Träblock med urfräsningar för slipsten, avsett för slipning av kockknivar över diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träblock med urfräsningar för slipsten, avsett för kockknivsslipning, ligger på ett papper.
Skapa konto

Träblock med urfräsning för slipsten, mörk logga, ämnat för knivslipning vid diskho.
Skapa konto

Gjorde åt en kompis. I urfräsningen sätts en slipsten och klackarna på undersidan ska greppa tag i en diskho. För att slipa kockknivar.

• Gilla
cocktail och 3 till
  • Laddar…
Begagnat ek köksbord i slipningsprocess med slipmaskin och slipplattor.
Skapa konto
Jag köpte ett begagnat köksbord i ek på min hustrus begäran, när jag hämtat hem det så upptäckte jag att det var i uselt skick och någon hade oljat det med olja för trädgårdsmöbler.

Jag bestämde mig för att låta fantasin flöda och satte slipen i det.
Visa bilaga 248706 Visa bilaga 248707 Visa bilaga 248708 Visa bilaga 248709 Visa bilaga 248710 Visa bilaga 248711 Visa bilaga 248712 Visa bilaga 248713

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Ett obehandlat träbord i en verkstad med olika byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
När bordet var nerslipat till trärent så behandlade jag det med två omgångar Osmo oljebets grafit och en omgång hårdvaxolja.

Slipat träbord behandlat med grafitfärgad oljebets och hårdvaxolja, reflektion av ljus på ytan.
Skapa konto
Nyslipat träbord behandlat med grafitfärgad oljebets och hårdvaxolja i ett kök.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Dagens vab projekt!
Ny iläggsplatta till bandsågen.
Närbild av en glänsande metalldel på en bandsåg med ny iläggsplatta och synlig sågklinga genom snittet.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Gjorde bussningar till mitt Moxonvisebygge.
Fräste ovala hål för att komma runt byrålådseffekten :).

Fräsverktyg skapar ett ovalt hål i metallbussning för bygge av Moxon-skruvstäd.
Skapa konto

Metallbussning bearbetas i svarv, ovala hål syns, frässpån runt arbetsytan.
Skapa konto

Bussning med fräst ovalt hål på en svart räfflad yta, omgiven av träspån.
Skapa konto

Närbild på en hand som håller en bussning till en Moxonvise mot en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
bjoar564 och 10 till
  • Laddar…
Chrille.B Chrille.B skrev:
Grejjat ihop ett klingskydd med dammsugaranslutning . Ska bli skönt o slippa allt sågspån i näsan ;)
[bild]
Snyggt! Byggbeskrivning på den där hade inte varit fel :) Lyfter skyddet upp, jag antar det, vid sågning?

Det blev en väldigt enkel jigg till släden för bordssågen. Behöver i nästa projekt göra spår till halvt i halvt förbindning i typ 10 grader. Nu kan jag smyga mig fram till rätt vinkel.
Enkel hemmagjord jigg monterad på en bordssåg för att såga i vinklar.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Det fick bli en jigg till idag. Nästa projekt kräver avsmalnande ben och det har jag inte gjort tidigare. MDF och plywood och några "tvingar" från wish! Tror det funkar till 4 ben. Trähantverksjigg med tvingar på arbetsbänk för tillverkning av avsmalnande ben.
Skapa konto

• Gilla
Jckssn och 1 till
  • Laddar…
Och när jag ändå var igång så blev det även ett "zero clearence" ilägg till bordssågen. Zero clearance-insats till bordssåg med upphöjd sågklinga genom insatsens spår.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Det fick bli en jigg till idag. Nästa projekt kräver avsmalnande ben och det har jag inte gjort tidigare. MDF och plywood och några "tvingar" från wish! Tror det funkar till 4 ben.[bild]
Det kommer att funka hur bra som helst. Men du bör nog komplettera med ett "stop" i bakkant, bara en fastskruvad träbit så att alla ben sätts fast på precis samma ställe. Dessutom blir det då inte så häftig sidobelastning på tvingarna..

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det kommer att funka hur bra som helst. Men du bör nog komplettera med ett "stop" i bakkant, bara en fastskruvad träbit så att alla ben sätts fast på precis samma ställe. Dessutom blir det då inte så häftig sidobelastning på tvingarna..
Det har du nog rätt i. Får komplettera med det när jag vet längden på benen... samtidigt som jag skrev det kom jag på att det har ju ingen betydelse. Min jigg går ju att justera både fram och bak. Tar på mig snickarbyxorna igen och går ut och fixar

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Påbörjat grindbygget, på bilden torrmonterat och placerat på rätt plats.
Torrmonterad trägrind placerad inomhus bredvid en trappa, ännu inte färdigställd eller målad.
Skapa konto

Kvar är att fasa alla kanter, göra platsanpassning, montera beslag och måla det hela vitt.

Inga av mina egna verktyg nyttjades utan jag var hos en vän. Virket köptes hos Daniel_N.
Verktygslista:
- Rikthyvel
- Planhyvel
- Klyvsåg
- Gerkap
-.Domino
-.Pelarborr

• Gilla
Seglartokig och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!
Ska själv bygga grind senare i vinter och när jag läser i din lista märker jag att jag saknar en domino, det måste åtgärdas!

Själv saknar jag allt utom pelarborren, så det hade blivit ett lite större projekt att köpa in sakerna för min del :)

Kan tilläggas att det billigaste sättet att få tag på 10st 16.5mm diameter 77cm långa rör i borstat stål är att köpa IKEAs Tjusig. Då kostar varje rör 19,9kr stycket.

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.