T
D Dublin skrev:
Det måste blivit ett bra tillskott till veckopengen, vad kostar ett däckbyte på stan idag? Minst en femhundring måste han vad värd 🙂
Men då går man från "ansvarstagande föräldrar som lär ut nyttig livskunskap" till "exploatering av barnarbetare"... 🤪

Grymt @FreQa ! Man kan inte annat än imponeras av vad barn klarar och vad de snappar upp genom att vara med. 👍

• Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Tagit hand om ett stormfälle.
Fällt träd i skogsmark med mosstäckt mark och motorsåg med orange hjälm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med stockar ligger bredvid ett trähus, omgivna av granitblock med lite snö och en motorsåg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Hade tänkt åka till ett däcktält för att spara på kroppen. Åkte förbi och vände när det var lång kö. Att betala 499 kr för att stå i kö går inte för sig.

Hämtade domkraften och spenderade en timme på Biltemas parkering.

Eftersom jag är Hulken lyckades jag få isär det utdragbara teleskopskaftet så jag köpte ett till. Får väl bli steloperation på det andra.

• Bil med ett däck på marken, en röd domkraft och verktyg för däckbyte på en asfalterad yta.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Har köat 50 minuter och har nog en kvart kvar. Verkar ju gå på ett ut då.
En hand som håller en sliten metallmutter i en bil, synlig ratt och instrumentbräda i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har köat 50 minuter och har nog en kvart kvar. Verkar ju gå på ett ut då.
[bild]
Tog exakt 60 min från att jag parkera till att fotot är taget. Då hade jag precis sänkt bilen och sista hjulet skiftat. Sen drog jag allt en extra gång och slängde in hjulen och verktygen.

Då får man också tänka på att jag använde den billigaste domkraften från Jula som idag kostar 249 kr på Biltema. Hade gått fortare med en domkraft för 1000 kr mer där man inte behöver ligga under bilen för att se om man är rätt eller vara orolig för att den är ostabil.

J Jernhand skrev:
Hade gått fortare med en domkraft för 1000 kr mer där man inte behöver ligga under bilen för att se om man är rätt
Finns det domkraftar som man inte behöver kolla att man lyfter på rätt ställe med? Eller missförstår jag något?

T
Det finns olika bra designlösningar (både på bil och domkraft iofs). Men visst finns det även lösningar där man inte behöver kolla - gissar att de flesta verkstäder lyfter med luftkuddar idag just för att slippa kladda med att ställa in lyftpunkterna

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Finns det domkraftar som man inte behöver kolla att man lyfter på rätt ställe med? Eller missförstår jag något?
Nä, men jag lyfter ju i typ en lyftpunkt innanför tröskeln i framkant och trockla in domkraften där och sen lägga på gummi skyddet och kolla igen när man börjat lyfta.

Men bak finns ingen bra så lyfte i stötdämparfästet.

Men den är inte så stabil. Orolig att sen rullar i onödan. En större kan ju till och med lyfta hela sidan.

Skulle väl vara gamla jänkare där man lyfte i kofångaren?

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Rätt vanligt, åtminstone när det inte är batteribil, att man lyfter i hela bilens tröskel med ett mjukt mellanlägg mellan saxlyften och bilen t.ex.

Använt firmas aluminiumsvets för att göra en ramp till skotern upp på pistmaskinen

• Aluminiumrampsvetsning för snöskoter, lutad mot en pistmaskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Nä, men jag lyfter ju i typ en lyftpunkt innanför tröskeln i framkant och trockla in domkraften där och sen lägga på gummi skyddet och kolla igen när man börjat lyfta.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skulle väl vara gamla jänkare där man lyfte i kofångaren?
RoTe RoTe skrev:
Rätt vanligt, åtminstone när det inte är batteribil, att man lyfter i hela bilens tröskel med ett mjukt mellanlägg mellan saxlyften och bilen t.ex.
Jag hänger inte med på hur detta påverkas av hur bra (dyr) domkraften är. Men vi släpper det, jag använder ändå inte domkraft för att byta hjul.

Har använt domkraft, den här veckan också.
Bil upphissad med domkraft, synlig vinterdäck med dubbar, Bosch verktyg på golvet bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hade formel-1 -byte på båda bilarna igår
Så även min Bosch fick jobba lite.

Gäller att vara ute i god tid, vart ju halt idag 😀👍.

• Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
Det var ju gott om tid, när jag cyklade till jobbet igår stod grannen och bytte däck på bilen med frugan ståendes bredvid redo för jobb och tittade stressat på klockan. Hon blev nog lite försenad till jobbet tänker jag mig.

Själv lade jag en liten stund igår på att skifta gummi på gummans cykel där hemma.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.