? Har googlat och letat på byggladorna utan att hitta. Heter den nåt speciellt?

Håller på med detta moment nu och märker det är tungt att banka.

Ps. Den här tråden har gett mig mod att ge mig på ett sånt här projekt, säkert läst den tre gånger. Grymt tacksam (y)
Byggde en egen utav en gammal kapad SDS-borr och en slangstump som skapade hylsan. Minns inte riktigt, tror det var en bit PEM-slang, men ett metallrör fungerar också.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jonas Persson
Fann den, minns lite fel. Bortsett från att den är för sds-max så var det en slangbit och ett aluminiumrör.
SDS-max borr med grönt skydd av slang och aluminiumrör liggande på grus.
 
  • Gilla
muffis
  • Laddar…
7ender
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fann den, minns lite fel. Bortsett från att den är för sds-max så var det en slangbit och ett aluminiumrör.
[bild]
Fiffigt!
Ska testa att göra nåt liknande.
 
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Fiffigt!
Ska testa att göra nåt liknande.
Lösningen fungerar bra förutsatt att man inte slarvar och startar med armeringsjärnet på hylsans kant... Det är inga krafter på sidorna, de styr bara upp armeringsjärnet.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Lösningen fungerar bra förutsatt att man inte slarvar och startar med armeringsjärnet på hylsans kant... Det är inga krafter på sidorna, de styr bara upp armeringsjärnet.
Får se hur länge det här håller. Hittade en bit PEM-slang som var lite för smal, men efter en stund i kokande vatten blev den snäll.

En bit PEM-slang monterad på en borr på asfalt efter att ha mjukats upp i kokande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.