3 397 735 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag gjorde också ett underrede till min bandsåg för ett tag sen och baxade upp min själv, dock "bara" 190 kg...V vectrex skrev:Skulle behöva lite råd (verkar overkill med egen tråd).
Jag har byggt en "rullvagn" till min bandsåg. Bandsågen väger minst 250 kg. Vagnen är byggd på så vis att bandsågen behöver sänkas ned i den. Detta för att hjulen skulle hamna utanför så att sågen inte kommer upp så mycket högre. Vagnen höjer bara upp sågen ca 4cm vilket gör att det inte blir för högt vilket det hade blivit om hjulen suttit på undersidan.
Problemet är dock hur jag lyfter i bandsågen i denna konstruktion. Det är inget man gör med handkraft, inte ens med 2 extra gubbar.
Jag har en exponerad limträbalk i mitt lilla snickeri, denna håller utan tvekan för 250kg extra belastning. Jag tänkte jag skulle kunna köpa en sådan här:
[länk]
Men denna behöver ju fästas i limträbalken på något sätt. Är det någon som har något konkret exempel på krok eller liknande jag kan skruva fast i limträbalken? Jag kommer inte åt ovansidan av limträbalken så jag kan inte lägga band över den och jag vill helst inte borra hål igenom balken heller. Tveksamt att en vanlig skruvkrok som man gängar in i trät håller. Hålband i stål som man skruvar på var sida och skapar en ögla med, håller det? Några andra kreativa förslag?
Det borde väl vara lugnt att lyfta bandsågen i armen som håller övre hjulet? Någon som ser några problem med det?
Jag gjorde en video och mot slutet kan du se hur jag gjorde:
Jo, jag har sett videon. Skilllnaden är att ditt underrede är en plattform, min är en plattform med en 75mm hög sarg runtomkring. Allt för att inte sågen skall bli allt för hög (hjulen är inte under utan bredvid sågen).pjodden skrev:
Kan du inte palla upp sågen först och sedan bygga underredet på plats?V vectrex skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo jag förstod det, men kan du inte få upp sågen högt nog för att få under underredet och sedan släppa ner den innanför sargen?V vectrex skrev:
Ja, jag säger inte att det är omöjligt. Men enkelt är det definitivt inte, särskilt inte ensam. Jag känner att en lyftanordning är något jag kommer behöva i framtiden ändå.pjodden skrev:
Nästa gång kanske det är en 600kg tung bordssåg som skall lyftas av ett släp. Just nu är jag helt hjälplös inför ett sådant projekt.
Kan du inte bara banka till ett u-format plattjärn som du skruvar på vardera sida om balken med franskskruv?
Det går att städa utan att flytta varenda bit en och en.norrbottenssnickaren skrev:
Det går lätt att möblera om för att göra plats för större projekt
Jag har regler. Undvik all förvaring direkt på golvet så länge det är möjligt. Att kunna flytta allt gör arbetsytan mer flexibel och gör det möjligt att ha flera saker i arbete och fortfarande kunna arbeta effektivt.
Ögonblicksbild tagen för 5 minuter sedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många dörrar är det i bild?
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg