Jag fick lite panik när frosten kom tidigt och tömde ut vattnet under inloppen.

Tyvärr så glömde jag att köra en sista klorning och att ha i algmedel.

Hur skulle ni göra?

Låta det stå som det är och riskera missfärgad liner?

Tömma poolen helt?

Blanda i algmedel och/eller klor och försöka blanda manuellt?
 
Algmedel behövs inte förrän till försommaren, det växer inte under ca + 12 - 15 C ,Klorera går med natriumhypoklorid , vätska och vispa runt . Vad ska missfärga , det är solen som knäcker linern + lite skit i vattnet , blier en rand i vattenlinjen.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Jag fick lite panik när frosten kom tidigt och tömde ut vattnet under inloppen.

Tyvärr så glömde jag att köra en sista klorning och att ha i algmedel.

Hur skulle ni göra?

Låta det stå som det är och riskera missfärgad liner?

Tömma poolen helt?

Blanda i algmedel och/eller klor och försöka blanda manuellt?
Varför skulle du få missfärgad liner? Jag stänger av värmen och fortsätter köra pumpen ytterligare ett tag tills vattentempen är under 10 grader. Jag har inte i extra klorering eller algmedel. Har alltid haft klart vatten när det är dax att fylla igen.

om du ändå vill veva runt lite klor och algmedel så lös det i en hink ljummet vatten och använd din dammsugarslang med dammsugsrmunstycke som du lägger på botten och cirkulerar som vanligt genom filtret i nån halvtimma.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Tack så mycket!

Då låter jag det stå.
 
Jonas Persson
Har du redan stängt poolen? Kommer precis tillbaks från ett dopp...

Stängde av värmen 20 oktober, men det är fortfarande 11 grader i vattnet, så cirkulationspumpen går fortfarande - perfekt för bastubad :D

Så länge pumpen går är det ingen risk för att något fryser sönder då 11-gradigt vatten hela tiden pumpas runt.
 
  • Haha
Katarsis
  • Laddar…
Ja detta är någon sorts rekord. Har aldrig haft cirkulationen igång långt in i november. Skulle ha stängt i helgen men hann inte, så det får bli i veckan...

Bra att göra innan det fryser eftersom det blir några kubik vatten ut på gatan....
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja detta är någon sorts rekord. Har aldrig haft cirkulationen igång långt in i november. Skulle ha stängt i helgen men hann inte, så det får bli i veckan...

Bra att göra innan det fryser eftersom det blir några kubik vatten ut på gatan....
Vi får väl se om det blir någon vinter i år eller om förra årets värme kommer även i år. Undras hur det ser ut om tio år, man kanske inte behöver tömma alls.:thinking:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
N nevinator skrev:
En generell fråga jag kom på när jag såg blocken: hindras thermoblocken från att bli blöta med något tätskikt? Om nej, är det någon skillnad på isolerförmågan hos blött isolermaterial och inget isolermaterial?

Frågar då jag själv funderar på Thermopool.
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi får väl se om det blir någon vinter i år eller om förra årets värme kommer även i år. Undras hur det ser ut om tio år, man kanske inte behöver tömma alls.:thinking:
Min pool är fortfarande fylld, 5,5 grader just nu... Vi får se om jag klarar kölddagarna som kommer eller om jag måste tömma. Vill inte tömma då den är perfekt för bastubad och vi badar flera gånger i veckan.

Fick modifiera systemet i höstas när jag valde att inte tömma. Satte in ett termostat som aktiverar cirkulationen dygnet runt när utetemperaturen närmar sig nollan så att inget ska frysa. Normalt går cirkulationen bara 12h/dygn.
 
Jonas Persson
Självklart kyler vattnet, men frågan är hur mycket. Det är minst 10 cm cellplast mellan vattnet i poolen och det på utsidan. Där det inte är betong är det 20 cm. Min pool har singel på utsidan och en pump som pumpar bort vattnet. Men det fungerar troligtvis ganska bra även utan. @Katarsis har det så torrt att han inte har problemet.
 
Är poolen ovan jord eller under mark, viss skillnad, ovan jord så kan det frysa, under jord och du cirkulerar mycket så kommer tempen i botten att sjunka kraftigt så det fryser lättare. det finns massor av värme från underlaget. Klart har du en lövfälla som måste vara i drift för pumpen ska ha något att suga ifrån, så är frysrisken uppenbar i den. Det är därrfär som man ska ha ett bottenavlopp som det kan cirkulera genom vid låg nivå i poolen. Men det görs inte normalt utan vid tömning helt så blir hink och trasa dom sista 3 - 4 centimeter som är kvar , mycket vatten är det som är kvar:devilish:
 
Katarsis Katarsis skrev:
Spacklat. Ganska varmt nere i hålet idag.
Snyggt jobb! Får man fråga vad det var för spackel du körde på väggarna? Har själv lite småskavanker på min vägg :(
 
M Mackan_H skrev:
Snyggt jobb! Får man fråga vad det var för spackel du körde på väggarna? Har själv lite småskavanker på min vägg :(
Nu vet jag inte exakt vad som användes här, men annars brukar Ardex F5 rekommenderas till dessa väggar. Det finns säkert andra märken också, men det har jag inte testat.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
M muffis skrev:
Nu vet jag inte exakt vad som användes här, men annars brukar Ardex F5 rekommenderas till dessa väggar. Det finns säkert andra märken också, men det har jag inte testat.
Så heter den
 
  • Gilla
Mackan_H
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Så heter den
Tusen tack
Körde på det! Hur bra som helst.
Idag åker linern på
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.