VARDE LJUS
Bytte nedgrävda dosan till en nedgrävningsbar och bytte några av kablarna. Funkar fint nu.
Kostnad 500 för trafo, 300 för kabel EKK från ÖB (finns 10 meter över), ett par paket wago från Jula 200, ny lampor från Kjell och co 700. En multimeter 150 från Jula. Mycket grävarbete, mätningar och testande, men det skulle ändå inte ingå i prisförslaget från elektrikern på 17000. Inte heller kablarna.
Hsd ska en stor eloge för att ha kläckt fram vad som var fel när spänningen var för hög. Tack också till alla övriga som försökt hjälpa.
Bara en dos är hartsad, men de tidigare dosorna höll ändå i 10 år och de sin inte är hartsade kommer inte att komma i blöta pölar när det regnar. Om nåt går sönder igen är det rätt lätt att byta eftersom jag nu vet hur allt är kopplat. Jag har också marginal på de nya kablarna för att knipsa dem om det behövs.
Det känns SÅÅÅÅÅ bra att allt funkar nu.
 
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
R Rutred skrev:
Om nåt går sönder igen är det rätt lätt att byta eftersom jag nu vet hur allt är kopplat.
Nu och de närmaste tre veckorna. ;) Om 7-9 år har du glömt allt. Åtminstone om du fungerar liknande som jag gör. Så om du inte redan tänkt på det kan vara en bra idé att göra en ritning/beskrivning och förvara på säker plats!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nu och de närmaste tre veckorna. ;) Om 7-9 år har du glömt allt. Åtminstone om du fungerar liknande som jag gör. Så om du inte redan tänkt på det kan vara en bra idé att göra en ritning/beskrivning och förvara på säker plats!
Ritningen är klar och sitter i huspärmen :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.