3 580 696 läst · 18 776 svar
3581k läst
18,8k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 7 747 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 747 inlägg
Fast målningen är väl för att det just inte ska hinna torka i ändarna direkt? Dvs motverka ojämn torkning med sprickbildning som följd.V vectrex skrev:
Observera att jag bygger min erfarenhet på hela 7 små stockar som jag sågat upp och resten litteratur
Typ @teed har väl koll på sånt här?
Tillägg: jobbat natt, tänker trögt, inser att du kanske menade att det bara skulle torka några timmar innan målning och inte flera dygn som jag först tänkte i min hjärna..
Nej, det är inte enbart densiteten som avgör. Yt/volymsförhållandet tar av rejäl när storleken minskar. Riktigt små partiklar kan hänga i luften i princip hur länge som helst. Därför det är så skönt när det regnat i pollentider. Aerodynamisk diameter är det relevanta begreppet för små partiklar.siggebo skrev:
Partiklar i ett visst intervall drar vi ner på djupet i lungorna. Större fastnar när de krockar med väggarna på vägen ner och ännu mindre andas vi ut igen. Det är den farligaste storleksfraktionen och anledningen till att vilja ha hepa-filter.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 747 inlägg
Jag skrev vikt/volym men det var nog vikt/yta jag tänkte på. Tänkte dels på projicerade arean som bestämmer koefficienten CD (har vi inte nedsänkt bland formatverktygen?) och hydrauliska diametern i Reynolds. Oavsett vilket så är hyvelspånen svårseparerade.
Elektroniktokig
· 2 453 inlägg
Det där påminner mig om en dialog mellan två tidigare kollegor, den ena ville berätta att denna nyligen rivit bastun och använde då uttryckte "slitit ut bastun" varvid den andra kollegan (ursprungligen från Finland) blev mäkta imponerad. Att slita ut en bastu (alltså att använda den tills den är utsliten) är troligen hedervärt i vårt grannland.FredrikR skrev:
Elektroniktokig
· 2 453 inlägg
Var i stort behov av att kunna göra 10mm djupa hål med dominon. Har stört mig länge på det, 5mm brickorna är ju 30 långa men gör man 20 i ena ämnet blir det 12 i det andra och i mitt fall var det för djupt o 4mm brickorna (som är 20 långa)ansåg jag för små för mitt ändamål.
Så, välkommen till världen DomiStopper©
Så, välkommen till världen DomiStopper©

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder