Hep Hep skrev:
Oklart varför jag inte började med att kolla vad ”Mr international jigmaster” eventuellt hade skapat innan jag satte igång. Din ser onekligen mycket smartare ut än min, fast vid ett test att smalna av ett ben gick det bra. Men jag ser redan nu saker jag skulle vilja göra som funkar med din och inte min. Nästa år…

Fast nu har jag åtminstone fått svar på en sak jag undrat över. Ja, det är olika människor som står för innehåll, bilder och bildtext i Fine woodworking. Efter att ha följt en byggbeskrivning tidigare har jag misstänkt att det varit så.

[bild]
Jag har precis beställt lite matchfitpryttlar som kommer med i en väns resväska från staterna. Köpte dock ingen specifik matchfit dovetail frässtål, använder du matchfits egna eller bara en vanlig? Funkar?

Jag använder matchfits nu, men mina första test var med ett standardstål. Funkar ofta tillräckligt bra, om man tar sig tid att mjuka till kanterna med ett sandpapper. Jag vill minnas att de gröna små plupparna nöp fast lite lättare med standardstål. Något gjorde i alla fall att jag köpte ”det riktiga”. Jag förfräser dock med en vanlig notfräs och inte med deras specialförfrässtål.

Verkar som att vintern kom ändå. Fick dra ur tummen och göra ett litet stativ till kupévärmaren.

Litet trästativ för kupévärmare, byggt för vinterbruk, står på ett vitt bord i en verkstads- eller garageomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kupévärmare placerad på ett hemgjort trästativ med sladden framme i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
MagnusMagnus MagnusMagnus skrev:
Jag har precis beställt lite matchfitpryttlar som kommer med i en väns resväska från staterna. Köpte dock ingen specifik matchfit dovetail frässtål, använder du matchfits egna eller bara en vanlig? Funkar?
Jag fräser mina spår med standardstål, mer specifikt det i länken. Förfräser med 6mm notstål, alternativt spårar med bordsågen om dovetailspåren ska gå kant till kant. https://www.tooltrust.se/shop/product/sinkfras-d127-l13

• Gilla
MagnusMagnus och 2 till
  • Laddar…
Tar fram dataunderlag. En kompis tänkte dra igång en träverksamhet och en av prylarna han vill kränga är skärbrädor. Eftersom jag själv funderar på att köra lite extraknäck, så hjälper jag honom med att hålla koll på tid och material. Kanske inte just skärbrädor som står på min önskelista över kul projekt, men aldrig fel att räkna. Nu ska de rökas och oljas.

Tre brädor i ek och ek/ask. 2,5 timmar och 300 spänn per bräda ungefär.

Tre skärbrädor i ek och ek/ask på ett arbetsbord i en snickarverkstad. Brädorna ska rökas och oljas enligt projektet.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Tar fram dataunderlag. En kompis tänkte dra igång en träverksamhet och en av prylarna han vill kränga är skärbrädor. Eftersom jag själv funderar på att köra lite extraknäck, så hjälper jag honom med att hålla koll på tid och material. Kanske inte just skärbrädor som står på min önskelista över kul projekt, men aldrig fel att räkna. Nu ska de rökas och oljas.

Tre brädor i ek och ek/ask. 2,5 timmar och 300 spänn per bräda ungefär.

[bild]
Lite oklart vad de 300 kronorna är...? Är det kostnad för arbetstid?
Det kan ju inte vara pris till kund, eller? I så fall köper jag dem! 😁

Måste ju vara materialkostnaden…

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
AXS
Fixat!

• Träbit med spricka i mitten på verkstadsgolv, lagad och slipad.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Måste ju vara materialkostnaden…
Eller dricks?

Du har rätt - det är material. Eller rättare sagt virket. Tillkommer väl en femtilapp för lim, slippapper och olja/vax. Ska man göra det yrkesmässigt behöver man ta med ytterligare en massa saker, men det är inte något jag behöver fundera på nu.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Igår motionerade jag hultsforsarna. Världens mest långsamma projekt. Var väl augusti jag gjorde något där senast, så barnen lär väl ha flyttat ut när deras rum blivit klara (byter gammalt kök mot nytt barnrum).

Renoveringsprojekt med plywoodväggar, en hammare och kofot ligger på en arbetsbänk. Det pågår arbete därför syns träreglar och betonggolv.
Skapa konto

Och idag var det vindstilla och fint, så då fällde jag en av våra björkar. Trodde den skulle ha mer röta än jag sett i stammen hittills. Framförallt med tanke på att det är en rännil med vatten ur stammen på våren.

Fälld björk med grenar och stockar i snöig trädgård, två byggnader i bakgrunden, vintrig miljö.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Sett till att den upphittade huggmejseln genomgår ett stålbad 😂.

Huggmejsel kopplad till batteriladdare under elektrolysprocess i röd behållare.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.