3 477 846 läst · 18 536 svar
3478k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Haha…mattiasp skrev:
Tack för frågan som ger mig möjlighet att nörda loss.
Första linjen.
Listen på plats är inte gjord av oss. Jag har mätt upp den och gjort nya till den nya väggen. Har man tillgång till ett prov. Då går det att komma väldigt nära. Utan prov så får man linjer rätt och antal rundningar och kälningar rätt. Det ser rätt ut. Men går inte att skarva.
Gersågsmetoden blir som att skarva. Avvikelserna blir synliga. Eller så börjar man så och slutar med att fila in den vilket är ungefär samma jobb som jag gjorde från början.
En omständighet som inte framgick av mitt första inlägg är att listen var inklämd mot annan inredning. Hade en (1) chans att få det rätt då den andra änden var profilerad mot en skurklots. Alla efterjusteringar skulle leda till springor.
Öppningen skall glasas. Den är 2,6m hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra linjen.
För trettio år sedan gick det att köpa en enkel gersåg med utdrag för småpengar. Sladd föstås. Stabil på alla sätt. Rena snitt med bra klinga. Inget vobbel. Basnivån gick att använda. De som finns att köpa nuförtiden är skräp som är sämre än att såga för hand. Därför dödvikt.
Tredje linjen.
Allt material, alla verktyg, har burits upp. Verktygen även ner. Hissen i huset är renoverad för 5mille och absolut förbjuden för hantverkare.
Sockeln i bild är 145 hög. En modern maskin som kan hantera sådana lister väger en del. Det framgår inte av det som tidigare sagts. Men montageplatsen ligger på tredje planet. Takhöjden är ca fyra meter. Därmed motsvarar det ungefär 4,5 vanliga våningar.
Fjärde…
Montageplatsen är ett kontor i drift. Den enda maskin jag kan använda utan att sprida fint, luftburet damm är en sticksåg på lågfart. Egentligen det enda skäl som behövs…
Lite omständigheter.
Det är inget storjobb. Förutsättningen var snabbt in snabbt ut utan att störa. Mätte upp det den 23december i rymden innan väggen fanns. Gav hålmått och placering till byggare som slagit upp väggen i mellandagarna. Förutom förberedelser, lastning, resa, inbärning, parkering, avveckling, städning och utbärning så tog själva arbetet i rummet 4 timmar. Återstår att lasta ur.
Anektdot.
För fyra fem år sedan lagade jag alla dörrar ut i trapphuset i samma fastighet. Lade igen gamla hålbilder och sådant. När jag kom dit på morgonen tänkta jag att det är bäst att börja uppifrån och jobba sig neråt så jag tog två verktygslådor och bar upp dem till plan fyra.
När jag kom upp så undrade jag vad som var fel på mig. Om jag fått hjärtinfarkt eller nåt’.
Kom ihåg våningshöjden… motsvarar ca sex trappor. Tillbaka i verkstaden vägde jag lådorna till 40kg. Alla har en gräns…
Mvh Findus
Är väl snarare gårdagens arbete som gett skörd idag. Idag har jag bara gjort ett klipp som ska hålla ihop delarna.
Nog en del justeringar kvar att göra, men duger förhoppningsvis för att kunna montera och utvärdera lite vad mer som ska till. Ovandelen är dessutom bara halvklar, delen som sluter mot bordet och har någon form av sida som håller rimligt tätt samtidigt som den tillåter höjd och vinkel-justering.
Nog en del justeringar kvar att göra, men duger förhoppningsvis för att kunna montera och utvärdera lite vad mer som ska till. Ovandelen är dessutom bara halvklar, delen som sluter mot bordet och har någon form av sida som håller rimligt tätt samtidigt som den tillåter höjd och vinkel-justering.
Logga in
Skapa konto
Monterat ny köksfläkt åt svärmor.
Missade att köpa slang och klämmor men nu har hon iaf lyse när hon lagar mat.
Använde multicuttern för att kapa metallpinnarna som sitter i varje hörn på IKEA skåpen och slapp plocka ner köksskåpet. 😇
Missade att köpa slang och klämmor men nu har hon iaf lyse när hon lagar mat.
Logga in
Skapa konto
Använde multicuttern för att kapa metallpinnarna som sitter i varje hörn på IKEA skåpen och slapp plocka ner köksskåpet. 😇
Testat lite montage och distans idag. Börjar kännas ganska bra. Men inte riktigt så stabilt jag vill ha och inser att det är lite besvärligt att få klingan på plats. Kanske får dela så det blir en löstagbar "yttersida" men mått och montage-positioner börjar klarna och några potentiella kollisionsrisker detekterades så vägen framåt känns ganska klar. Sen återstår det ju att se om jag över huvud taget tänkt något rätt.
Gjorde först vänster halva, insåg att det kanske vore bra med lite marginal mot navet, varav hålet på höger halva fick blir lite större och inte linjerar mellan delarna.
Gjorde först vänster halva, insåg att det kanske vore bra med lite marginal mot navet, varav hålet på höger halva fick blir lite större och inte linjerar mellan delarna.
Jag tyckte inte det kändes värt att köpa ett sågstativ så gav mej på att göra ett eget. Med fördelen att det är enkelt att tillverka div. tillbehör som mindre "arbetsskivor"/avlastningsytor. Fungerar hittills bra! nackdelen är väl att det inte är lika enkelt att packa ihop...
Logga in
Skapa konto
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 946 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 946 inlägg
Köpte slang och klämmor och monterade mot kvällen, så nu slipper svärmor äta micromat. 😉FredrikR skrev:
Inser att jag borde köpa en slangklämmemejsel. 😇
De är från Jula men verkar ha ersatts av en snarlik modell idag:J JonasJN skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ar-och-bockar/arbetsbockar/arbetsbock-023858/
Mycket smidiga att ha då de tar liten plats när de inte används.