Såga, såga, såga...fräsa, fräsa, fräsa...
Ska bli en spartrappa, hoppas det blir bra.

• Bänkskiva i furu, märkt med dimensionerna 600x2400x28 mm, för ett trapp-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskiva med ritade linjer och en sågmarkering för en spartrappa, penna och måttband på bordet.
    Skapa konto
  • Träplanka med måttband, del av pågående bygge av spartrappa.
    Skapa konto
  • Träskivor med frästa kanter staplade i en verkstad för att bygga en spartrappa.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
4774
Roat mig med husbygge 😃 Trämodeller av hus på ett bord med en röd prydnad inuti. Två Triss adventskalendrar och en bukett blommor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Modifierad Biltema-rörkrökare med längre skaft och knästöd, visas med svart glödgat värmeledningsrör monterat och pluggsvets för fixering.
Skapa konto

Har trimmat upp biltemas 15mm rörkrökare. Med längre skaft och knästöd blev hårda rör mjuka. Otrolig skillnad.
Det är 3/8" svart värmeledningsrör som passar rakt på originalskaftet. Låst med en pluggsvets långt ut på skaftet för att inte äventyra hårdheten i stången.
Har gjort ett badrum efter mod och är nöjd med verktyget. Gjorde ett badrum före också och det va inte roligt.

• Gilla
  • Älska
Fario och 8 till
  • Laddar…
O
Hylla byggd i trä för lagring av drycker i en krypgrund, med en stjärnformad lampa hängande i ett fönster.
Skapa konto

Idag har jag höjt beredskapen här hemma! Har länge tänk att nyttja krypgrunden för lagring av drycker. Inga fancy och inga dyra viner men likväl lite kul och bra att ha.

Vinflaskor lagrade på en trähylla i en låg krypgrund, omgiven av plastskydd.
Skapa konto

Fick skruva delarna där nere för höjden är knappt krypbar. Men det blev helt okej tyckte jag.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
”Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare”….. 🍷

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Krypbar vinkällare låter ju fantastiskt vettigt i mina öron… 🤪

//Ronnie

• Gilla
  • Haha
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Dag 2. Mera fräsande och plötsligt fanns det en trappa. 🙂

• En överfräs används för att skära spår i trä, omgiven av sågspån, under ett trappbyggprojekt.
    Skapa konto
  • Träbearbetning med en handöverfräs på arbetsbänk, del av trappkonstruktion.
    Skapa konto
  • En nyligen byggd trappa av ljust trä med synliga steg och stöd, fotograferad i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Gilla
Mach77777 och 36 till
  • Laddar…
S
P Pysslarn skrev:
Krypbar vinkällare låter ju fantastiskt vettigt i mina öron… 🤪

//Ronnie
Måste man stå upp så går det ju åt mindre dricka.

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Rickard.
Jag har sminkat en gris med nästan alla verktyg jag äger 😬

Började med att slänga bort dom gamla mjuka backarna, pluggade hålen, bearbetade dom viktiga ytorna i kipphyveln som var över 1mm från parallella och borrade för Heuer backar.
Metallskruvstäd med modifierade backar monterade på en arbetsbänk, omgivna av verktyg och skruvar.
Skapa konto

Släta sidan är (tydligen) förvånansvärt grov på dessa backar så det behövde fixas till lite snabbt.
Två metallplattor med hål, monterade i ett skruvstäd, ena plattan har en grov yta, den andra är slätare.
Skapa konto

Huvudet på skruvarna svarvade jag ner så jag kunde gå ner i storlek på försänkaren för att förhoppningsvis behålla lite av den lilla styrka som denna rent ut sagt uruselt gjutna klump av begagnade stekpannor har 😉

(Hur ojämt skruvarna är försänkta är en bra indikation hur sne gjutningarna är)
Ett reparerat skruvstycke med nya metallbackar monterade, sett ovanifrån och från sidan i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Trots allt negativt så tror jag denna modifikation kommer fungera bra för mig och hur jag använder den, jag är också lite nyfiken på att laborera med mjuka backar och det är ytterligare en motivation till detta.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Monterat extraljus i det varma upplysta garaget. Biltema lödkolven svalnar så fort det blåser...
Positivt i verktygs-sammanhang var ju lucka nr 1 i Wera-kalendern!

