Jag trodde också jag skulle känna så, är normalt väldigt petig med mina grejer. På senare tid har jag dock även börjat uppskatta att göra något till mitt eget. I detta fall tycker jag det känns ganska uppenbart att man så snart som möjligt borde snitta lite. Tror även jag ska lägga på ett lager hårdvaxolja, upplever att det är väldigt mycket skönare än rå mdf.
 
En hand som skrapar bort skyddsplast från små trädelar på ett bord med färgglad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatt skrapa bort skyddsplast/papp... Snart inga naglar kvar..
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Meddelande från Thunderdoome design...

Den perfekta verktygslådan är ännu inte gjord ;). Rensade huvudet på några idéer som legat och gnagt i dag. Började tillverka ännu en :p.

Inspiration har jag denna gång hittat på internet
Öppen traditionell träverktygslåda med uppfällda paneler visande arrangerade verktyg och sortimentslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Scandinavian tool chest.
Gillar att det finns plats för stora grejer i botten och att handverktygen sitter åskådligt i bekväm höjd när kistan är uppfälld.

Tänkte inte göra en fullt så stor, utan använda den goda idén med uppfällbara verktygstavlor till en mindre låda som kanske kan passa i ett hem. Eller som i mitt fall i en båt.

För att lägga till några önskemål som jag har på mina lådor: Tillräckligt stabil för att stå på. Inget som sticker upp eller ut.

Handtag för att bära lådor brukar sticka ut. Har funderat ut en speciallösning till den här lådan. Ett handtag i locket som man fäller upp när lådan skall bäras men som normalt göms.
Verkstadsscen med pågående bygge av en verktygslåda i plywood, inklusive en infälld handtagsstång, omgiven av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som monterar ett infällbart trähandtag på en hemgjord verktygslåda i ett snickarverkstadsmiljö med verktyg och träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person arbetar i verkstad med att markera trä med hjälp av en mall, omgiven av verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärnen var enklast att sätta utanpå :oops:. Ber om ursäkt för det. Kunde ha gerat gavlarna och monterat dem på insidan. Hur som helst så är gångjärnen placerade på sidorna därför att jag anser att det håller bättre med skjuvmoment på alla skruv. Kunde ha fuskat genom att göra ett enkelt lock utan sarg med gångjärnen under.
Yttermått ca 440 x 283 x 300
Hantillverkad träverktygslåda med uppfällbart handtag och externa gångjärn på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man öppnar lådan så får man med sig en verktygstavla.
Hantverksmässigt tillverkad träverktygslåda på trägolv med öppet lock och synliga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att fälla upp även det lilla locket/sargen frigörs tavlan och kan fällas ut. En liten stödklots på ett gångjärn får också fällas ut och då kan den vila på lådans sarg.
Hemgjord träverktygslåda i öppnat tillstånd med uppfällbara verktygstavlor och gömt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I underdelen har jag tänkt göra en ca 6cm hög sortimentslåda som vilar på list. Lätt att plocka ur.
Under kommer det vara ca 110 höjd med måtten 265 x 422. Det skall räcka till hammare och pass samt kanske en skruvdragare med extrabatteri samt vad man mer kan tänkas behöva.
Vad som får äran att hängas på tavlorna kommer kräva lite tankeverksamhet :thinking:.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
Snyggt, men lite pessimism...kommer verkligen hantaget hålla för en fullastad låda?

Kanske några hål i locket så att du kan fästa ala Festool MFT?
 
Handtaget kommer hålla. 15mm björkplyfa sliter man inte av så lätt. Inte en 8mm axel heller. Den svaga punkten är gångjärnen som tar hela tyngden. Eller excenterlåsen. Har haft andra grejer som hängt i gångjärn så jag är inte speciellt orolig. Är skruven för klena kan jag borra upp hålen och använda systemskruv istället.

Några hål i locket för tvingar är kanske inte lämpligt på den här lådan. Tanken är ju att insidan skall vara fullsmockad med fiffiga hållare för falshyvel, vinkelhake, japansåg, blocknycklar, tänger, sidavbitare, rörtång, bultsax, skruvmejslar, stämjärn och en massa saker som jag inte funderat ut ännu. Det blir en grov konflikt med alla försök att få in en Festool-tving.

Nästa perfekta låda kanske...

Mvh Findus
 
En första version av vangstycke mall.

Hemmagjord mall för vangstycke med triangel-formad kartong på träplank, bredvid tumstock och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjord av emballaget som dörren levererades i, samt en bit läkt.
Handhållen mall för trappvang av emballage och läkt i verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att vara version 1.0 och till-yxad på nån kvart, tror jag att jag är nånting på spåren.. :)

Fortsättning följer..
 
Byggde klart en våningssäng tillsammans med dottern, miniatyr ämnad för sådana där läskiga Barbiedockor.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Gångjärnen var enklast att sätta utanpå :oops:. Ber om ursäkt för det. Kunde ha gerat gavlarna och monterat dem på insidan.
Men va f..n! Så besviken. Låt det vara en engångjärnshändelse.

Sjukt förnurlig dock, så mycket eleganta detaljer och lösningar. Tillhör kategorin verktygslådor som får pulsen att höjas flera steg :love:
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Monterat upp MFTn för första gången. Köpte det för 2 månader sen, får se om det tar 2 till innan jag får använda det för första gången.[bild]
Låter nästan som en småbarnsförälder?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Mjo, så är det ju. Men det är mest det att jag inte jobbat med saker som kräver MFT-precision nu under sommaren. Istället har jag lagt om tak, byggt vedskydd och fixat iordning barnens lekstuga. Bland annat.
 
