Projekt organisera garaget samt prova min pocket hole jig blev till en simpel vägghylla.
Nybyggd trävägghylla i ett garage med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jckssn och 2 till
  • Laddar…
Uppföljning av tidigare meddelande från Thunderdoome Design :cool:.

Har spenderat sjukt mycket tid på det fåfänga projektet att skapa den perfekta verktygslådan. Tror jag att det kommer fungera... nej. Men jag kommer fortsätta att försöka till Mitt sista andetag :).

När jag var mycket ung så gjorde jag lådor med en massa fiffigheter.
Vartefter som den självklara övertygelsen som ungdomar har, att man vet allt och att saker fungerar i enlighet med de planer man gör, maldes ner av kontakt med praktisk verklighet. Så blev lådorna enklare och enklare ner till en stor kista där allt är nerslängt huller om buller. Det är ändå så det ser ut efter en veckas montering.

Det har jag hållit fast vid samtidigt som jag blivit mer och mer rigid när det gäller vilka verktyg jag har (mina:mad:) och var i röran de finns. För en tid sedan gjorde jag ett par monteringslådor för trånga ställen som gick på tvärs med min tidigare beprövade erfarenhet.

Inredning minsann... Fack för alla handverktyg. Matad uppifrån. En del av er kommer säkert ihåg dem. Det som förvånade mig var att jag faktiskt använder dem. Och att jag gör det gärna. Sköna att ha stående brevid sig när man jobbar. Det ser fortfarande ut som kaos ibland, men vad mycket fortare det går att plocka ihop.

Jag konstaterar också att mina verktyg är desamma som jag haft i trettio år. Ett problem med de tidigare fiffiga lådorna var att jag inte visste vad som var bra att ha lätt tillgängligt. Det vet jag ju nu.

Sedan behöver jag en verktygslåda i båten så att jag slipper frakta allt fram och tillbaka hela tiden.

Med ny inställning till "fiffiga" lösningar började jag projektet. Starten redovisade jag när jag gjorde själva lådan
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-206
Nu till vad som hänt sedan dess.

Ju mer jag tänkte på det desto mer fixerad blev jag på att det skall gå att få ner allt. Lade upp de verktyg som jag hoppades kunna få rum för på en bänk för att se om jag var helt skogsdum, eller bara mitt normala övermod.
Verktyg ordnade på en arbetsbänk bredvid en handbyggd träverktygslåda i en verkstad.
Skapa konto

Såg (kanske inte) helt orimligt ut. Fick en del uppslag och ideer. Kom på att baksidan av skivan jag fäller ut är också en yta.

Började placera ut tunna verktyg för att se vad som var möjligt. Komm på att grejerna måste tas ut åt kanterna där lådans sidor hindrar dem från att falla ur när den är ihopfälld.
Verktyg ordnat på en plywoodskiva inklusive skiftnycklar, tänger och allen-nycklar med spån och damm runtomkring.
Skapa konto

Täckte med lite 3mm plyfa på strategiska ställen. Damm och spån skall ramla igenom och inte kunna samlas och ställa till problem.
Träverktygslåda med organiserade fack och handverktyg som tänger och skruvnycklar.
Skapa konto

Sedan var det mycket tänkande kring hur en volym skall fyllas i tre dimensioner. Varje sak skall gå att ta ur utan att något annat är i vägen. Inget skall ramla ur när lådan är stängd. Eggar skall vara skyddade. Inte bara för att inte slitas. Det handlar också om att det inte skall sticka ner stämjärn där jag måste fingra för att få ut andra grejer.

Kom på att en lös skiva som tippar i öppet läge ger möjligheter att använda rörelsen för att låsa grejer i stängt läge.
Tillverkad verktygslåda i trä med inbyggda fack för handverktyg som hammare och tänger.
Skapa konto

Var som vanligt dålig på att ta steg för steg bilder :confused:.
Så här blev det. Efter några sena kvällar och en full arbetsdag i dag.
Anpassad träverktygslåda öppen med fack för handverktyg i en snickarverkstad.
Skapa konto

Upplagda på bänken ser det som är i lådan ut så här.
Verktyg och verktygslådor på en arbetsbänk i en träbearbetningsverkstad.
Skapa konto

För att roa er filmade jag när jag fyller lådan.

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
erikgöteborg och 29 till
  • Laddar…
Helg med båda barnen, men medan de sov igår kunde jag mecka lite med ett gammalt yxhuvud jag hittade i farmors förråd. Kunde svära på att jag hade för-bilder, men hittar inga.

Rejält svampformad (misshandlad) klack var det, bestämde mig för att slipa bort en del men inte allt. Ville ju inte helt sabba Gränsforsloggan :) Speciellt nöjd med kopparröret som kil. Handtag från Fultema, slipade bort lacken och loggan och behandlade med linolja istället. Det återstår att göra eggskydd.

Mot vildmarken!

Renoverat yxhuvud monterat på nytt handtag med behandling av linolja och kopparkil.
Skapa konto

Restaurerat yxhuvud med synlig Gränsforslogga, kopparrör som kil och nyslipat handtag.
Skapa konto

Renoverat gammalt yxhuvud med Gränsforslogga, slipad egg och nytt kopparrör som kil.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Fick tummen ur och fixade en ny insert till bandsågen. 5 mm aluminium. Sågad och filad enbart för hand. Anledningen att det blev av just nu var att jag städade verkstaden inför stundande besök, och det är ju såå tråkigt att städa. Ska bara fixa det här först, sen ska jag städa...
Ny handgjord 5 mm aluminiuminsert för bandsåg vid sidan av sågbladet och bordet.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Fixat en smått riskfylld fräsning, sjukt nöjd.

