siggebo siggebo skrev:
Funktionstestat föravskiljaren på det jag gissar är kanske det svåraste att separera, handhyvelspån. Det fungerar inte 100 % men ändå hamnar en majoritet i tunnan.

Som bonus blir det en bild där man ser nästan hela min "verkstad".
Ju mindre partiklar desto svårare att separera då de påverkas rellativt sätt mindre av centrufugalkraften och lättare dras med av luftströmmen. Fast det är ju möjligt att långa/stora hyvelspån är så stora, relativt cyklonens storlek, att de hoppar över i utluftströmmen direkt utan att åka karusell och därför blir svårseparerade :thinking:
 
Vikt/volymförhållandet känns mer signifikant än absolut storlek. Det är väl Reynolds som bestämmer som vanligt? Var några år sedan jag höll på med strömning...
 
Ställt in en gristung klyvsåg i garaget och kollat lite på den..
Funderat var den skall få plats också.

Någon som vet något om maskinen månne?
Farsan som haft den innan har knappt användt den då den är så tung och otymplig.
 
  • En tung och otymplig grå klyvsåg placerad i ett garage med synliga handtag och svart anhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal klyvsåg med namnskylt från A.B. Fredr. Wagner och Micro, Stockholm, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klyvsåg med metallbord och stort handhjul parkerad på ett garagegolv, omgiven av trämaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den är till för (har jag för mig) att såga i olika typer av plattor av mjuk metall, kanske var det bly? Användes i grafisk industri på något sätt. Anhållet justeras med hög precision med hjälp av ratten längst ut. Har för mig att de brukar vara rätt lågvarviga, med kort slaglängd och utan möjlighet att luta klingan och utan inbyggt utsug. I övrigt brukar det vara riktigt stabila pjäser. Klyvkniv saknas säkert också, men jag har för mig att anhållet är rätt segt att ta av, så det blir nog inte mkt kluvet i vilket fall.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, den är till för (har jag för mig) att såga i olika typer av plattor av mjuk metall, kanske var det bly? Användes i grafisk industri på något sätt. Anhållet justeras med hög precision med hjälp av ratten längst ut. Har för mig att de brukar vara rätt lågvarviga, med kort slaglängd och utan möjlighet att luta klingan och utan inbyggt utsug. I övrigt brukar det vara riktigt stabila pjäser. Klyvkniv saknas säkert också, men jag har för mig att anhållet är rätt segt att ta av, så det blir nog inte mkt kluvet i vilket fall.

Fantastiskt! Tack för svaret! Har för mig farsan pratade om att den gick på rätt låga varv när han väl kört den. Precis som du säger så saknas det klyvkniv.
Anhållet är lätt att ta loss och även att justera, kanske blir värre om man låter det sitta kvar och det rostar fast.
 
G Gud_ skrev:
Någon som vet något om maskinen månne?
På engelska kallas de Printers Saw, om du vill googla lite på olika modeller :)
 
S
Sängborden och slaglisten är snart klara :)
 
Tro det eller ej..min verkstad verkar 100% saturerad.. tror jag fått något virus eller något..
Så börjat gå igenom verktyg som ska få nya hem framöver..
Ska jobba natt inatt så blir bara små pyssel nu innan jobbet.
Hittade en hyvel nr 110 som är skapligt rostig..
En hand håller en rostig, gammal hyvel nummer 110 framför en glassburk med texten "Vanilj".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig hyvel nummer 110 hålls upp i en person hand mot vit och glassburksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den får testa på en @Pysslarn -grogg
Hand håller en flaska med avkalkningsmedel ovanför en skål med en rostig hyvel inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Byggt en hörnhylla att ställa ölen på när man tvättar bilen
Det var rätt sort! Men det finns en större! ;)
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
pools pools skrev:
Det var rätt sort! Men det finns en större! ;)
Ölen eller högtryckstvätten ;)
 
  • Gilla
pools
  • Laddar…
S
S Skooda skrev:
Sängborden och slaglisten är snart klara :)
Lådor på G
Obehandlade träskivor för lådbygge med skenor i förgrunden och hammare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Med fogsvans, sticksåg och handöverfräs gjorde vi först en ny bordskiva till husvagnen. Av spillvirket blev det ett gäng skärbrädor. Nu ligger de på tork efter inoljning. De blir kanonbra till servering av diverse plockmat.

Nytilverkade skärbrädor i trä ligger på tork på en metallbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Någon som vet något om maskinen månne?
Användes framför allt till att såga etsade klichéer till rätt mått.
Klichéerna etsades vanligen i zinkplåt.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Syrran tog ner ett körsbärsträd med en rejäl rak stam. Jag kunde inte låta bli att plocka med den hem!

Var tvungen att modda bandsågen lite för att få ytterligare 3-4cm såghöjd.
Modifierad bandsåg för ökad såghöjd, fokus på bladet och gjord justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moddad bandsåg med förlängd såghöjd och tillhörande justeringsmekanismer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen byggde jag en liten provisorisk släde och började såga stocken!
En stor körsbärsträdstam som är fastspänd på en bandsåg för att sågas till plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tjock körsbärsplanka sågas med en bandsåg, synlig årsring och sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ut riktigt fina plankor (detta är 3 av 7 32mm)

Tre stycken sågade körsbärsträplankor står uppställda, uppvisar en rak struktur och fina ådringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Snyggt vectrex o planken ser väldigt knastfria o fina ut.

Lyckas du med torkningen får du gärna berätta sen hur du gjorde. Körsbärsplanken jag sågade senast blev omgående propellrar redan vid torkning utomhus under tak, typ vedskjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.