Skulle behöva lite råd (verkar overkill med egen tråd).

Jag har byggt en "rullvagn" till min bandsåg. Bandsågen väger minst 250 kg. Vagnen är byggd på så vis att bandsågen behöver sänkas ned i den. Detta för att hjulen skulle hamna utanför så att sågen inte kommer upp så mycket högre. Vagnen höjer bara upp sågen ca 4cm vilket gör att det inte blir för högt vilket det hade blivit om hjulen suttit på undersidan.

Problemet är dock hur jag lyfter i bandsågen i denna konstruktion. Det är inget man gör med handkraft, inte ens med 2 extra gubbar.

Jag har en exponerad limträbalk i mitt lilla snickeri, denna håller utan tvekan för 250kg extra belastning. Jag tänkte jag skulle kunna köpa en sådan här:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/kedjeblock-334111/
Men denna behöver ju fästas i limträbalken på något sätt. Är det någon som har något konkret exempel på krok eller liknande jag kan skruva fast i limträbalken? Jag kommer inte åt ovansidan av limträbalken så jag kan inte lägga band över den och jag vill helst inte borra hål igenom balken heller. Tveksamt att en vanlig skruvkrok som man gängar in i trät håller. Hålband i stål som man skruvar på var sida och skapar en ögla med, håller det? Några andra kreativa förslag?

Det borde väl vara lugnt att lyfta bandsågen i armen som håller övre hjulet? Någon som ser några problem med det?
 
V vectrex skrev:
Vi får se hur det går!
[bild]
Fick min Fuktmätare levererad idag. Körsbärsplanken verkar ha torkat till fibermättnadspunkten nu ungefär!
Fuktmätare med display som visar 31.4% fuktighet för körsbärsträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Skulle behöva lite råd (verkar overkill med egen tråd).

Jag har byggt en "rullvagn" till min bandsåg. Bandsågen väger minst 250 kg. Vagnen är byggd på så vis att bandsågen behöver sänkas ned i den. Detta för att hjulen skulle hamna utanför så att sågen inte kommer upp så mycket högre. Vagnen höjer bara upp sågen ca 4cm vilket gör att det inte blir för högt vilket det hade blivit om hjulen suttit på undersidan.

Problemet är dock hur jag lyfter i bandsågen i denna konstruktion. Det är inget man gör med handkraft, inte ens med 2 extra gubbar.

Jag har en exponerad limträbalk i mitt lilla snickeri, denna håller utan tvekan för 250kg extra belastning. Jag tänkte jag skulle kunna köpa en sådan här:
[länk]
Men denna behöver ju fästas i limträbalken på något sätt. Är det någon som har något konkret exempel på krok eller liknande jag kan skruva fast i limträbalken? Jag kommer inte åt ovansidan av limträbalken så jag kan inte lägga band över den och jag vill helst inte borra hål igenom balken heller. Tveksamt att en vanlig skruvkrok som man gängar in i trät håller. Hålband i stål som man skruvar på var sida och skapar en ögla med, håller det? Några andra kreativa förslag?

Det borde väl vara lugnt att lyfta bandsågen i armen som håller övre hjulet? Någon som ser några problem med det?
Skulle det kunna fungera med en skjutdörrskena.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/portar/skjutportsskena-002116/
Denna är klassad för 250 kg, känns kanske lite vekt men om man sätter en på var sida balken och gör en liten gemensam krok så blir det ju som en traversbalk.
 
V vectrex skrev:
Skulle behöva lite råd (verkar overkill med egen tråd).

Jag har byggt en "rullvagn" till min bandsåg. Bandsågen väger minst 250 kg. Vagnen är byggd på så vis att bandsågen behöver sänkas ned i den. Detta för att hjulen skulle hamna utanför så att sågen inte kommer upp så mycket högre. Vagnen höjer bara upp sågen ca 4cm vilket gör att det inte blir för högt vilket det hade blivit om hjulen suttit på undersidan.

Problemet är dock hur jag lyfter i bandsågen i denna konstruktion. Det är inget man gör med handkraft, inte ens med 2 extra gubbar.

Jag har en exponerad limträbalk i mitt lilla snickeri, denna håller utan tvekan för 250kg extra belastning. Jag tänkte jag skulle kunna köpa en sådan här:
[länk]
Men denna behöver ju fästas i limträbalken på något sätt. Är det någon som har något konkret exempel på krok eller liknande jag kan skruva fast i limträbalken? Jag kommer inte åt ovansidan av limträbalken så jag kan inte lägga band över den och jag vill helst inte borra hål igenom balken heller. Tveksamt att en vanlig skruvkrok som man gängar in i trät håller. Hålband i stål som man skruvar på var sida och skapar en ögla med, håller det? Några andra kreativa förslag?

Det borde väl vara lugnt att lyfta bandsågen i armen som håller övre hjulet? Någon som ser några problem med det?
Det borde räcka med att skruva fast en ögla av spännband, de håller för åtskilliga kilo. När jag var i Dalarna sist lyfte vi två limmträbalkar, 90*20*500cm med fyra grova spännband som vara skruvades fast med varsin lång träskruv och bricka. I ditt fall borde du klara dig med enklare spännband och och ett par skruvar på varje sida.
 
Olika typer av skivmaterial för byggprojekt förvaras vertikalt med elastiska band längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testuppsättning för förvaring av skivmaterial med diverse träskivor säkrade vertikalt av blå spännband mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett litet test... kan vara ngt på spåren här med förvaring av skivmaterialet... ska prototypa vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.