En liten teaser på årets byggtråd, någon vecka till så...:)

Närbild på väl utförd träfräsning på en arbetsbit i träverkstad.
Skapa konto

• Gilla
Dsundet och 25 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fixat en smått riskfylld fräsning, sjukt nöjd.

En liten teaser på årets byggtråd, någon vecka till så...:)

[bild]
Porrigt som fan.

mattiasp mattiasp skrev:
Fick tummen ur och fixade en ny insert till bandsågen. 5 mm aluminium. Sågad och filad enbart för hand. Anledningen att det blev av just nu var att jag städade verkstaden inför stundande besök, och det är ju såå tråkigt att städa. Ska bara fixa det här först, sen ska jag städa...
[bild]
:) kan man få se en städad bild?

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Är också i städartagen. Dags att flytta in då behöver man få rent golvet från div lådor och annat. Behovdes lite hyllplan. I höst ska allt få sin plats hopps jag, om det får plats;)

• Verkstadsutrymme med öppet skåp fyllt med verktygslådor och hyllplan längs med väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
PeterJeffrey och 5 till
  • Laddar…
Redan förra sommaren när jag byggde på altanen så funderade jag på att fixa till en extra halvmobil arbetsyta till kap/gersågbordet. Någonstans här på forumet har jag sett en fiffig lösning där någon använde ett par extra "såghållare" för att fästa ett par skivor av "MFT" typ. Jag har letat förgäves efter förebilden (Det finns kanske någon skickligare trådarkeolog än mig som kan hjälpa till?) men det hela föll på att de där "såghållarna" verkar gå lös på någon tusenlapp eller så. T.o.m jag tyckte då att det kostade mer än det skulle smaka så det fick vara.

Men så häromdagen så noterar jag plötsligt att det faktiskt finns ett T-spår mitt på GTA 3800 bordet. En snabbtest visade att en M8 vagnsbult passar perfekt i spåret. Dessutom hade jag några spillbitar av riktigt fin 20 mm plywood som legat ivägen en längre tid. Bitarna var precis aningen för små för att kunna användas till något "vettigt" men för stora för att kunna kastas bort.

Resultatet:

Kap/gersåg monterad på arbetsbänk med anpassad plywood arbetsyta och T-spårbultar i en välorganiserad verkstad.
Skapa konto

Halvmobil arbetsyta av plywood monterad på ett kap/gersågbord i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
medelnisse och 29 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Redan förra sommaren när jag byggde på altanen så funderade jag på att fixa till en extra halvmobil arbetsyta till kap/gersågbordet. Någonstans här på forumet har jag sett en fiffig lösning där någon använde ett par extra "såghållare" för att fästa ett par skivor av "MFT" typ. Jag har letat förgäves efter förebilden (Det finns kanske någon skickligare trådarkeolog än mig som kan hjälpa till?) men det hela föll på att de där "såghållarna" verkar gå lös på någon tusenlapp eller så. T.o.m jag tyckte då att det kostade mer än det skulle smaka så det fick vara.

Men så häromdagen så noterar jag plötsligt att det faktiskt finns ett T-spår mitt på GTA 3800 bordet. En snabbtest visade att en M8 vagnsbult passar perfekt i spåret. Dessutom hade jag några spillbitar av riktigt fin 20 mm plywood som legat ivägen en längre tid. Bitarna var precis aningen för små för att kunna användas till något "vettigt" men för stora för att kunna kastas bort.

Resultatet:

[bild]

[bild]
Det där kommer komma till användning!

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det där kommer komma till användning!
Absolut! En annan orsak till att det faktiskt blev av just nu är att på det ordinarie arbetsbordet så monteras det något som ska bli en loftsäng. Tyvärr så innebär detta då att jag inte har någonstans att spänna fast bitarna som ska bearbetas (mest sätta Domino men ändå). Detta i kombination med att jag fick syn på T-spåret gjorde att jag äntligen fick tummarna loss.

jac jac skrev:

Resultatet:

[bild]

[bild]
Det där var riktigt smart. Tack för du delade med dig.

Har äntligen fått klart fräsbordet i nya sågen och firade detta med 40lpm fräsning för garderobsdörrar. Första gången jag kör med dessa stål i furu men det blev faktiskt riktigt bra resultat.

Nybyggt fräsbord med fastsatt träbit och spånsugslang i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
Nyligen frästa furulister för garderobsdörrar på ett arbetsbord nära en grönmålad sågmaskin och ansluten spånsug.
Skapa konto

En uppdatering av spånsugsanslutningen står dock på önskelistan, att köra 100mm slang till en 50mm anslutning är inte optimalt. ;)

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Förvaringskonstruktion för sliprondeller i björkply och genomfärgad mdf på en arbetsbänk.
Skapa konto

Håller på med förvaring för sliprondeller. Björkply och genomfärgad mdf.

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Montering av en 1kg röd brandsläckare på en orange pelare i en verkstad, med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Två brandsläckare monterade på vägg i en verkstad med Ei30 brandskydd.
Skapa konto

Har monterat två stycken brandsläckare. En 1kg och en 2kg. Är det för litet, någon som vet?

Ska svetsas litegrann därav. Ei30 brandskydd har jag nu.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.