Hep Hep skrev:
2,5 per bräda. Totalt tre timmar per bräda nu när de är de är frästa och inoljade.
[bild]

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B
R Robert-san01 skrev:
Kört sönder snöslungan. 😥

Inte helt lätt att få fram vad som passar vad när B&S har 10 000 modeller.

[bild]
Fram med modell, typ och kod för motorn så går det nog hitta utan större huvudvärk.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Smart att inte göra dem i ändträ. Det halverar ju tiden direkt. Min första tanke när jag såg länken var att det skulle vara ett effektivt sätt att döda en hobby. Det kanske det fortfarande är, men jag kollade sedan på deras hemsida och såg priserna. Om han tar tretusen för en normalstor skärbräda (eller allt mellan 4 och 12 000 för ändträ), kan jag förstå det bättre. Även om man lägger på material och allt annat runt omkring, blir det en bra timlön. Rätt bra betalt för att eventuellt döda en hobby.

Undrar om kanadensare har mycket mer pengar, eller om det skulle kunna gå att ta ut priser på den nivån här också.

Hep Hep skrev:
Smart att inte göra dem i ändträ. Det halverar ju tiden direkt. Min första tanke när jag såg länken var att det skulle vara ett effektivt sätt att döda en hobby. Det kanske det fortfarande är, men jag kollade sedan på deras hemsida och såg priserna. Om han tar tretusen för en normalstor skärbräda (eller allt mellan 4 och 12 000 för ändträ), kan jag förstå det bättre. Även om man lägger på material och allt annat runt omkring, blir det en bra timlön. Rätt bra betalt för att eventuellt döda en hobby.

Undrar om kanadensare har mycket mer pengar, eller om det skulle kunna gå att ta ut priser på den nivån här också.
Morberg tar närmare 5 papp för en planhyvlad bit ek..den är 6cm tjock. Om du bara vill ha den som är 25*25cm och typ 2cm så kostar den runt 300kr tror jag. Sen är väl marknaden i Sverige för skärbrädor inte jättestor..jmf med Kanada/usa..baserat endast på vår populatiosmängd.. Träskärbräda av ek från Morberg, benämnd som premium, visas på en produktsida med priset 4 979 kr. Brun och rektangulär design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

Man måste nog ha ett "känt namn" för att få ut dom priserna så folk betalar för annat än själva skärbrädan, Etsy är väl överflödat med "handbyggda" skärbrädor för bara några hundralappar....o vad gäller hobby håller jag med dig, jag hade nog hellre letat pantburkar än massproducerat skärbrädor. Skulle nog få fnatt vilken sort snickeri det än var, jag brukar tröttna efter jag byggt 1st av en sak. Men alla är olika, han trivs nog bra med att spotta ut skärbrädor.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Man måste nog ha ett "känt namn" för att få ut dom priserna så folk betalar för annat än själva skärbrädan, Etsy är väl överflödat med "handbyggda" skärbrädor för bara några hundralappar....o vad gäller hobby håller jag med dig, jag hade nog hellre letat pantburkar än massproducerat skärbrädor. Skulle nog få fnatt vilken sort snickeri det än var, jag brukar tröttna efter jag byggt 1st av en sak. Men alla är olika, han trivs nog bra med att spotta ut skärbrädor.
Trodde du skulle börja spotta ut skärbrädor nu när du är känd ytuber.. ;)

B breakman skrev:
Fram med modell, typ och kod för motorn så går det nog hitta utan större huvudvärk.
Har beställt ett repkit jag tror ska passa. Hoppas det stämmer med bilderna.

Gräsklippare finns massor med delar till på nätet. Klart värre med motorerna till snöslungor.

Frustrator Frustrator skrev:
Trodde du skulle börja spotta ut skärbrädor nu när du är känd ytuber.. ;)
Gjort några till släkten o sålt 1st till kund genom åren, det räckte så. Tackat nä till ett par förfrågningar.

Youtube ska dock inte föraktas, med 7 miljoner visningar på den filmen har han nog tjänat lika mycket pengar på att visa sitt skärbrädesgarage som han tjänat på skärbrädorna.

