FredrikR FredrikR skrev:
Gjort gles i rätt dimension, äntligen.
[bild]
Hur tycker du det funkar med en dammsugare till hyveln?

siggebo siggebo skrev:
Hur tycker du det funkar med en dammsugare till hyveln?
Jag kör med Kina cyklon och 50mm slang, och en några år gammal Electroluxdammsugare.
Den höll spånhuven tom.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Baksida av en Ejcan planhyvelmaskin som visar remdrift, motor och öppen servicepanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvelbänk med 130 cm riktbord och kutter med tre stål, efter rengöring med såpa.
Skapa konto
Rengöring av riktbord på hyvelmaskin med hartsrester och verktyg synliga.
Skapa konto
Närbild på en del av en maskin, förmodligen en hyvel eller liknande, med fokus på en metallspak och bultar på en grön yta.
Skapa konto
Flaskor med såpa och rengöringsmedel för att ta bort hartsrester från verktyg.
Skapa konto
Baksida av en Ejcan planhyvelmaskin som visar remdrift, motor och öppen servicepanel.
Skapa konto
Lite plock med Ejcan för stt få den ren och i ordning Tack Nanonwire för tipset med såpa för att ta bort hartsrester. Funkar kanon :)
130 cm riktbord och inte nödvändigt att fälla upp utmatningsbordet vid planhyvling.
Nu blir det snart också att justera borden efter konstens alla regler när rengöringen är avklarad. Kutter med 3 stål känns spontant som en utmaning....

• Rengöring av verktyg med såpblandat vatten i hink; synliga hartsrester på verktyget under vattenytan.
    Skapa konto
  • Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
Har lagt lite tid på att få till ett hjälpmedel för att kanta råsågade plank, Felder har förstås detta att sälja men när man spräckt budgeten med sågen blir det till att bygga själv - tur att det är kul. ;)

Egengjord anordning för kantjustering av plank, ädelträ och plywood, med klämmor på arbetsbänk.

Två spillbitar 18mm plywood och lite kanter av ek, vässade till kantbitarna för att få lite bättre bett i plankan. Orginalet är ju i plåt och har väl hyfsat smala kanter.
Den fäster i T-spåret i justerbordet och jag ville gärna kunna sätta den var som helst så jag ersatte bakkanten som sitter på originalet med en list som går ner i spåret.

• Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Har lagt lite tid på att få till ett hjälpmedel för att kanta råsågade plank, Felder har förstås detta att sälja men när man spräckt budgeten med sågen blir det till att bygga själv - tur att det är kul. ;)

[bild]

Två spillbitar 18mm plywood och lite kanter av ek, vässade till kantbitarna för att få lite bättre bett i plankan. Orginalet är ju i plåt och har väl hyfsat smala kanter.
Den fäster i T-spåret i justerbordet och jag ville gärna kunna sätta den var som helst så jag ersatte bakkanten som sitter på originalet med en list som går ner i spåret.

Två tips: sätt den i andra änden av justerbordet, så att ämnet du klyver trycks mot hållaren av sig själv när du för fram justerbordet. Och så rekommenderar jag att du förstärker med tex en eller två trekanter av plywood på ovansidan eller på utsidan. Som det ser ut nu kan det blir rätt häftiga knäck-krafter att hantera för din fog. Förvisso blir krafterna mindre om du inte följer mitt första tips:)

Nästa tips är att skipa den helt. Gör en linje med snörslå på virket där du vill göra snittet och såga på fri hand.
Flexibelt. Går bra på alla längder. Snabbt.
Mvh Findus

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
B badtastex skrev:

Jag känner mig något trög...men varför inte spänna plankan med en tving i befintligt t-spår? Finns säkert ett bra svar, jag har bara svårt att se det baserat på bilderna.:)

Ola C Ola C skrev:
men varför inte spänna plankan med en tving i befintligt t-spår?
Med begränsad erfarenhet av att använda ett sådant anhåll (men jo, jag har faktiskt kantat några plank vid ett tillfälle) så skulle jag tro att huvudskälet till att välja denna lösning framför en tving är att det blir mycket snabbare och enklare. Tvingen måste skruvas dit och bort medan anhållet bara sitter där och utan meck så: lägger dit brädan, sågar, vänder brädan, sågar, nästa bräda ...

Ola C Ola C skrev:
Jag känner mig något trög...men varför inte spänna plankan med en tving i befintligt t-spår? Finns säkert ett bra svar, jag har bara svårt att se det baserat på bilderna.:)
Tid

Mycket tips! Måste säga att jag känner viss tvekan att bara köra med okantade plank som legat och torkat ett tag. Känns som att jag gärna skulle vilja rikta dem först men det kanske inte är någon fara. En tving i andra änden kanske man skall kosta på sig.

Jag har (just nu) inga tvingar som passar i de spår som finns på sågen. Festools tvingar går in i spåret men de känns lite för smala för att spänna åt hårt. Nästa projekt blir nog att gör någon anpassning. Känns också som att jag gärna vill få till ett "ZC-inser" också...

Jag skulle inte våga klyva plank i bordssågen på frihand iallafall.... Här är det som en bandsåg kommer till nytta.

@DennisCA
Om klyvkniv är rätt monterad är det mindre risk att frihandssåga vrångt virke i klyvsåg än att såga mot anhåll. Om biten delar på sig istället för att nypa kan det bli kast när anhållet trycker biten mot klingan. För övrigt av den anledningen som vi gamlingar drar tillbaka anhållet när vi klyver.
Så om man överhuvud taget kan tänka sig att klyva i bordssåg kan anhållet kvitta säkerhetsmässigt.

Mvh Findus

DennisCA DennisCA skrev:
Jag skulle inte våga klyva plank i bordssågen på frihand iallafall.... Här är det som en bandsåg kommer till nytta.
Men det är ju inte en bordssåg, utan en justersåg, stor skillnad i detta fall. Jag kantar ofta okantat virke på justerbordet, helt odramatiskt. Då är det i princip aldrig svängt eller vridet iofs.

findus42 findus42 skrev:
@DennisCA
Om klyvkniv är rätt monterad är det mindre risk att frihandssåga vrångt virke i klyvsåg än att såga mot anhåll. Om biten delar på sig istället för att nypa kan det bli kast när anhållet trycker biten mot klingan. För övrigt av den anledningen som vi gamlingar drar tillbaka anhållet när vi klyver.
Så om man överhuvud taget kan tänka sig att klyva i bordssåg kan anhållet kvitta säkerhetsmässigt.

Mvh Findus
Haha, man måste inte vara gammal för att dra tillbaka anhållet ;)

....har jag hört...

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
En hög med sorterat 45x70 c18 virke och panel på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Fick massor av 45x70 c18 virke av husbyggarna... samt panel och annat smått och gott... nu ska man bara sortera och ströa allt.

Hoppas jag gör rätt......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.