3 453 396 läst · 18 475 svar
3453k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag har precis beställt lite matchfitpryttlar som kommer med i en väns resväska från staterna. Köpte dock ingen specifik matchfit dovetail frässtål, använder du matchfits egna eller bara en vanlig? Funkar?Hep skrev:Oklart varför jag inte började med att kolla vad ”Mr international jigmaster” eventuellt hade skapat innan jag satte igång. Din ser onekligen mycket smartare ut än min, fast vid ett test att smalna av ett ben gick det bra. Men jag ser redan nu saker jag skulle vilja göra som funkar med din och inte min. Nästa år…
Fast nu har jag åtminstone fått svar på en sak jag undrat över. Ja, det är olika människor som står för innehåll, bilder och bildtext i Fine woodworking. Efter att ha följt en byggbeskrivning tidigare har jag misstänkt att det varit så.
[bild]
Jag använder matchfits nu, men mina första test var med ett standardstål. Funkar ofta tillräckligt bra, om man tar sig tid att mjuka till kanterna med ett sandpapper. Jag vill minnas att de gröna små plupparna nöp fast lite lättare med standardstål. Något gjorde i alla fall att jag köpte ”det riktiga”. Jag förfräser dock med en vanlig notfräs och inte med deras specialförfrässtål.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Jag fräser mina spår med standardstål, mer specifikt det i länken. Förfräser med 6mm notstål, alternativt spårar med bordsågen om dovetailspåren ska gå kant till kant. https://www.tooltrust.se/shop/product/sinkfras-d127-l13MagnusMagnus skrev:
Tar fram dataunderlag. En kompis tänkte dra igång en träverksamhet och en av prylarna han vill kränga är skärbrädor. Eftersom jag själv funderar på att köra lite extraknäck, så hjälper jag honom med att hålla koll på tid och material. Kanske inte just skärbrädor som står på min önskelista över kul projekt, men aldrig fel att räkna. Nu ska de rökas och oljas.
Tre brädor i ek och ek/ask. 2,5 timmar och 300 spänn per bräda ungefär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite oklart vad de 300 kronorna är...? Är det kostnad för arbetstid?Hep skrev:Tar fram dataunderlag. En kompis tänkte dra igång en träverksamhet och en av prylarna han vill kränga är skärbrädor. Eftersom jag själv funderar på att köra lite extraknäck, så hjälper jag honom med att hålla koll på tid och material. Kanske inte just skärbrädor som står på min önskelista över kul projekt, men aldrig fel att räkna. Nu ska de rökas och oljas.
[bild]
Det kan ju inte vara pris till kund, eller? I så fall köper jag dem! 😁
Eller dricks?pjgb skrev:
Du har rätt - det är material. Eller rättare sagt virket. Tillkommer väl en femtilapp för lim, slippapper och olja/vax. Ska man göra det yrkesmässigt behöver man ta med ytterligare en massa saker, men det är inte något jag behöver fundera på nu.
Igår motionerade jag hultsforsarna. Världens mest långsamma projekt. Var väl augusti jag gjorde något där senast, så barnen lär väl ha flyttat ut när deras rum blivit klara (byter gammalt kök mot nytt barnrum).
Och idag var det vindstilla och fint, så då fällde jag en av våra björkar. Trodde den skulle ha mer röta än jag sett i stammen hittills. Framförallt med tanke på att det är en rännil med vatten ur stammen på våren.
Logga in
Skapa konto
Och idag var det vindstilla och fint, så då fällde jag en av våra björkar. Trodde den skulle ha mer röta än jag sett i stammen hittills. Framförallt med tanke på att det är en rännil med vatten ur stammen på våren.
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
18v maskiner och verktyg, vad skall man köpa?
Verktyg/maskiner från Senderpick
Vad gäller vid skador när man hyr verktyg och maskiner?
Juridik -
Verktyg/maskiner vid bygge av hus i lättbetong
Stenhus