mattiasp mattiasp skrev:
Snyggt, men är det där inte att gå över ån efter vatten? Varför förkroppade du inte som man brukar göra, dvs att först gera snittet och sedan bara följa linjen med en för ändamålet lämplig såg? Ingen gersåg på plats? Din metod ser ju onödigt krånglig och tidsödande ut.
Haha…
Tack för frågan som ger mig möjlighet att nörda loss.

Första linjen.
Listen på plats är inte gjord av oss. Jag har mätt upp den och gjort nya till den nya väggen. Har man tillgång till ett prov. Då går det att komma väldigt nära. Utan prov så får man linjer rätt och antal rundningar och kälningar rätt. Det ser rätt ut. Men går inte att skarva.
Gersågsmetoden blir som att skarva. Avvikelserna blir synliga. Eller så börjar man så och slutar med att fila in den vilket är ungefär samma jobb som jag gjorde från början.

En omständighet som inte framgick av mitt första inlägg är att listen var inklämd mot annan inredning. Hade en (1) chans att få det rätt då den andra änden var profilerad mot en skurklots. Alla efterjusteringar skulle leda till springor.
Öppningen skall glasas. Den är 2,6m hög.
Dörrkarm med smal list monterad på ljust målade väggar, intill två gröna stolar med träarmstöd på parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra linjen.
För trettio år sedan gick det att köpa en enkel gersåg med utdrag för småpengar. Sladd föstås. Stabil på alla sätt. Rena snitt med bra klinga. Inget vobbel. Basnivån gick att använda. De som finns att köpa nuförtiden är skräp som är sämre än att såga för hand. Därför dödvikt.

Tredje linjen.
Allt material, alla verktyg, har burits upp. Verktygen även ner. Hissen i huset är renoverad för 5mille och absolut förbjuden för hantverkare.
Sockeln i bild är 145 hög. En modern maskin som kan hantera sådana lister väger en del. Det framgår inte av det som tidigare sagts. Men montageplatsen ligger på tredje planet. Takhöjden är ca fyra meter. Därmed motsvarar det ungefär 4,5 vanliga våningar.

Fjärde…
Montageplatsen är ett kontor i drift. Den enda maskin jag kan använda utan att sprida fint, luftburet damm är en sticksåg på lågfart. Egentligen det enda skäl som behövs…

Lite omständigheter.
Det är inget storjobb. Förutsättningen var snabbt in snabbt ut utan att störa. Mätte upp det den 23december i rymden innan väggen fanns. Gav hålmått och placering till byggare som slagit upp väggen i mellandagarna. Förutom förberedelser, lastning, resa, inbärning, parkering, avveckling, städning och utbärning så tog själva arbetet i rummet 4 timmar. Återstår att lasta ur.

Anektdot.
För fyra fem år sedan lagade jag alla dörrar ut i trapphuset i samma fastighet. Lade igen gamla hålbilder och sådant. När jag kom dit på morgonen tänkta jag att det är bäst att börja uppifrån och jobba sig neråt så jag tog två verktygslådor och bar upp dem till plan fyra.
När jag kom upp så undrade jag vad som var fel på mig. Om jag fått hjärtinfarkt eller nåt’.
Kom ihåg våningshöjden… motsvarar ca sex trappor. Tillbaka i verkstaden vägde jag lådorna till 40kg. Alla har en gräns…

Mvh Findus

• Gilla
MickeLarsson och 17 till
  • Laddar…
Är väl snarare gårdagens arbete som gett skörd idag. Idag har jag bara gjort ett klipp som ska hålla ihop delarna.
Nog en del justeringar kvar att göra, men duger förhoppningsvis för att kunna montera och utvärdera lite vad mer som ska till. Ovandelen är dessutom bara halvklar, delen som sluter mot bordet och har någon form av sida som håller rimligt tätt samtidigt som den tillåter höjd och vinkel-justering.
3D-printat fäste som ska hålla ihop delarna av ett projekt, med möjlighet till höjd- och vinkeljustering.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Uppat min gamla grovavskiljare med en cyklon och längre slang.
Grovavskiljare uppgraderad med cyklon och längre slang i källartrappa.
Skapa konto

