3 392 273 läst · 18 252 svar
3392k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
130 cm riktbord och inte nödvändigt att fälla upp utmatningsbordet vid planhyvling.
Nu blir det snart också att justera borden efter konstens alla regler när rengöringen är avklarad. Kutter med 3 stål känns spontant som en utmaning....
Har lagt lite tid på att få till ett hjälpmedel för att kanta råsågade plank, Felder har förstås detta att sälja men när man spräckt budgeten med sågen blir det till att bygga själv - tur att det är kul.
Två spillbitar 18mm plywood och lite kanter av ek, vässade till kantbitarna för att få lite bättre bett i plankan. Orginalet är ju i plåt och har väl hyfsat smala kanter.
Den fäster i T-spåret i justerbordet och jag ville gärna kunna sätta den var som helst så jag ersatte bakkanten som sitter på originalet med en list som går ner i spåret.
Två spillbitar 18mm plywood och lite kanter av ek, vässade till kantbitarna för att få lite bättre bett i plankan. Orginalet är ju i plåt och har väl hyfsat smala kanter.
Den fäster i T-spåret i justerbordet och jag ville gärna kunna sätta den var som helst så jag ersatte bakkanten som sitter på originalet med en list som går ner i spåret.
B badtastex skrev:Har lagt lite tid på att få till ett hjälpmedel för att kanta råsågade plank, Felder har förstås detta att sälja men när man spräckt budgeten med sågen blir det till att bygga själv - tur att det är kul.
[bild]
Två tips: sätt den i andra änden av justerbordet, så att ämnet du klyver trycks mot hållaren av sig själv när du för fram justerbordet. Och så rekommenderar jag att du förstärker med tex en eller två trekanter av plywood på ovansidan eller på utsidan. Som det ser ut nu kan det blir rätt häftiga knäck-krafter att hantera för din fog. Förvisso blir krafterna mindre om du inte följer mitt första tips
Jag känner mig något trög...men varför inte spänna plankan med en tving i befintligt t-spår? Finns säkert ett bra svar, jag har bara svårt att se det baserat på bilderna.B badtastex skrev:Har lagt lite tid på att få till ett hjälpmedel för att kanta råsågade plank, Felder har förstås detta att sälja men när man spräckt budgeten med sågen blir det till att bygga själv - tur att det är kul.
Med begränsad erfarenhet av att använda ett sådant anhåll (men jo, jag har faktiskt kantat några plank vid ett tillfälle) så skulle jag tro att huvudskälet till att välja denna lösning framför en tving är att det blir mycket snabbare och enklare. Tvingen måste skruvas dit och bort medan anhållet bara sitter där och utan meck så: lägger dit brädan, sågar, vänder brädan, sågar, nästa bräda ...Ola C skrev:
Mycket tips! Måste säga att jag känner viss tvekan att bara köra med okantade plank som legat och torkat ett tag. Känns som att jag gärna skulle vilja rikta dem först men det kanske inte är någon fara. En tving i andra änden kanske man skall kosta på sig.
Jag har (just nu) inga tvingar som passar i de spår som finns på sågen. Festools tvingar går in i spåret men de känns lite för smala för att spänna åt hårt. Nästa projekt blir nog att gör någon anpassning. Känns också som att jag gärna vill få till ett "ZC-inser" också...
Jag har (just nu) inga tvingar som passar i de spår som finns på sågen. Festools tvingar går in i spåret men de känns lite för smala för att spänna åt hårt. Nästa projekt blir nog att gör någon anpassning. Känns också som att jag gärna vill få till ett "ZC-inser" också...
@DennisCA
Om klyvkniv är rätt monterad är det mindre risk att frihandssåga vrångt virke i klyvsåg än att såga mot anhåll. Om biten delar på sig istället för att nypa kan det bli kast när anhållet trycker biten mot klingan. För övrigt av den anledningen som vi gamlingar drar tillbaka anhållet när vi klyver.
Så om man överhuvud taget kan tänka sig att klyva i bordssåg kan anhållet kvitta säkerhetsmässigt.
Mvh Findus
Om klyvkniv är rätt monterad är det mindre risk att frihandssåga vrångt virke i klyvsåg än att såga mot anhåll. Om biten delar på sig istället för att nypa kan det bli kast när anhållet trycker biten mot klingan. För övrigt av den anledningen som vi gamlingar drar tillbaka anhållet när vi klyver.
Så om man överhuvud taget kan tänka sig att klyva i bordssåg kan anhållet kvitta säkerhetsmässigt.
Mvh Findus
Men det är ju inte en bordssåg, utan en justersåg, stor skillnad i detta fall. Jag kantar ofta okantat virke på justerbordet, helt odramatiskt. Då är det i princip aldrig svängt eller vridet iofs.DennisCA skrev:
Haha, man måste inte vara gammal för att dra tillbaka anhålletfindus42 skrev:@DennisCA
Mvh Findus
....har jag hört...
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg