8 623 läst · 168 svar
9k läst
168 svar
Thermia calibra eco 8
Ah! Brine kärlet sitter på utgående ledning i stället för ingående som det ska.. men ska inte ha någon spela roll.. men segt att pumpen går på elpatron mellan 7-10 timmar om dan :/ blir små kostsamtJ jonaserik skrev:
Om det sitter på utgående ledning, så kommer nivån i kärlet att öka något, när KB-pumpen startar, den trycker då ut och får ett motstånd, det visar att pumpen snurrar. sen är det bra att ha den där, så ev någon bubbla inte ska gå ner i hålet, bubblan ska stanna uppe. Kan du se tempen på KB, om inte köp 2 st billiga inne/ute termpmetrar och tejpa utegivarna på in och ut rör. Lite isolering runt är bra. Det kommer inte att visas exakta värden, men hum om tempen blir det. Ett foto hur kärlet sitter monterad på röretsebbe_j skrev:
är bra.
J jonaserik skrev:Om det sitter på utgående ledning, så kommer nivån i kärlet att öka något, när KB-pumpen startar, den trycker då ut och får ett motstånd, det visar att pumpen snurrar. sen är det bra att ha den där, så ev någon bubbla inte ska gå ner i hålet, bubblan ska stanna uppe. Kan du se tempen på KB, om inte köp 2 st billiga inne/ute termpmetrar och tejpa utegivarna på in och ut rör. Lite isolering runt är bra. Det kommer inte att visas exakta värden, men hum om tempen blir det. Ett foto hur kärlet sitter monterad på röret
är bra.
Klart man inte är sugen på det.. men om ditt kärl fylls upp indikerar det ju att ditt borrhål fryser.. och risken finns ju att det fryser rejält.. men dyrt med elpatron nu 😵💫 fast eller bundet el avtal?J JeppeHus skrev:
Jag tänkte mer att elpatronen kickar väl igång ändå när det behövs? Om det skulle frysa. Oavsett den inställningen. Istället för att sätta på den och direkt köra på mer elpatron. Men jag är oerhört novis på detta området så vet inte vad jag sägersebbe_j skrev:
Rörligt avtal såklart..
Borrhålsövervakningen gör ju att hålet inte ska frysa… har du inte den aktiverad så är risken mkt större att det blir en rejäl frysning.. vad har du haft för Max på brine ut och brine in? Är -2 in och -5 ut det längsta du haft?J JeppeHus skrev:
-3 in och -6 ut är det lägsta. Det ligger dock stadigt (hittills) runt -2 och -5sebbe_j skrev:
Värmeuttaget överlastar helt klart hålet, du kanske får minska värmeförbrukningen på utrymmen som inte behöver hållas så varmt som tex. din varmgarage om nivån på elräkningen börja bli ett bekymmer, och sedan framåt sommaren kanske fundera på att lägga jordslingor som komplement för den bristande kapaciteten (aka längden) för hålet, alternativt borra ytterligare hål då brinetemperatur på -7- -8 grader indikerar att det inte fattas bara lite utan ganska mycket borrdjup/borrlängd gentemot värmebehov och det ännu inte nått slutet av Februari...
Kolla i tråden ? Jag är väl medveten om att jag behöver borrdjup… jag har enbart ett 127 meter dåligt borrhål just nu men väntar svar från en borrare och kommer mest troligt borra ett hål till på 170-200 meterX xxargs skrev:Värmeuttaget överlastar helt klart hålet, du kanske får minska värmeförbrukningen på utrymmen som inte behöver hållas så varmt som tex. din varmgarage om nivån på elräkningen börja bli ett bekymmer, och sedan framåt sommaren kanske fundera på att lägga jordslingor som komplement för den bristande kapaciteten (aka längden) för hålet, alternativt borra ytterligare hål då brinetemperatur på -7- -8 grader indikerar att det inte fattas bara lite utan ganska mycket borrdjup/borrlängd gentemot värmebehov och det ännu inte nått slutet av Februari...