Själv betar jag av listan av saker som jag märker att jag saknar mitt under ett bygge av något slag, men just då inte har tid eller lust att fixa. I dag blev det en snedsågarplatta. I morgon blir det förhoppningsvis något anhåll eller liknande för bättre repeterbarhet. Ju fler saker jag använder dem till, desto mer uppskattar jag matchfitprylarna. Lite dyra, men väldigt smidiga.
Snedsågarplatta med träbit fastspänd med två skruvtvingar på en arbetsyta, använd i byggprojekt för bättre noggrannhet och repeterbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ungefär som här, ca 1,5dm puder. Kompisen i E-tuna hade fått samma mängd blötsnö och var inte riktigt lika nöjd. Men han har å andra sidan ingen slunga.

Har för övrigt lyse på min slunga men det är inte nån strålkastare direkt. Det är dock bra belyst där jag kör snö.

Däremot har jag grusad garageplan och skulle behöva ha nån form av medar.
Hade grusad infart när vi bodde i huset. Svetsade på ett par skapligt breda plattjärn på dom små smala medarna som satt på original. Vilken skillnad det blev när den flöt ovanpå gruset.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ungefär som här, ca 1,5dm puder. Kompisen i E-tuna hade fått samma mängd blötsnö och var inte riktigt lika nöjd. Men han har å andra sidan ingen slunga.

Har för övrigt lyse på min slunga men det är inte nån strålkastare direkt. Det är dock bra belyst där jag kör snö.

Grusat med 0-16 här så lite packat och plant är det, men visst får man kratta lite till våren. 😇

Prep för 2025. Det mesta är slipat nu.

Verktygsbänk med hyvelverktyg och blad ordnade i en arbetsyta. Verktygshylla med olika verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Fogsvans, mattkniv.
Klurigt urtag då det inte är mycket kvar till höger men det gick.
Elcentral monterad i gipsskiva med exakt urtag, bredvid OSB-skiva och dörrkarm, under renovering.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Själv betar jag av listan av saker som jag märker att jag saknar mitt under ett bygge av något slag, men just då inte har tid eller lust att fixa. I dag blev det en snedsågarplatta. I morgon blir det förhoppningsvis något anhåll eller liknande för bättre repeterbarhet. Ju fler saker jag använder dem till, desto mer uppskattar jag matchfitprylarna. Lite dyra, men väldigt smidiga.
Verkligen supersmidiga. Situationer där garagesnickerivärlden tidigare slog knut på sig själva för att få till nån form av halvskabbig hold down löses nu lätt som en plätt. Jag förstår inte varför genomslaget inte varit ännu större.

Hep Hep skrev:
. I morgon blir det förhoppningsvis något anhåll eller liknande för bättre repeterbarhet
Vill inte verka självgod men har man tillfälle att länka till ett av få gästspel i fine woodworking får man fan passa på🙂. Det här anhållet där tvingarna kan "bo" inne i anhållet har funkat riktigt bra. Maximal reach när de inte behöver "klättra över" något. Bilden är lite missvisande, har i verkligheten mycket bredare tvingurtag i anhållet så man kan vinkla det ganska mycket utan att krocka med tvingarna.
Illustration av ett justerbart såganhåll med klämmor och T-spår som möjliggör maximalt räckvidd utan hinder, lämpligt för träbearbetning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
B
A Anders_Nilsson skrev:
Har köpt nytt hus. Har nästan renoverat klart och börjar flytta. En av de första sakerna som åker upp är verktygsskåp och hållare.
[bild]

Ser ju stökigt ut men jag hade annat att göra så det fick bli att få upp skåpen, finliret kommer sedan. Fullt med sågspån för jag har fått byta en del material under renoveringen.

Ifall ni undrar över de horisontella listerna är underlaget något Treetexliknande på tveksamt reglad vägg så det gäller att sprida ut belastningen. Nu sitter det i alla fall.
Men har du inte vänt tavlorna fel, ser ut att sitta med baksidan utåt? Stjäl väl en del utrymme då du måste passa in allt innanför den veckade kanten...

