3 437 699 läst · 18 395 svar
3438k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag har jag byggt några sopsäckshållre och två par bockar av spillvirke.
//AA
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//AA
Några tankar, idén är ju att få två händer fria för att kunna justera in skivan och skruva fast den. För det behöver konstruktionen vara ”självstabil”.N naikon skrev:
1. Själva skivhållaren håller skivan bättre och utan risk att den ramlar av om du utformar den som ett ”H”.
2. Du bör antagligen begränsa rörelsemånen i leden också för att skivan inte ska riskera att trilla av under tiden du håller på att hissa upp den.
3. Teleskopstången behöver nog en stabil trebening så den står av sig själv och heller inte välter när du håller på att hissa upp skivan.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 890 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 890 inlägg
Fast en sån stötta går inte att hissa med, den kommer bara kunna hålla skivan tryckt mot taket men man måste själva hålla upp skivan innan man får dit stöttanmexitegel skrev:Några tankar, idén är ju att få två händer fria för att kunna justera in skivan och skruva fast den. För det behöver konstruktionen vara ”självstabil”.
1. Själva skivhållaren håller skivan bättre och utan risk att den ramlar av om du utformar den som ett ”H”.
2. Du bör antagligen begränsa rörelsemånen i leden också för att skivan inte ska riskera att trilla av under tiden du håller på att hissa upp den.
3. Teleskopstången behöver nog en stabil trebening så den står av sig själv och heller inte välter när du håller på att hissa upp skivan.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 513 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 513 inlägg
Jag tror inte du behöver övertänka det här om du inte vill det såklart, kortplank är lätta att hantera och lyfta.N naikon skrev:
Jag har skruvat upp en del och jag använde en teleskopstötta från jula utan modifikationer och det funkade helt ok.
Ok, så då får man använda alla sina fyra händer för att lyfta upp skivan och tar sen till sina två extra händer man heller inte har för att manövrera stöttan menar du?U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 890 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 890 inlägg
Liknande trådar
-
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg/maskiner från Senderpick
Vad gäller vid skador när man hyr verktyg och maskiner?
Juridik -
Verktyg/maskiner vid bygge av hus i lättbetong
Stenhus