3 448 368 läst · 18 452 svar
3448k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Såga, såga, såga...fräsa, fräsa, fräsa...
Ska bli en spartrappa, hoppas det blir bra.
Ska bli en spartrappa, hoppas det blir bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har trimmat upp biltemas 15mm rörkrökare. Med längre skaft och knästöd blev hårda rör mjuka. Otrolig skillnad.
Det är 3/8" svart värmeledningsrör som passar rakt på originalskaftet. Låst med en pluggsvets långt ut på skaftet för att inte äventyra hårdheten i stången.
Har gjort ett badrum efter mod och är nöjd med verktyget. Gjorde ett badrum före också och det va inte roligt.
Logga in
Skapa konto
Idag har jag höjt beredskapen här hemma! Har länge tänk att nyttja krypgrunden för lagring av drycker. Inga fancy och inga dyra viner men likväl lite kul och bra att ha.
Logga in
Skapa konto
Fick skruva delarna där nere för höjden är knappt krypbar. Men det blev helt okej tyckte jag.
Redigerat:
Dag 2. Mera fräsande och plötsligt fanns det en trappa. 🙂
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 530 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 530 inlägg
Jag har sminkat en gris med nästan alla verktyg jag äger 😬
Började med att slänga bort dom gamla mjuka backarna, pluggade hålen, bearbetade dom viktiga ytorna i kipphyveln som var över 1mm från parallella och borrade för Heuer backar.
Släta sidan är (tydligen) förvånansvärt grov på dessa backar så det behövde fixas till lite snabbt.
Huvudet på skruvarna svarvade jag ner så jag kunde gå ner i storlek på försänkaren för att förhoppningsvis behålla lite av den lilla styrka som denna rent ut sagt uruselt gjutna klump av begagnade stekpannor har 😉
(Hur ojämt skruvarna är försänkta är en bra indikation hur sne gjutningarna är)
Trots allt negativt så tror jag denna modifikation kommer fungera bra för mig och hur jag använder den, jag är också lite nyfiken på att laborera med mjuka backar och det är ytterligare en motivation till detta.
Började med att slänga bort dom gamla mjuka backarna, pluggade hålen, bearbetade dom viktiga ytorna i kipphyveln som var över 1mm från parallella och borrade för Heuer backar.
Logga in
Skapa konto
Släta sidan är (tydligen) förvånansvärt grov på dessa backar så det behövde fixas till lite snabbt.
Logga in
Skapa konto
Huvudet på skruvarna svarvade jag ner så jag kunde gå ner i storlek på försänkaren för att förhoppningsvis behålla lite av den lilla styrka som denna rent ut sagt uruselt gjutna klump av begagnade stekpannor har 😉
(Hur ojämt skruvarna är försänkta är en bra indikation hur sne gjutningarna är)
Logga in
Skapa konto
Trots allt negativt så tror jag denna modifikation kommer fungera bra för mig och hur jag använder den, jag är också lite nyfiken på att laborera med mjuka backar och det är ytterligare en motivation till detta.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 608 inlägg
Hyvlat lite ekklossar.
Som behöver kapas rakt. 105x150 går inte in i kap och gersågen...
Får bli att bygga ett geranhåll till bandsågen.
Lite spillbitar. Mest pilligt att göra det böjda spåret. Drog tre bågar med passare och borrade en rad med hål längs bågen i mitten och filade ut formen till de andra.
Pluggsvetsade kapade, delgängade skruvar för att inte få gänga hela vägen genom plåten vid vridpunkten. Det får inte glappa där.
Så är allt kapat och provmonterat.
Det ska bli järnband runt om en annan dag.
Logga in
Skapa konto
Som behöver kapas rakt. 105x150 går inte in i kap och gersågen...
Får bli att bygga ett geranhåll till bandsågen.
Logga in
Skapa konto
Lite spillbitar. Mest pilligt att göra det böjda spåret. Drog tre bågar med passare och borrade en rad med hål längs bågen i mitten och filade ut formen till de andra.
Logga in
Skapa konto
Pluggsvetsade kapade, delgängade skruvar för att inte få gänga hela vägen genom plåten vid vridpunkten. Det får inte glappa där.
Så är allt kapat och provmonterat.
Logga in
Skapa konto
Det ska bli järnband runt om en annan dag.
Äntligen klar med prototyp hurts för förvaring av skruvar och annat smått. Inspirerad av diverse youtubers (exempel 1, exempel 2) så har jag landat i modulära hurtsar som kan bultas ihop till större enheter där måtten mer eller mindre styrs av mina 55x55x70mm byttor. 8x10 byttor i varje låda
Temat är återbruk och att använda upp allt virke som ligger och skräpar i gömmorna. Så huvudsakligen tillverkad av gamla lastpallar. Undatag är lådfronterna som är tillverkade från massivt ekgolv som grannen kastade ut för några veckor sedan.
Inpassningen av lådfronterna hade kunnat vara bättre, men annars är jag nöjd, blir riktigt rubust.
Provinflytt av M6 och M8 sortimentet:
Nu blir det evaluering några månader för att se hur de funkar, så blir det version 2.0 så småningom.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Temat är återbruk och att använda upp allt virke som ligger och skräpar i gömmorna. Så huvudsakligen tillverkad av gamla lastpallar. Undatag är lådfronterna som är tillverkade från massivt ekgolv som grannen kastade ut för några veckor sedan.
Inpassningen av lådfronterna hade kunnat vara bättre, men annars är jag nöjd, blir riktigt rubust.
Provinflytt av M6 och M8 sortimentet:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det evaluering några månader för att se hur de funkar, så blir det version 2.0 så småningom.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 331 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 331 inlägg
Har testat lite skruvförvaring med gridfinity-måtten men tycker de passar lite dåligt till de skruv jag har i verkstan, men dina mått verkar funka lite bättre ser det ut som.J JSten skrev:Äntligen klar med prototyp hurts för förvaring av skruvar och annat smått. Inspirerad av diverse youtubers (exempel 1, exempel 2) så har jag landat i modulära hurtsar som kan bultas ihop till större enheter där måtten mer eller mindre styrs av mina 55x55x70mm byttor. 8x10 byttor i varje låda
Snyggt blir det