Ola C Ola C skrev:
Jag köper min ek från samma ställe som den som gör morbergbrädorna. Om jag minns rätt skulle jag få betala runt 2000 för en planka som räcker till fyra skärbrädor i den storleken.

En gång i forntiden var foto min stora hobby och jag tänkte att det skulle bli mitt yrke. Efter ett års militärtjänst som fotograf, bestämde jag mig för att hålla isär jobb och hobby. Eller bara göra hobbyjobb som är kul. Men visst - om jag visste att jag skulle få en timlön på tusen spänn för att göra brädor kanske jag nog ändra mig.

Jag fick 15 000 från Youtube för en film när den hade passerat en miljon visningar och seden dess har ersättningen gått upp en hel del som jag förstått, så det är som du säger förmodligen minst lika viktigt att synas som att sälja.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B
R Robert-san01 skrev:
Har beställt ett repkit jag tror ska passa. Hoppas det stämmer med bilderna.

Gräsklippare finns massor med delar till på nätet. Klart värre med motorerna till snöslungor.
Bättre att använda numret som står på motorn istället för att förlita sig på bilder (som inte alltid stämmer). Exempelvis här går det knappa in och få fram sprängskisser med rätt nummer på delarna.
https://www.reservdelaronline.se/artiklar/79-spraengskisser?aribrand=BRG

Jag hade inga problem att hitta igen motorn som sitter på min slunga från 2006.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag använt dessa…
Sladdlös DeWalt slipmaskin med sandpapper på ett bord, bredvid vattenkokare och muggar.
Skapa konto

…för att göra detta:
En slipad eller polerad träbänkskiva med synliga cirkulära märken och variationer i träets färgton.
Skapa konto
Nyinstallerad träbänkskiva i kök, ljusare tränyanser, ovanför vita skåp och under lågt hängande skåp.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 9 till
  • Laddar…
Spräckt sten med kilar, omgiven av träplankor och verktyg, inklusive en Makita borrhammare.
Skapa konto

Spräckt min första sten.
Nu behöver jag bara en värre borrhammare.
Någon som kan rekommendera en billig och bra?

//AA

tommib
Billig, pålitlig, bra. Välj två.

Nej, men allvarligt så hade jag en röd Meec med SDS+ från Jula väldigt länge. Den modellen var välkänd på forumet för att vara stryktålig och mycket effektiv. Tyvärr ingen slirkoppling så man får passa handlederna om borret nyper. Jag har den fortfarande kvar och den funkar fortfarande bra, jag bara uppgraderade till en Bosch GBH 5-40 som faller på billig men klarar de andra två väldigt bra. Det är en mycket trevlig maskin helt enkelt.

Ska du bara köra enstaka jobb och kan koncentrera dem i tid rekommenderar jag att hyra. Om du ser framför dig mycket jobb eller korta perioder av arbete så köp.

Biltema och Jula har varsin maskin med SDS-MAX för 1600 kr. Kan inte säga något om någon av dem tyvärr, de är väldigt lika till utformningen så jag undrar om de verkligen är två olika maskiner som specifikationerna antyder.

Den här på Jula jämförde jag med en Hilti 5 TB för några år sedan. Jag upplevde den som bättre på att borra med men skakar rätt mycket.

Elektrisk borrmaskin från Jula med kraftfull design och extra handtag, erbjuds nu till kampanjpris 399 kr, spara 400 kr.
Skapa konto

Det viktigaste är nog ändå borren. Försök få tag på borr med 4 skär. Stor skillnad i borrhastighet!

Den här har jag nu. Betydligt kraftigare. Köpte den på ett av Julas tokreor för 500kr.

Borrhammare Meec Tools 230 V 1600 W från Jula, pris 1599 kronor. Bild på produktens framsida med borren fäst.
Skapa konto

Har du vägarna förbi Värmdö får du gärna låna den med några borr med 4 skär.

Dag

Om man kan hitta begagnade äldre Hilti till vettigt pris så är dom väldigt bra maskiner.

Har själv en alpha tools (tror jag den heter) från Bauhaus och den fungerar bra men har ingen komfort alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.