Bil med inkopplade extraljus och verktyg på marken; lampa, kablar och verktyg synliga.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vallat och borstat skidor.

Skidor i verktygsbänk, skruvdragare, vallavallabräda och borste i närheten.
Skapa konto

• Gilla
K snickarn och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vallat och borstat skidor.

[bild]
Har du inte en blå Bosch stålsickel? :s

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Hyvlat lite ekklossar.
Hyvlade ekklossar på arbetsbänk med tvingar, omgivna av verktyg i ett snickeri. En bandsåg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Som behöver kapas rakt. 105x150 går inte in i kap och gersågen...

Får bli att bygga ett geranhåll till bandsågen.
Bandsåg med hemsnickrad kap- och gerverktygshållare i metall synlig på ett arbetsbord.
Skapa konto

Lite spillbitar. Mest pilligt att göra det böjda spåret. Drog tre bågar med passare och borrade en rad med hål längs bågen i mitten och filade ut formen till de andra.
Självtillverkat geranhåll i metall monterat på bandsåg för att kapa ekklossar rakt, med tydligt böjt spår och noggrant pluggsvetsade skruvar.
Skapa konto

Pluggsvetsade kapade, delgängade skruvar för att inte få gänga hela vägen genom plåten vid vridpunkten. Det får inte glappa där.

Så är allt kapat och provmonterat.
En städ ovanpå hyvlat trä, omgiven av verktyg i ett arbetsutrymme.
Skapa konto

Det ska bli järnband runt om en annan dag.

• Gilla
Garderobssnickarn och 21 till
  • Laddar…
Äntligen klar med prototyp hurts för förvaring av skruvar och annat smått. Inspirerad av diverse youtubers (exempel 1, exempel 2) så har jag landat i modulära hurtsar som kan bultas ihop till större enheter där måtten mer eller mindre styrs av mina 55x55x70mm byttor. 8x10 byttor i varje låda :)
Prototyp hurts med fyra lådor, byggd av återbrukat trä från lastpallar och ekgolv, står på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

Modulär hurts byggd av återbrukat trä och ek som lådfronter. Fyra lådor med metallhandtag, placerad på en arbetsbänk i verkstaden.
Skapa konto

Temat är återbruk och att använda upp allt virke som ligger och skräpar i gömmorna. Så huvudsakligen tillverkad av gamla lastpallar. Undatag är lådfronterna som är tillverkade från massivt ekgolv som grannen kastade ut för några veckor sedan.

Inpassningen av lådfronterna hade kunnat vara bättre, men annars är jag nöjd, blir riktigt rubust.

Provinflytt av M6 och M8 sortimentet:
Öppen hurtslåda med plastbyttor fyllda med sorterade skruvar och muttrar av olika storlekar, prototyp för verkstadsförvaring.
Skapa konto

Öppen låda av massiv ek med sorterade plastbyttor fyllda med olika skruvar och muttrar på en arbetsbänk i träverkstad.
Skapa konto

Nu blir det evaluering några månader för att se hur de funkar, så blir det version 2.0 så småningom.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 26 till
  • Laddar…
T
J JSten skrev:
Äntligen klar med prototyp hurts för förvaring av skruvar och annat smått. Inspirerad av diverse youtubers (exempel 1, exempel 2) så har jag landat i modulära hurtsar som kan bultas ihop till större enheter där måtten mer eller mindre styrs av mina 55x55x70mm byttor. 8x10 byttor i varje låda :)

Nu blir det evaluering några månader för att se hur de funkar, så blir det version 2.0 så småningom.
Har testat lite skruvförvaring med gridfinity-måtten men tycker de passar lite dåligt till de skruv jag har i verkstan, men dina mått verkar funka lite bättre ser det ut som.

Snyggt blir det :)

• Älska
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.