Bytt okhållare, bromsskiva och belägg på sonens atraktor, med hans assistans.

Började med tokskuren glidbult till vänstra oket bak.
Ledde till runddragna skruvar till okhållaren...
Närbild av rostig och runddragen skruv på en bromsokshållare i ett fordons bromssystem, antyder reparation och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite gråt och tandagnissel var båda skruvarna ur och hållaren lös.
Rostig och sliten glidbult med rundad skalle, från bilens bromsokhållare, ligger på ett dammigt betonggolv.
Skapa konto
Rostig okhållare på garagegolv med verktyg runtomkring, del av bromssystemet på ett fordon.
Skapa konto

Atraktor i garaget med borttagen bromsskiva och okhållare, placerad på domkraft under bromsbyte. Bakgrunden är dammig och smutsig.
Skapa konto

Lyckades få tag i en beg. hållare på Demia (Volvo demontering) i Ludvika, nya skruv till hållaren fanns på hyllan på Volvo här i stan. Belägg och skivor fanns också lokalt.
Bromsskiva och stötdämpare på en atraktor, bil uppjackad med pallbock i garage. Smutsig verkstadsmiljö med däck i bakgrunden.
Skapa konto

"Lärt mig" köra el-handbroms med 9V batteri.
Lockats av tanken att köpa en induktionsvärmare, använt allt från handslägga till hylsnyckelsats och 18V mutterknack

Nöjd son som körde ur garaget nu på kvällen efter att varit utan fordon några dagar nu över jul. 🙂

För varje sånt här ingrepp lär han sig mer och mer och jag får bekräftelse att jag gjort rätt som "köpt mig fri" senaste 20åren.. 😂🫣

• Gilla
saiter och 12 till
  • Laddar…
Gjort en skarp version av min tidigare nämnda sinka-banka-station. Kanske onödigt, men alltid lär man sig något på vägen. @Ola C Ja, man kan fortfarande se linjen från märkkniven, men den är väldigt svag och rätt kort så jag är på rätt väg.
En träkonstruktion med övre platta i mörkt trä med runda hål och sinkfog, monterad på ben av ljust trä; en del av en snickarbänkstation.
Skapa konto

En verktygsstation med olika trähandtag och verktyg placerade på ett arbetsbord, trädetaljer och snickeriverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 34 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Gjort en skarp version av min tidigare nämnda sinka-banka-station. Kanske onödigt, men alltid lär man sig något på vägen. @Ola C Ja, man kan fortfarande se linjen från märkkniven, men den är väldigt svag och rätt kort så jag är på rätt väg.
Ja det närmar sig. 3 drag till med hyveln så hade du nog kunnat få godkänt.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Förbättrat dammhanteringen på sänksågen.

Sänksåg med förbättrad dammhanteringslösning.
Skapa konto

Och korrigerat några centimeter OSB som saknades runt fönstret.

Fönster installerat i OSB-vägg med justerad isolering runt ramen, skog och åker synliga utanför.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
Byggprojekt i tält med stege, träplankor, arbetsbänk och belysning i mörker.
Skapa konto

Önskade jag hade varit 2,5m lång med fyra armar men det är klart.
Nu blir det Långburk
Gott nytt på er!
🥳

• Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Nästa gång får du testa med ett par ”långburkar” innan. Då blir armarna längre!.
Det gäller att tro på det! Tron kan försätta berg!

👍 🍺🍺

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Långburk och långstege, ingen favvokombo.
Långburk och hockey, ljusår bättre...

• Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Börjar nya året med att straffa mig själv lite med att byta joysticks på "två" dosor.
Sånt här är verkligen inte min grej, allt är bara omänskligt litet och ömtåligt.
Nintendo hade i och för sig kunnat gjort det ännu svårare så det får man väl vara tacksam för och med lite tur slipper jag göra om detta i år i alla fall.

Närbild av demonterad Nintendo Switch-kontroll med verktyg på ett bord, inkl. små skruvar och ett kretskort.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag använt snöslungan, ett av de bästa verktygen så här års.

• Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Idag har jag använt snöslungan, ett av de bästa verktygen så här års.
Samma här och lika överraskad varje gång över vilket klokt beslut vi tog när det blev en med larvfötter och redigt med kapacitet. Inte en enda gång på åtta år har det känts motigt att starta maskineriet😀

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Slungat snö.
Den gör jobbet helt ok, idag var det dock 1dm pudersnö.
Gul snöslunga i en snötäckt trädgård framför en röd byggnad, används för att hantera 1 dm pudersnö. Saknar belysning.
Skapa konto

Saknar belysning men det är ju lösbart med nå laddbar led.

• Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
Anslutningen på kaminen passade inte riktigt i rökröret så då fick man ju göra sig omaket att testa metallsvarvningstillsatsen på Solbergan. Ett kärt besvär😂 Metallsvarv används för att anpassa anslutningen från en kamin till ett rökrör.
Skapa konto
Metallsvarvning av en metallrörsanslutning med en svarv i en verkstad.
Skapa konto
Metallsvarv som bearbetar en svart böjd kaminanslutning i ett träverkstadsmiljö under en arbetslampa.
Skapa konto

• Gilla
Wirre740 och 9 till
  • Laddar…
Har köpt nytt hus. Har nästan renoverat klart och börjar flytta. En av de första sakerna som åker upp är verktygsskåp och hållare.
Verktygsskåp och hållare monterade på vägg i nyrenoverat rum, omgivna av verktyg och material på en arbetsbänk.
Skapa konto

Ser ju stökigt ut men jag hade annat att göra så det fick bli att få upp skåpen, finliret kommer sedan. Fullt med sågspån för jag har fått byta en del material under renoveringen.

Ifall ni undrar över de horisontella listerna är underlaget något Treetexliknande på tveksamt reglad vägg så det gäller att sprida ut belastningen. Nu sitter det i alla fall.

• Gilla
Rickard.lj och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Slungat snö.
Den gör jobbet helt ok, idag var det dock 1dm pudersnö.
[bild]
Saknar belysning men det är ju lösbart med nå laddbar led.
Ungefär som här, ca 1,5dm puder. Kompisen i E-tuna hade fått samma mängd blötsnö och var inte riktigt lika nöjd. Men han har å andra sidan ingen slunga.

Har för övrigt lyse på min slunga men det är inte nån strålkastare direkt. Det är dock bra belyst där jag kör snö.

Däremot har jag grusad garageplan och skulle behöva ha nån form av medar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Anslutningen på kaminen passade inte riktigt i rökröret så då fick man ju göra sig omaket att testa metallsvarvningstillsatsen på Solbergan. Ett kärt besvär😂[bild][bild][bild]
Jag såg först bara sista bilden och hann tänka ”hur i helv har han svarvat den där?” Bra jobbat ändå.

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.