• Gilla
Kanelbullen123 och 1 till
  • Laddar…
B
Rickard. Rickard. skrev:
Börjar nya året med att straffa mig själv lite med att byta joysticks på "två" dosor.
Sånt här är verkligen inte min grej, allt är bara omänskligt litet och ömtåligt.
Nintendo hade i och för sig kunnat gjort det ännu svårare så det får man väl vara tacksam för och med lite tur slipper jag göra om detta i år i alla fall.

[bild]
Skulle behöva laga en jag också, drar nedåt samt att låsningen till konsollen är dålig så den hoppar lätt lös.
Något ställe du rekommenderar att beställa delar från?

Rickard.
B breakman skrev:
Skulle behöva laga en jag också, drar nedåt samt att låsningen till konsollen är dålig så den hoppar lätt lös.
Något ställe du rekommenderar att beställa delar från?
Njaa jag vet inte riktigt, det blev från teknikdelar denna gång men exakt samma går säkert att hitta lite överallt.
Finns ju "värre" joysticks att köpa om man vill det men jag gjorde bara ett försök att inte köpa dom absolut billigaste som fanns.

Glöm inte special skruvmejseln/bits som krävs för att öppna dom bara om du inte redan har sånt.

B breakman skrev:
Men har du inte vänt tavlorna fel, ser ut att sitta med baksidan utåt? Stjäl väl en del utrymme då du måste passa in allt innanför den veckade kanten...
Nej jag vill minnas att det såg ut så här på reklambilden när jag köpte dem för många år sedan. Och baksidan har dålig finish så det är nog så här man skall vända dem. Sedan är plasten rätt vek, så det skulle inte hålla om man vände dem. Men visst blir det som du säger, man får passa en hel del med verktygsbältena. De i metall är köpta på Biltema och kräver stöd i form av en bit spånskiva bakom.

Keiller Keiller skrev:

Jag har också grus på gårdsplanen och köpte medar till min slunga. De löser inte hela problemet men den gräver inte ner sig lika lätt och hugger inte när jag kör. En klar förbättring alltså. Enda nackdelen är att om man lämnar slungan i lite nerförslut så glider den iväg av sig själv men man lär sig efter att ha fått hämtat den nere vid grannen en gång. De finns på maskinklippet.se

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vill inte verka självgod men har man tillfälle att länka till ett av få gästspel i fine woodworking får man fan passa på🙂. Det här anhållet där tvingarna kan "bo" inne i anhållet har funkat riktigt bra. Maximal reach när de inte behöver "klättra över" något. Bilden är lite missvisande, har i verkligheten mycket bredare tvingurtag i anhållet så man kan vinkla det ganska mycket utan att krocka med tvingarna.
[bild]
Oklart varför jag inte började med att kolla vad ”Mr international jigmaster” eventuellt hade skapat innan jag satte igång. Din ser onekligen mycket smartare ut än min, fast vid ett test att smalna av ett ben gick det bra. Men jag ser redan nu saker jag skulle vilja göra som funkar med din och inte min. Nästa år…

Fast nu har jag åtminstone fått svar på en sak jag undrat över. Ja, det är olika människor som står för innehåll, bilder och bildtext i Fine woodworking. Efter att ha följt en byggbeskrivning tidigare har jag misstänkt att det varit så.

Träbearbetningsbord med klamrar och trästycken för snickeriprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Oklart varför jag inte började med att kolla vad ”Mr international jigmaster” eventuellt hade skapat innan jag satte igång. Din ser onekligen mycket smartare ut än min, fast vid ett test att smalna av ett ben gick det bra. Men jag ser redan nu saker jag skulle vilja göra som funkar med din och inte min. Nästa år…

Fast nu har jag åtminstone fått svar på en sak jag undrat över. Ja, det är olika människor som står för innehåll, bilder och bildtext i Fine woodworking. Efter att ha följt en byggbeskrivning tidigare har jag misstänkt att det varit så.

[bild]
Tjusigt. Det är ju enkelt att komplettera med ett anhåll i min stil om det skulle behövas.

Ja dom där på fww ritar om ens foton till illustrationer o skriver om ens text, lätt att någon info går förlorad på vägen.

Fungerande kan vi kalla den. Som bonus har jag lärt mig något nytt i dag. Pinnen undertill på tvingen sticker ut lite längre än den runda plastprylen uppepå. Inte jättemycket, men precis tillräckligt för att jag nu ska veta hur det låter och luktar när man sågar i metall...

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.