Ola C Ola C skrev:
Var i stort behov av att kunna göra 10mm djupa hål med dominon. Har stört mig länge på det, 5mm brickorna är ju 30 långa men gör man 20 i ena ämnet blir det 12 i det andra och i mitt fall var det för djupt o 4mm brickorna (som är 20 långa)ansåg jag för små för mitt ändamål.

Så, välkommen till världen DomiStopper©:)

[bild] [bild]
För helvete Ola va smart. Den där kan du absolut sälja. Kan du inte kontakta axminster eller dyligt! Alternativt göra en som påminner om en stop collar?
 
S
Slaglist, klar för leverans:)

....sköna handdukar man hittade i gömmorna:rofl:

Vit slaglist och skruvar på ett orange blomstermönstrat handdukstyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Microkatten
Ola C Ola C skrev:
Så, välkommen till världen DomiStopper©:)
Super, Ola! Älskar dessa små kluriga hjälpmedel!

Påminner mig om Seneca Woodworking, som bl.a. gör lite fiffiga addons till Festool. Bl.a. denna adapter, som jag har haft god nytta av, som gör att XL-Dominon även kan använda den lilla Dominons frässtål:
Adapter för verktyget Festool Domino XL, med installerat mindre frässtål på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten Microkatten skrev:
Super, Ola! Älskar dessa små kluriga hjälpmedel!

Påminner mig om Seneca Woodworking, som bl.a. gör lite fiffiga addons till Festool. Bl.a. denna adapter, som jag har haft god nytta av, som gör att XL-Dominon även kan använda den lilla Dominons frässtål:
[bild]
Kul att ni uppskatta den:)

Den där adaptern kan vara dålig för Domino-xl maskinen, jag skrev om det här https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-domino-700-med-seneca-adapter-foer-500-bits.290325/ har inte själv nån xl och har inte följt ämnet sen jag postade inlägget.

@norrbottenssnickaren nja, jag har inga planer på att gå world wide, tror inte behovet är så stort och det är ju ytterst enkelt att göra en egen.
 
Microkatten
Ola, tack för länken om Domino-adaptern, hade inte sett det innan. De verkar inte ha kommit fram till någon slutsats huruvida adaptern skapar något problem för XL, och många är skeptiska att så skulle vara. Men man vet ju aldrig, tredjeparts-tillbehör används trots allt på egen risk. Adaptern verkar i alla fall fungera bra för många, inkl. mig själv.
 
Idag har jag observerat att det kan va bra att komma ihåg att plocka bort DomiStoppern om man vill ha djupare hål än 10mm.:oops:

Trädominoar på en sågad yta med en svart bakgrund, som illustrerar behovet av att justera Djupstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TeroM och 3 till
  • Laddar…
Tror du behöver två maskiner för ökad produktivitet!
 
Ola C Ola C skrev:
Idag har jag observerat att det kan va bra att komma ihåg att plocka bort DomiStoppern om man vill ha djupare hål än 10mm.:oops:

[bild]
Omg :))
 
Microkatten
Ola, är det några problem att kapa så små dominos på bandsågen? Jag börjar alltid svettas när jag skall klyva smala (och även korta) ämnen på bordssågen, men det kanske går bättre på en bandsåg iom det smala bladet?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Ola, är det några problem att kapa så små dominos på bandsågen? Jag börjar alltid svettas när jag skall klyva smala (och även korta) ämnen på bordssågen, men det kanske går bättre på en bandsåg iom det smala bladet?
Gick hur bra som helst, använde en liten påskjutare o förde dominons kortsida längs anhållet.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Med förhoppningen att "red wunz go fasta" sätter jag nya gamla handtag på nya gamla metallfilar. Fils i vilket fall good i handen!
Röda handtag monterade på metallfilar på ett arbetsbord med en träkloss och handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Them bastards lookin' good!
Sett med metallfilar med nya röda handtag monterade på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Med förhoppningen att "red wunz go fasta" sätter jag nya gamla handtag på nya gamla metallfilar. Fils i vilket fall good i handen!
[bild]

Edit:
Them bastards lookin' good!
[bild]
Waaagh! Ser bra ut.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Monterat upp MFTn för första gången. Köpte det för 2 månader sen, får se om det tar 2 till innan jag får använda det för första gången. Nyinstallerad multifunktionell arbetsbord MFT med hålmönster och skensystem i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Hittade en rejäl hurts på Blocket. Inredde den med gummimattor, så nu är det bara att fylla på i lådorna:)

IMG_8198.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jckssn och 2 till
  • Laddar…
ullberg
jonmo jonmo skrev:
Monterat upp MFTn för första gången. Köpte det för 2 månader sen, får se om det tar 2 till innan jag får använda det för första gången.
På MFT är det ju lite av "The first cut is the deepest" eller åtminstone hardest, tog mig säkert ett halvår innan jag tog mod till mig att sätta sågen i det (tja eller om det var att jag inte gjorde några projekt under den tiden)

/U
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.