Bara varit irriterad varje uraskning i 5-6 år...
Och där startade pannan...
Test om nån timme.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Monterat ny köksfläkt åt svärmor.
Missade att köpa slang och klämmor men nu har hon iaf lyse när hon lagar mat.
Nyinstallerad vit köksfläkt i köksskåp, med synliga hyllor och kryddor på bänken. Verktyg och metallkanal runt uttaget ovanför fläkten.
Skapa konto

Använde multicuttern för att kapa metallpinnarna som sitter i varje hörn på IKEA skåpen och slapp plocka ner köksskåpet. 😇

• Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Bosch get 75-150 har gått varm idag och mina knän är paj. Men golvet är slipat tre gånger nu iaf. Kommer aldrig i mitt liv få för mig att slipa golv utan en ordentlig golvslip igen 🥲
Nyslipat trägolv i ett rum med en golvslipmaskin stående på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
sirlongfellow och 15 till
  • Laddar…
Testat lite montage och distans idag. Börjar kännas ganska bra. Men inte riktigt så stabilt jag vill ha och inser att det är lite besvärligt att få klingan på plats. Kanske får dela så det blir en löstagbar "yttersida" men mått och montage-positioner börjar klarna och några potentiella kollisionsrisker detekterades så vägen framåt känns ganska klar. Sen återstår det ju att se om jag över huvud taget tänkt något rätt.
Gjorde först vänster halva, insåg att det kanske vore bra med lite marginal mot navet, varav hålet på höger halva fick blir lite större och inte linjerar mellan delarna.

• Vit, plastliknande skyddshölje monterat kring en cirkelsågsklinga, montrat med skruvar.
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte inte det kändes värt att köpa ett sågstativ så gav mej på att göra ett eget. Med fördelen att det är enkelt att tillverka div. tillbehör som mindre "arbetsskivor"/avlastningsytor. Fungerar hittills bra! nackdelen är väl att det inte är lika enkelt att packa ihop...

Ett hemmagjort sågstativ med cirkelsåg och borrmaskin, omgiven av snö, med tvingar och träskivor på en avlastningsyta i en vinterträdgård.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 13 till
  • Laddar…
U
T Trafikverket1 skrev:
Bosch get 75-150 har gått varm idag och mina knän är paj. Men golvet är slipat tre gånger nu iaf. Kommer aldrig i mitt liv få för mig att slipa golv utan en ordentlig golvslip igen 🥲
[bild]
Försökte mig på samma idag men slutade med att jag bara tog runt väggarna, resten av golven får bli hyr-maskin. Har runt 70kvm att slipa.

Slippmaskin och kablar på trägolv nära träpanelvägg under golvslipningsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
MickeLarsson och 10 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Monterat ny köksfläkt åt svärmor.
Missade att köpa slang och klämmor men nu har hon iaf lyse när hon lagar mat.
[bild]

Använde multicuttern för att kapa metallpinnarna som sitter i varje hörn på IKEA skåpen och slapp plocka ner köksskåpet. 😇
Köpte slang och klämmor och monterade mot kvällen, så nu slipper svärmor äta micromat. 😉

Inser att jag borde köpa en slangklämmemejsel. 😇

• Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas
FredrikR FredrikR skrev:
Inser att jag borde köpa en slangklämmemejsel
Nej, vänta tills det kommer en blå Bosch slangklämmedragare. 😎

• Älska
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Börjat bygga en temporär köksö av några skåpstommar som blev över och ett soffbord.

Tillfällig köksö byggd av skåpstommar och ett soffbord, med en borrmaskin ovanpå, i ett hem med trägolv.
Skapa konto

Nån som vet vart man köper prisvärda granitskivor?

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Smärgeln fick ett par nya slipskivor. Letat länge men hittade de närmre än vad man kan tro Clas i sjön hade ett par som endast skilde 0,3 mm på axeln, lätt fixat med ett 13 borr.
Slipmaskin med nya slipskivor monterade, extra skivor ligger bredvid på en verkstadsbänk i en klutterig miljö.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Hade väl inte räknat med att arbeta på ett par trämedar till en större släde men vad gör man inte för vänner...

Trämedar till en stor släde under arbete, placerade på såg- och arbetsbockar i ett verkstadsgarage med cyklar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Hade väl inte räknat med att arbeta på ett par trämedar till en större släde men vad gör man inte för vänner...

[bild]
De där bockarna såg smidiga ut, vet du möjligtvis vad det är för modell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.