6 577 läst · 133 svar
7k läst
133 svar
Thermia calibra eco 8
sebbe_j skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut hos mig i Östergötland med borrdjup på 95 meter och -10 grader ute men jag har inte märkt av något strul med pumpen än.
Vad har jag att vänta mig, kommer jag få några problem tror ni.
Detsebbe_j skrev:
ja din temperaturer är ju åt helsike.. risk för permafrost men ser ju att din pump går på patron… hur många timmar elpatron har du kört? Hur stort hus?K K. L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut, det säger mig inte så mycket jag inte alls kunnig på det här.
Huset är väl ca.125kvm.
Pumpen installerades i september.
När det var tio minus ute så drog pumpen 87kWh. på ett dygn och enligt vad den som jag hade tidigare drog så är det inte så mycket.
Den jobbar för 3 grader har jag för mig.. men spelar ju ingen roll när han var så låga temperaturer? 1-2 grader på inkommande e väll okej men att börja ha sådär mkt 😵💫A AndersS skrev:
Min har gått mer på elpatron än din😵💫 har du din borrhålsövervakning aktiverad? Kan finnas risk att du fryser ner håletK K. L skrev:
Menar du nu inte köldbärarsidan, jag avsåg värmesidan där det också ska det vara en "lämplig" differens och påverkar hur effektivt pumpen fungerar.sebbe_j skrev:
Logga in med kod 718293 på hänglåset och gå på inställningar och köldbärareöveevakning så ser du.. är den inte aktiverad finns risk att hålet fryser.. och med dom temperaturerna du har så verkar den inte vara aktiveradK K. L skrev:
Att borrhålet fryser gör ingenting förutom att verkningsgraden blir sämre. Det ska mycket till för att slangarna ska förstöras.
Syftet med ett expansionskärl är att kunna ta upp variationer och då varierar nivån.
Det man behöver ha koll på är om hålet inte blir varmare när effektuttaget minskar, för då har man permanent tagit ut för mycket, mer än vad omgivande berg kan bidra med. Blir det så får man minska uttaget.
I litteratur kring energibrunnar nämns det inte heller som någon direkt fara.
Jag har också ett för grunt hål, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in på -6 har jag för mig. Är inne på tredje vintern nu.
Att borra ett nytt hål blir ju bara lönsamt om den ökade effektiviteten på pumpen finansierar det. Så 100000 för ett hål behöver ge en besparing på kanske 70000 kwh. Är årsförbrukningen idag 15000 kwh och den minskar 20 %, dvs 3000 kwh tar det nästan 25 år + ränta att tjäna in hålet.
Jag tycker att denna tråd skapar onödig stress. Ställ in övervakningen på nåt vettigt och låt pumpen vara sedan och kolla energiförbrukning. Låt det sedan vara underlag för att borra mer eller inte.
Syftet med ett expansionskärl är att kunna ta upp variationer och då varierar nivån.
Det man behöver ha koll på är om hålet inte blir varmare när effektuttaget minskar, för då har man permanent tagit ut för mycket, mer än vad omgivande berg kan bidra med. Blir det så får man minska uttaget.
Jag har också ett för grunt hål, har ställt in borrhålsövervakningen på kb in på -6 har jag för mig. Är inne på tredje vintern nu.
Att borra ett nytt hål blir ju bara lönsamt om den ökade effektiviteten på pumpen finansierar det. Så 100000 för ett hål behöver ge en besparing på kanske 70000 kwh. Är årsförbrukningen idag 15000 kwh och den minskar 20 %, dvs 3000 kwh tar det nästan 25 år + ränta att tjäna in hålet.
Jag tycker att denna tråd skapar onödig stress. Ställ in övervakningen på nåt vettigt och låt pumpen vara sedan och kolla energiförbrukning. Låt det sedan vara underlag för att borra mer eller inte.
Redigerat:
Tack!! Exakt ett sånt här svar jag behövde sett till min energiförbrukning så är inte ett nytt hål relevant.N nb. skrev:Att borrhålet fryser gör ingenting förutom att verkningsgraden blir sämre. Det ska mycket till för att slangarna ska förstöras.
Köldbärare in, monitorering behöver du slå till. Nu är den avstängd.K K. L skrev:
Hålet kommer att frysa, men det gör inget. Jämför med en luftvärmepump - är det -15 ute kommer kb-in att vara -15 och ingen oroar sig för det. Det blir bara sämre verkningsgrad. Men blir hålet inte varmare efter hög belastning, då har man tagit ut mer energi än vad berget klarar att leverera. Men det "värsta" som kan hända är att man någon gång bestämmer sig för att borra mera, och då är det ju bättre att vänta med att borra mera i stället för att redan från början borra mera, för då vet man med säkerhet att det kommer att kosta.