3 433 515 läst · 18 384 svar
3434k läst
18,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nja, jag har inte direkt gjort något med verktyg men idag gladdes jag än en gång åt multiverktyget. Så man kan säga vad jag gjort var att glädjas med mitt verktyg.
Jag skulle skruva fast hållaren till toarullen som glappat ett bra tag.
Naturligtvis saknades 2,5 mm nyckel i min standarduppsättning. Och den andra var för ”bullig” för att kunna snurras runt för det är så tajt mot väggen
Och då -än en gång- kommer Victorinox till min räddning. Det är så många gånger jag har haft nytta av mina olika Victorinoxer.
I bitsatsen fanns så klart rätt bit. Och nu sitter hållaren på plats.
Jag skulle skruva fast hållaren till toarullen som glappat ett bra tag.
Naturligtvis saknades 2,5 mm nyckel i min standarduppsättning. Och den andra var för ”bullig” för att kunna snurras runt för det är så tajt mot väggen
Och då -än en gång- kommer Victorinox till min räddning. Det är så många gånger jag har haft nytta av mina olika Victorinoxer.
I bitsatsen fanns så klart rätt bit. Och nu sitter hållaren på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
börjat köra ut lite ämnen till fuskspröjs. Kul när det för ca ett år sedan sågades upp när man jobbar med eget virke är projektet extra tillfredsställande. Nu blir det lite jig bygge för kryss fogen.
va lite mer kvist än väntat, men det får vi jobba runt, mer rå ämne finns i högen
va lite mer kvist än väntat, men det får vi jobba runt, mer rå ämne finns i högen
I morse pratade jag och två av döttrarna om vilka verktyg de borde ha om de köper hus i framtiden. Ok. Det var nog jag som pratade och de lyssnade artigt.
Och då bestämde jag mig för att dammsuga ur min väska med verktyg. Och strukturera om lite.
Jag tog bort några skruvmejslar och bitsatsen och ersatte med skruvmejsel med utbytbara spetsar. Det minskade vikten med 245 gram och gjorde väskan luftigare.
Att dammsuga den gjorde säkert ett par kg…
Bestämde mig för att behålla både lilla skiftnyckeln och tångnyckeln (det heter väl så?). När man behöver den ena behövs ofta den andra som mothåll.
Och då bestämde jag mig för att dammsuga ur min väska med verktyg. Och strukturera om lite.
Jag tog bort några skruvmejslar och bitsatsen och ersatte med skruvmejsel med utbytbara spetsar. Det minskade vikten med 245 gram och gjorde väskan luftigare.
Att dammsuga den gjorde säkert ett par kg…
Bestämde mig för att behålla både lilla skiftnyckeln och tångnyckeln (det heter väl så?). När man behöver den ena behövs ofta den andra som mothåll.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen bild på grund av mörkret. Men min multimeter är bra att ha.
Startbatteriet byttes till ett nytt AGM Banner i veckan när det inte fanns ett endaste liv i den.
Uppenbarligen blev inte BMS nollad, däremot en hel del andra felkoder och saker.
Bilen klagade på låg batterispänning så jag hämtade multimeter som visade 12,55 Volt efter ca 4 timmar avstängd..
Startade bilen och laddningen visade 14,7 volt. Aja, den laddar i alla fall inte för lite.
Startbatteriet byttes till ett nytt AGM Banner i veckan när det inte fanns ett endaste liv i den.
Uppenbarligen blev inte BMS nollad, däremot en hel del andra felkoder och saker.
Bilen klagade på låg batterispänning så jag hämtade multimeter som visade 12,55 Volt efter ca 4 timmar avstängd..
Startade bilen och laddningen visade 14,7 volt. Aja, den laddar i alla fall inte för lite.
Btw är det någon som kör ett litet matarverk på fräsbordet? Är lite sugen. Då det finns en vertikal också men inga stål än så känns det kanske som en bra iteration?J Jormen skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 494 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 494 inlägg
Jag kan inte riktigt bedömma om detta var en bra idé eller väldigt riskabelt men jag var inte särskilt sugen på att såga detta på något annat sätt, resultatet blev i alla fall succé. Gamle sågen är väldigt långsam men den sågar rakt och tvekar inte en sekund trots över 20cm blad i materialet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns budget för byggdetaljer ibland.
256 skärningspunkter. 512 jackningar. Sågat med digitala anhåll. Måttkedja med död räkning.
Går inte att limma så mycket vid ett tillfälle. Torrmonterat.
Fasttvingat i vinkel på slät skiva.
Sedan ta upp en i taget och limspika.
Ramen hoplimmad direkt på gallret. Görs den lös så måste det finnas glapp för att kunna få i fyllningen.
Mvh Findus
256 skärningspunkter. 512 jackningar. Sågat med digitala anhåll. Måttkedja med död räkning.
Går inte att limma så mycket vid ett tillfälle. Torrmonterat.
Fasttvingat i vinkel på slät skiva.
Sedan ta upp en i taget och limspika.
Ramen hoplimmad direkt på gallret. Görs den lös så måste det finnas glapp för att kunna få i fyllningen.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Tror det var @Pysslarn som inte ville veta hur mycket tid jag lägger… men för den här gången 😊. 580 minuter hittills. Målning och karm skall göras också.tommib skrev:
Kan inte säga vem som är beställare. Central storfinans.
Jag roas av ironin i att de som gör finjobben där är som jag. Sextio plus och adelsrenegater med vänsteraktivistförflutet. Kan ha med yrkesmässig integritet att göra…
Mvh Findus
Något sådant har jag inget minne av att jag postat men det betyder inte att det inte stämmer… 🙂findus42 skrev:
Generellt tycker jag att det är mer intressant att få veta hur någonting är gjort än hur lång tid det tog. Inte minst p g a att det är meningslöst att försöka ”benchmarka”mot proffs.
För egen del strävar jag mot att bli bättre i verkstaden — inte snabbare.
Snyggt bygge!
//Ronnie