H hempularen skrev:
Köp en multimeter om du skall ha någon framgång med att felsöka det här. Det finns billiga för under 100 kr, som borde duga här.

För att felsöka detta så behöver du dels kunna mäta spänning på ett trovärdigt sätt, dels behöver du kunna mäta resistans för att hitta om det är avbrott någonstans.

OM du verkligen har bortåt 50V ut från trafon/likriktaren, då är den trasig. Men det vore ett väldigt konstigt och udda fel, så jag tror mer på mätfel.
Duger denna? Multimeter UNI-T UT131B Clas Ohlson 149:-
Men elektrikerns mätare såg rätt dyr ut och han fick också betydligt mer än 24 Volt. Om det skulle vara fel på likriktaren och den ger för hög spänning, var får man tag på någon liknande? Den ska ju klara de långa ledningarna.
Och var det någon av er övriga som hade funderingar kring LED och fukt?
 
Eller denna Multimeter UT20 B på Jula 99:90.
 
5
R Rutred skrev:
Han hade nån slag multimätare och pratade om 43-48 volt
Och om du kopplar in allt igen å mäter spänningen på armaturen som ligger längst bort i slingan?
Som Jag skrev tidigare och som hemmapularen skrev så är det ett mätfel.
Nätagget ska ge 24-30vdc ut
 
Det finns inte ens spänning på lampa nummer 2
 
"Betydligt mer än 24 V" - det säger inte så mycket. Din grunka kan ju ge upp till 30 V enl. skylt.
Sannolikheten för fel i nätdel/trafo är betydligt lägre än sannolikheten för fel i nedgrävda kopplingsboxar och oxiderade kontakter.

Skaffa en vettigt mätare och kolla upp spänningar i kopplingsboxarna, Frigör kablar i boxarna för att separera kretsen och se vilket resultat det ger.
 
Strax på väg till Jula
 
Magnus E K
Den billigaste multimetern på Jula saknar en hel del funktioner. Jag skulle lagt till 50 kr och köpt UT131D istället.
 
46,8 Volt. Min Steinel Master Check var alltså helt ok.
Suck fel på likriktaren. Varför? Och vad kostar en ny? Finns inte samma modell idag. Och kan den ha gått sönder på grund av någon ledning utomhus som har bränts av??
 
OK, då har vi fått ett mätvärde. Kanske har någon kreativ person modifierat nätdelen för att pytsa ut mer spänning för kompensera för spänningsfall i kablarna. Tyckte jag läste att du hade runt 100 m kabel. Effekt på ljuskällorna är väl inte klarlagt.

Ny nätdel av denna kaliber är inte direkt billig, kanske 2000-3000 kr. Att mata trädgårdsbelysning med likspänning är normalt ej nödvändigt.
 
E etompau skrev:
OK, då har vi fått ett mätvärde. Kanske har någon kreativ person modifierat nätdelen för att pytsa ut mer spänning för kompensera för spänningsfall i kablarna. Tyckte jag läste att du hade runt 100 m kabel. Effekt på ljuskällorna är väl inte klarlagt.

Ny nätdel av denna kaliber är inte direkt billig, kanske 2000-3000 kr. Att mata trädgårdsbelysning med likspänning är normalt ej nödvändigt.
Billigare än 17000 i alla fall. Jag kan kolla med den som installerade om han minns hur han gjorde.
 
Frågan är bara om du kanske fokusera på fel "problem" här? Spontant tror jag mer på att problemet ligger i kopplingarna eller i armaturerna.
Nu kan du ju göra lite mätningar i första kopplingsdosan och se vad du har för spänning där.
 
Nu har jag talat med han som installerade allt från början och det ska vara 24 (-30) Volt på utgången och inget annat. Trafon är alltså trasig och då lär det ju inte löna sig att mäta vidare innan trafon är bytt.
 
Öppnade nu dosa 2 och den såg inte så rolig ut. Mycket fukt. I dosa 1 fanns 44,6 volt men i dosa 2 ingen spänning alls. Jag gräver upp kabeln mellan dosa 1 och 2 och kollar den
 
Hrrrm
Det kan ju vara bra om man har spänningen på också
45 volt i dosa 2
 
Har du gjort en spänningsmätning i några socklar i armaturerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.